گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: 18 اسفند حمید شاه‌‌آبادی طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

از آن روز حمید شاه‌آبادی فقط در چند نشست دوستانه و دیدار با هنرمندان دیده شد و کمتر پاسخگوی سؤالات خبرنگارانی بود که گویا این روزها بیشتر از هنرمندان و مسئولان برای حوزه‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی نگران هستند.

اما سرانجام دیروز حمید شاه‌آبادی نخستین نشست رسانه‌ای خود را با اهالی رسانه‌های جمعی در تالار وحدت برگزار کرد. حضور خبرنگاران حوزه‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی و سؤالات مختلف در بخش‌های گوناگون هنری باعث شد که در نخستین نشست مطبوعاتی حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از سؤالات بی‌پاسخ بماند. با این حال شاه‌آبادی زمانی را به سؤالات چند خبرنگار اختصاص داد؛ خصوصا اینکه مشخص نیست که نشست بعدی معاون هنری چه زمانی خواهد بود.

در این نشست بیشتر از اهداف بلندمدت معاونت هنری صحبت شد تا تصمیمات اجرایی خردتر. حمید شاه آبادی از حمایت در امر پژوهش گفت و اعلام کرد که باید برنامه‌ریزی برای 10 سال آینده انجام شود. به گفته او درحال حاضر حرکت‌های این معاونت برای این برنامه آغاز شده‌است و برنامه‌ 3‌ساله معاونت نیز در آینده تنظیم خواهد شد. او در ادامه گفت: در این عرصه باید ببینیم که در چه حوزه‌هایی نیاز به تحقیق و پژوهش است و چه سؤال‌هایی باید مطرح شود تا بتوانیم در آینده نه‌چندان دور این چشم‌انداز را محقق کنیم.

حمایت از آثار هنرمندان، توجه به نسل جوان هنرمند، بحث تمرکز‌زدایی، تولید آثار فاخر در موسیقی، حمایت از گروه‌هایی که اجرای عمومی دارند و تولید آلبوم، حمایت ویژه از گروه‌های موسیقی سنتی و نواحی، ساماندهی به وضعیت ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی سنتی، حمایت از نشر موسیقی، تصویب بحث نیم‌درصد بودجه خرید آثار هنری و ساماندهی اکسپوی دائم هنرهای تجسمی از جمله مواردی بود که حمید شاه‌‌آبادی از آن سخن گفت. اما بخش دیگر این نشست به سؤالات خبرنگاران اختصاص داشت.

یکی از سؤالات درباره انگیزه سارقان مجسمه‌های برنزی تهران بود. او در این مورد گفت: قطعا انگیزه‌ سارقان را کارکنان نیروهای امنیتی بهتر از ما می‌دانند، البته ما می‌توانیم تحلیل‌های خود را داشته باشیم‌ ولی آنچه در حوزه‌ ارشاد مطرح است و مورد توجه ما قرار دارد این موضوع است که مجسمه‌ها داخل کشور تولید و نصب شده‌ است؛

هرچند که حافظ و تولید‌کننده آن ارشاد نیست اما برای ما نیز به همان نسبت قابل اهمیت است و دغدغه‌ آن را داریم. هرچند که معاون هنری وزیر ارشاد ترجیح داد در این زمینه اظهارنظر نکند اما اعتقاد داشت که تحلیل‌هایی از این دست که انگیزه‌های سارقان برای حذف نام و جایگاه هنرمندان صاحب اثر و یا خود این آثار است، چندان مورد قبول نیست.

در بخش دیگری از سؤالات خبرنگاران به نقش رحیم مشایی اشاره شد. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد گفت: جناب مشایی دبیر کمیسیون فرهنگی هیات دولت است و آنچه در دولت به‌عنوان مباحث فرهنگی مطرح شود باید از طریق این کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز تمامی طرح‌ها و لوایح مورد نظر خود را باید از طریق این سیستم انجام دهد. ‌

بحث دیگری که در نشست دیروز، واکنش خبرنگاران را به‌دنبال داشت به یارانه‌های بلیت مربوط بود. او اعلام کرد که ارشاد درصدد است تا یارانه مستقیما به گروه‌ها پرداخته شود. او تصریح کرد: به این سمت می‌رویم که به جای پرداخت مستقیم یارانه‌ها از طریق بلیت خریداران، این یارانه‌ها را به گروه‌ها بپردازیم که این سیستم از اول مهرماه آغاز می‌شود. ما معتقدیم این روش به عدالت نزدیک‌تر است و به معنای گران‌شدن قیمت بلیت نمایش‌ها نیست.

تغییر مدیران زیر مجموعه معاونت هنری از سؤالات دیگری بود که در این نشست مطرح شد؛ خصوصا اینکه صندلی مدیرکل دفتر موسیقی نزدیک به یک ماه است که  خالی مانده و از طرف دیگر هم مدت‌هاست که زمزمه خداحافظی مدیرکل اداره تئاتر به گوش می‌رسد.

شاه‌آبادی در این نشست اعلام کرد که مدیران فعلی در تعامل جدی با وی هستند. او همچنین اعلام کرد که هنوز در حال رایزنی با مدیران زیرمجموعه ارشاد است. او در این مورد تصریح کرد که در حال حاضر خلأ خاصی در این حوزه نمی‌بیند.

سؤالات دیگر به صحبت‌های شاه‌آبادی درباره ممیزی در تئاتر اختصاص داشت. او اعلام کرد که به‌طور کامل از ممیزی دفاع می‌کند و دلیل آن را صیانت از تئاتر دانست و افزود: آیین‌نامه‌هایی برای ممیزی وجود دارد که ابلاغ می‌شود اما در حوزه‌هایی مانند تئاتر که کیفی است، ممیزی بی‌تأثیر از سلیقه افراد نخواهد بود و حتما درصدی از خطا وجود خواهد داشت که تلاش می‌کنیم کاهش پیدا کند. با این حال او اظهار امیدواری کرد در این زمینه اعمال سلیقه صورت نگیرد. سخنان دیگر او در مورد تولید نمایشنامه، اجرای نمایشنامه‌های ایرانی و کمبود سالن اجرای تئاتر بود.

زمان از دست نرفته است

در نخستین نشست خبری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سؤالات بی‌شماری به‌دلیل کمبود وقت بی‌پاسخ ماند. هرچند که در نهایت حمید شاه‌‌‌‌آبادی در گوشه‌ای ایستاد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این سؤالات هم پاسخ‌هایی است که او به همشهری داده است. او درباره عدم‌معرفی دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که منوط به انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی است به همشهری گفت: می‌پذیریم که این انتخابات باید زودتر انجام می‌شد. هم‌اکنون کارهای حوزه دفتر موسیقی به نحو مطلوب توسط آقای ترابی انجام می‌شود. موافق هستم که این موارد باید زودتر مشخص می‌شد اما فکر نمی‌کنم زمان به شکل خطرناکی از دست رفته‌است.

معتقدم که این زمان برای جشنواره موسیقی مقاومت از دست رفته‌است اما در مورد جشنواره موسیقی فجر هنوز زمان باقی است. نخستین کاری که دبیر جشنواره باید انجام می‌داد، تحلیل‌ کارهای گذشته بود که هم‌اکنون این‌کار توسط گروهی در دفتر موسیقی در حال انجام است. گزینه‌هایی برای دبیری جشنواره صورت گرفته است اما انتخاب دبیر جشنواره قبل از انتصاب مدیرکل دفتر موسیقی درست نیست.

گرچه تا پایان سال 9 ماه زمان بیشتر باقی‌ نمانده است، با این حال هنوز نه تنها فراخوان جشنواره بلکه زمان جشنواره هم مشخص نیست. به گفته معاون هنری وزیر ارشاد کارهای تحقیقی و آماری که نیاز هر جشنواره‌ای است توسط تیم دفتر موسیقی انجام شده‌است تا زمانی که دبیر جشنواره انتخاب می‌شود، از محصول آنان استفاده کند.

او این نوید را داد که به‌زودی با انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر جشنواره هم مشخص خواهد شد.این روزها صحبت‌های صدور مجوز آلبوم برای خواننده‌ای می‌شود که سال‌ها در آن سوی‌ آب‌ها زندگی و فعالیت کرده است.

شاه‌آبادی در این مورد هم معتقد است که نفس حضور یک هنرمند در خارج از کشور نشانه‌ای برای این نیست که او حق کار کردن در کشورش را ندارد.معاون هنری وزیر ارشاد صدور مجوز برای آلبوم این خواننده در مقایسه با هنرمندان ایرانی را که به نوعی باید از هفت‌خوان رستم بگذرند، گفت: زمانی که هنرمندان ایران از پیچ و خم اداری می‌گذرند تا مجوز بگیرند، اگر آن پیچ و خم ضرورت دارد که باید این روال طی شود و اگر ضرورت ندارد، این اشتباه ماست.

بنابراین اگر ما نتوانیم این اشتباه را حل کنیم، دلیل ندارد که آن را تکرار کنیم. اما اگر موردی که شما اشاره کردید منتهی به صدور مجوز شود به شما این اطمینان را می‌دهم که ساده‌تر از صدور مجوز آلبوم‌های داخلی نخواهد بود.

او در پاسخ به این سؤال که چرا این خواننده باید درخواست صدور مجوز کند، گفت: چرا ما باید برخوردی داشته باشیم که یک خواننده به‌خود اجازه و حق طرح موضوع را ندهد؟
به گفته شاه‌آبادی، باید این مسیر قانونی برای این خواننده طی شود و با توجه به مجموعه ضوابط و شرایط، اگر این امکان برای او یا کسانی که حقی برایشان وجود دارد، در نظر گرفته شده،  این حق برایشان  فراهم خواهد شد.

کد خبر 108256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز