دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت، با اشاره به بیست ساله شدن برنامه یدرسانی در کشور، گفت: سال دوهزار میلادی سازمان بهداشت جهانی، ایران را به عنوان منطقه عاری از «کمبود ید» اعلام کرد

این در حالی است که تا پیش از اجرای این برنامه، شمار مبتلایان به گواتر و از جمله گواترهای شدید در کشور بسیار زیاد بود.

به گزارش ایسنا دکتر شهین یاراحمدی وی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل کمبود ید، بیماری کم کاری تیروئید در جوانان، نوجوانان و عموم جامعه نیز زیاد مشاهده می‌شد. همچنین کم کاری تیروئید در نوزادان به عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و دیگر مشکلات منجر می‌شد. اما اکنون به دنبال اجرای برنامه ید رسانی در کشور، میزان بروز بیماری گواتر به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر، غنی‌سازی نمک‌ها با ید نیز علاوه بر کاهش بیماری گواتر در بزرگسالان، میزان شدت این بیماری را نیز بسیار کاهش داده است.

یاراحمدی با اشاره به برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان تاکید کرد که والدین برای نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان در روزهای سوم تا پنجم تولد به مراکز درمانی مراجعه کنند تا کمبود ید یا هر علت دیگر کم کاری تیروئید در نوزادان شناسایی شود؛ چرا که تشخیص به موقع این کمبود وانجام اقدامات درمانی لازم از عقب ماندگی ذهنی نوزادان جلوگیری می‌کند. کمبود ید می‌تواند در کودکان کم کاری تیروئید ایجاد کند. این کمبود در سنین رشد کودکان می‌تواند کوتاهی قد ایجاد کند. این در حالی است که با استفاده مناسب از مواد غذایی یددار می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

وی با اشاره به پوشش 94 درصدی غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان کشور، افزود: روزهای سوم تا پنجم تولد زمان طلایی برای شناسایی کم کاری تیروئید و آغاز اقدامات درمانی در نوزادان است. در مجموع درمان کم کاری مادرزادی تیروئید باید قبل از یک ماهگی آغاز شود. به این ترتیب ضریب هوشی نوزاد حفظ می‌شود.

یاراحمدی با اشاره به ادغام برنامه غربالگری کم کاری تیروئید مادرزادی در برنامه سلامت کشور از مهرماه سال 84، افزود: از زمان آغاز این برنامه تاکنون بیش از 4 میلیون نوزاد غربالگری شده و حدود 9 هزار و 600 بیمار نیز شناسایی شدند که حدود 31 درصد این بیماران به کم کاری تیروئید گذرا و حدود 69 درصد نیز تا پایان عمر به دارو نیاز دارند.

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت تاکید کرد باید از نمک به میزان متعادل استفاده شده و در مصرف آن زیاده‌روی نشود. نمک‌ها نیز حتما باید از نوع نمک تصفیه شده و یددار باشند.

 وی افزود تنها منبع تامین ید نمک نیست بلکه مواد غذایی مانند غذاهای دریایی و تخم مرغ نیز منبع مناسبی برای تامین ید هستند. همچنین تاکید می‌شود زنان باردار از مواد غذایی حاوی ید به میزان کافی استفاده کنند تا نوزادان آنها به کم کاری تیروئید مادرزادی مبتلا نشوند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد که غذاهای حاوی ید در برنامه غذایی کودکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند. همچنین نمک‌های مصرفی در ظروف دربسته‌ای که دیواره آن مات باشد نگهداری شوند. نمک باید در پایان طبخ به غذا اضافه شود تا به این ترتیب ید به میزان کافی به بدن برسد.

کد خبر 108064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز