همشهری آنلاین: عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:

اگر قانون بسیار مترقی مبارزه با استعمال دخانیات به درستی اجرا شود، می‌توانیم شاهد کاهش روند مصرف دخانیات در نوجوانان، جوانان و زنان باشیم.

یه گزارش ایسنا انوشیروان محسنی بندپی در آستانه هفته مبارزه با استعمال دخانیات گفت: متاسفانه مصرف دخانیات در کشور ما روند رو به رشدی پیدا کرده است و تاسف‌بارتر این‌که استعمال دخانیات در سنین پایین در حال رشد است، معمولا اگر استعمال دخانیات در سنین بالا باشد می‌تواند توجیهاتی نظیر مشکلات و فشارهای زندگی داشته باشد، اما مصرف روزافزون دخانیات در نسل جوان نگرانی‌هایی را برای جامعه ایجاد می‌کند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در خانه ملت ادامه داد: تا به امروز استعمال دخانیات در زنان خیلی کم و حدود 4 درصد پیش‌بینی می‌شد اما متاسفانه استعمال دخانیات در میان زنان هم رو به افزایش است، به نحوی که مصرف دخانیات و مواد مخدر در میان زنان ارتباطی به تحصیلات یا عدم تحصیلات ندارد، چراکه متاسفانه هم‌اکنون برخی از دختران و زنان دانشگاهی به استعمال دخانیات روی آورده‌اند که این خیلی ناراحت‌کننده است.

وی با بیان این‌که به طور کلی حدود 22 درصد جامعه سیگار مصرف می‌کنند، افزود: از این تعداد حدود 4 درصد زن و 18 درصد هم مرد هستند، متاسفانه هم‌اکنون مصرف قلیان مد شده که از لحاظ علمی به مراتب خطرناک‌تر از سیگار است، چراکه در استنشاق قلیان دود تا انتهای ریه وارد می‌شود به همین دلیل هر بار مصرف قلیان برابر با بیست عدد سیگار تخمین زده شده است، ضمن این‌که منواکسیدکربن گاز سمی قلیان، به مراتب بیشتر از سیگار است.

محسنی بندپی به استعمال‌کنندگان قلیان هشدار داد، سر خودتان را با این استدلال که قلیان کم ‌ضررتر است کلاه نگذارید، متاسفانه قبح قلیان در جامعه شکسته و مترقی‌تر از سیگار شده و نوجوانان و جوانان چه پسر و چه دختر بدون اکراه در تفرجگاه‌ها قلیان مصرف می‌کنند، لذا جمع‌آوری قلیان‌ها و مبارزه با استعمال دخانیات باید مطابق با همان چیزی که در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات آمده اجرا و به شدت پیگیری شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت درباره تصویب مجدد جمع‌آوری قلیان‌ها در کمیسیون فرهنگی دولت اظهار کرد: بحث این نیست که در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شود یا کمیسیون دیگری، اجرای قانون این نیست که قانون را وضع و بعد بگوییم کمیسیون‌های مختلف دولت این قانون را اجرا کنند یا نکنند، قانون باید اجرا شود، مجلس شورای اسلامی قانون را وضع و تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کرد اما دولت در اجرای آن کم‌کاری می‌کند.

محسنی با اظهار تاسف از عدم اجرای قانون مبارزه با استعمال دخانیات گفت: ایران جز معدود کشورهای دنیاست که این قانون بسیار مترقی را به تصویب رسانده اما اجرای این قانون توسط مجریان با کم‌کاری و سهل‌انگاری مواجه شده است، البته نه تنها بند مربوط به جمع‌آوری قلیان‌ها، بلکه پنج - شش بند بسیار مهم و موثر دیگر از این قانون هم تاکنون اجرا نشده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت هم‌چنین خاطرنشان کرد: شرکت ملی دخانیات هم با این عنوان ‌که به دنبال مشتری بیشتر می‌گردد، معضل افزایش مصرف دخانیات را پیش آورده است چراکه شرکت دخانیات هم از اجرای قید و بندها و ضوابطی که در این قانون مشخص و برایش تکلیف شده بود، سرباز می‌زند.

وی با انتقاد از صدا و سیما جهت پخش تصاویر مصرف سیگار و قلیان در فیلم‌های سینمایی، تاکید کرد: برای مبارزه با استعمال دخانیات باید کاری همه جانبه با همکاری تمام دستگاه‌ها برای ارتقای فکری و فرهنگی جامعه صورت گیرد، ضمن این‌که بیشتر باید بر جنبه پیشگیرانه و بهداشتی و اطلاع رسانی درباره عوارض و عواقبی که استعمال دخانیات و مواد مخدر ایجاد می‌کند، تاکید شود؛ اما مهم‌ترین قدم در انجام اقدام پیشگیرانه مواد دخانی، اجرای قانون است.

کد خبر 108058

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز