همشهری آنلاین: لاریجانی گفت: این‌که آنها با عجله به دنبال پیش نویس قطعنامه رفتند، نشان می‌دهد که یک کار انفعالی را سامان دادند

چرا که حداقل باید می‌گذاشتند بیانیه تهران ابتدا تحرک خود را داشته باشد و بعدا اگر آنها حرفی دارند در آن قالب بزنند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در حاشیه سخنرانی خود در دیدار با خانواده‌های شهدای خرمشهر در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: یکی از اعجاب دیپلماسی این روزها این است که کشورهایی مثل برزیل و ترکیه که آمدند با ایران صحبت کردند طبق گفته خودشان با خواسته کشورهایی مثل آمریکا و سایر کشورها به ایران آمدند و با ایران مذاکره کردند. این نشان می‌دهد که آنها از یک طرف می‌گویند بروید حرف بزنید و مذاکره کنید، ما آمادگی داریم؛ اما از سوی دیگر وزیر خارجه‌شان این تمهیدات را می‌اندیشید.

وی افزود: اولین لطمه‌ی این پیش نویس به حیثیت ترکیه و برزیل است که با حرف آنها به ایران آمدند و با ایران صحبت کردند. به هر حال ایران هم مذاکرات طولانی داشت و دوستانی که در دبیرخانه و وزارت خارجه بودند وقت زیادی گذاشتند تا به نتیجه‌ای برسند؛ اما آنها عملا پشت این کشورها را یک مرتبه خالی کردند و این توهین به آن‌هاست.

لاریجانی تصریح کرد:‌ این متن نشان می‌دهد ایران در چارچوب معقولی حاضر است مذاکرات را دنبال کند، هر چند که ما اصولا این مبادله سوخت را یک راه‌حل عقلایی نمی‌دانستیم و نمی‌دانیم، چرا آنها روی این مسئله اصرار داشتند؟ به هر حال راکتور اتمی تهران سوختش تمام شده بود و مثل همه جای دنیا ما باید تقاضا می‌کردیم و سوخت را می‌خریدیم. البته قابل درک است که چرا اینها این‌قدر اصرار دارند و به دنبال این هدف بودند؛ اما به هر حال در مسئله هسته‌یی ایران آنقدر اصرار روی این موضوع وجود داشت که ایران چارچوبی را برای این بحث مطرح کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر کل بیانیه تهران مورد توجه قرار گیرد، ایران هم از آن پشتیبانی خواهد کرد، گفت: من تاکید می‌کنم موضعی هم که مجلس شورای اسلامی در این باره داشت و در بیانیه خود آن را اعلام کرد، در مورد کل بیانیه تهران است. مطمئنا اگر آنها بخواهند، جزئی از آن را در نظر بگیرند، ما آن را نمی‌پذیریم، به هر حال کل بیانیه هم برای آنها و هم برای ایران آورده‌ای دارد و می‌تواند چارچوب منطقی برای مذاکرات باشد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: اگر اینها بخواهند زیاده‌خواهی کنند و به دنبال فریب‌کاری باشند؛ مطمئنا این با بیانیه تهران سازگار نیست. اصرار مجلس هم بر اجرای کلیه مفاد بیانیه تهران است، نه این‌که از این بیانیه بعضی موارد جدا شود. این کار به ضرر خودشان هم هست.

نماینده مردم قم در خانه ملت اضافه کرد:‌ تعجب‌آور است که آنها هم به ترکیه و هم به برزیل که با سفارش آنها آمدند، توهین کردند و نگذاشتند فایده‌ای که این متن می‌توانست داشته باشد، تولد پیدا کند. من همچنین شنیدم که برزیلی‌ها و آقای اردوغان پیگیری‌هایی را دارند، ما هم صبوریم؛ اما کاملا با دقت همه ابعاد را رصد می‌کنیم و متناسب با آن گام برمی‌داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات رئیس مجلس مشورتی امارات درباره لزوم شکایت به دادگاه لاهه در موضوع جزایر سه‌گانه، گفت: من این اظهارنظر را نشنیده‌ام و اگر هم چنین چیزی گفته باشند به نظر من از روی غفلت این حرف را زده‌اند.

وی افزود: درست است که جمهوری اسلامی کشوری قدرتمند است، اما هیچگاه از زبان زور خصوصا در مورد همسایگان استفاده نمی‌کند. آنها هم باید با منطق حرف‌شان را بزنند، همین بحث‌هایی که اخیرا کشورهای 1+5 مطرح می‌کنند و بیانیه تهران، نشان می‌دهد رویکرد ایران این است که مسائل از طریق مذاکرات حل شود؛ اما دیگران از زبان درشت استفاده می‌کنند.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: کشورهای منطقه گاهی می‌گویند که ایران کشور بزرگی است و ما نگران این هستیم. ما کشور بزرگی هستیم، اما معتقدیم باید به دوستان و کشورهای همسایه کمک کنیم و با آنها روابط مسالمت‌آمیز داشته باشیم و حرف‌هایی که در منطقه در مورد حل و فصل برخی مسائل زده می‌شود را باید در گفتگوهای دوجانبه حل کنیم.

رئیس مجلس در ادامه گفت: مگر اینکه آنها کشورهای بزرگ را به منطقه دعوت کردند و هر کدام از این کشورها یک پایگاه بزرگ به آمریکایی‌ها دادند، مشکلی را از آنها حل کرد؟ من اخیرا شنیدم که یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود ما یک دیوار فولادی باید برای اینها درست کنیم. قصد آنها گرفتن اموال‌شان است، یعنی آنها یک مشت سلاح‌های در انبار مانده خود را به عنوان برقراری امنیت می‌دهند و آنجا حضور دارند و در مقابل پول حضورشان را هم از خودشان می‌گیرند. این کار آنها را حل نمی‌کند.

وی در ادامه به وضعیت افغانستان اشاره و از آن به عنوان دلیل مدعای خود یاد کرد و گفت: الان هشت، نه سال است که در افغانستان هستند و به جای آبادانی آنجا، برای خود پایگاه درست کرده‌اند. مسلما آنها حل و فصل مسائل منطقه‌ای را دنبال نمی‌کنند، بلکه به دنبال ماجراجویی هستند، برای این‌که حضور خودشان را توجیه کنند؛ پس کشورهای منطقه هم باید در استراتژی خودشان دقت داشته باشند که در دام طراحی‌های آنها نیفتند.

لاریجانی همچنین در مورد مالکیت جزایر سه‌گانه هم یادآور شد: این از جمله مسائلی است که بعضی فتنه‌گران خارجی و غربی این ماجرا را درست کردند، برای اینکه اختلافی بین کشورهای منطقه ایجاد کنند. اسناد تاریخی و سوابق مالکیت این جزایر وجود دارد و چیزی نیست که امروز به وجود آمده باشد. اگر کسی هم حرفی دارد، باید مذاکره کند، نه از ادبیاتی استفاده کند که زمانی وزیر خارجه‌شان از آن استفاده می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد:‌ راه‌حل این است که آنها بدانند ایران کشوری علاقه‌مند به همکاری با کشورهای منطقه است و نمی‌خواهد هیچ دغدغه‌ای بین ایران و کشورهای منطقه وجود داشته باشد. به هر حال اسناد و سوابق تاریخی را هم نمی‌توان نادیده گرفت؛ بلکه باید آنها را متن قرار داد و در مورد آن صحبت کرد. ایران هم هیچ‌گاه با این‌که مذاکرات دوجانبه‌ای داشته باشد مشکلی نداشته است.

کد خبر 107939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز