گروه سیاسی: مسئولان انتخابات باید میل و خواست مردم را به میل و خواست خود ترجیح دهند و به مردم اعتماد داشته باشند.

علی یونسی وزیر سابق اطلاعات و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفتگوی اختصاصی با روزنامه همشهری با اعلام مطلب فوق گفت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تضمین امنیت ملی است و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد و تحقق آن بالاترین هدیه ملی است.

یونسی با اشاره به اینکه مشارکت ایده‌آل 80 درصد است و کمتر از 50 درصد  به خط قرمز نزدیک شده است افزود: نظر نظام مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است اما متأسفانه برخی از احزاب و جریانهای سیاسی به اقتضای شرایط و منافع خود گاهی خواهان حضور حداکثری هستند و گاهی هم موافق نیستند.

یونسی گفت: در هر انتخاباتی درصدی از مردم اصلا شرکت نمی‌کنند گاهی این نسبت به 20 درصد و 25 درصد و 30 درصد می‌رسد و گاهی کمتر، فقط در رفراندوم جمهوری اسلامی بود که میزان مشارکت بیشتر  از 95 درصد بود. درصدی  هم حتمأ مشارکت می‌کنند، یعنی در هر صورت با هر شرایط و به اصطلاح سنگ هم از آسمان ببارد در انتخابات شرکت می‌کنند که این نسبت هم بین 20 تا 30 درصد شناور است، اما بین این دو نسبت مشارکت و عدم مشارکت آرای خاکستری است که به اقتضای زمان و شرایط عمل می‌کنند.

یونسی  هم با اشاره به اینکه آرای خاکستری گاهی جذب راست و گاهی هم جذب چپ می‌شود تأکید کرد: اگر جریانی قدرت جذب آرای خاکستری را نداشته باشد طبعاً مایل نیست آنها در انتخابات شرکت کنند لذا جریانهای سیاسی مطابق هدف خود عمل می‌کنند که این هدف هم الزاماً با هدف جمهوری اسلامی که مشارکت حداکثری است، مطابقت ندارد.

یونسی از تلخی‌های انتخابات نیز گفت و از ورود روش‌های غیر اخلاقی و غیردینی در تبلیغات انتخاباتی نظیر هتک حرمت، وارد کردن اتهام به رقیب، شایعه پراکنی و تحقیر به عنوان سنت‌های گروههای تروریستی یاد کرد و از عدم وجود امنیت اخلاقی در جامعه ابراز تأسف نمود.

وزیر سابق اطلاعات با یادآوری تبلیغات سازماندهی شده علیه هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته وعده داد که در فرصت مناسبی جریان این هتاکی‌ها را افشاء کند.

وی همچنین از روش‌هایی که برای خارج کردن قالیباف از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری بکار گرفته شد خبر داده است.

متن کامل این گفتگو را در همشهری پنجشنبه 23 آذر بخوانید.

کد خبر 10831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز