مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه شهری: با اهتمام و کار شبانه‌روزی دست‌اندرکاران حمل‌ونقل شهری تهران، از امروز ‌تحولات جدی در متروی پایتخت رقم می‌خورد

امروز در مراسم ویژه‌ای، دستگاه تمام‌مکانیزه حفر تونل مترو موسوم به TBM در خط 7 مترو آغاز به کار می‌کند و همزمان کارخانه سگمنت‌سازی‌ خط 3 مترو به بهره‌برداری  می‌رسد و ریل‌گذاری بخش غربی خط 4 مترو شروع می‌شود.

در میان روش‌های متعدد اجرای فضاهای زیرزمینی که به 3 روش حفاری سنتی، نیمه‌مکانیزه و تمام مکانیزه تقسیم می‌شود، دستگاه تمام مکانیزه حفر تونل موسوم به TBM به‌دلیل سرعت و دقت قابل توجه، گزینه‌ای مطلوب از نظر فنی و اقتصادی تلقی می‌شود.

همچنین افزایش ایمنی به‌ویژه در مناطق شهری از طریق کاهش احتمال ریزش خاک و کنترل نشست‌های سطحی زمین، نصب سریع سیستم نگهداری و سرعت بسیار بالای آن نسبت به روش‌های سنتی که به 12 برابر می‌رسد، استقبال از این روش حفاری را در شهرهای پیشرفته جهان افزایش داده است.

در روش ساخت تونل به‌وسیله دستگاه TBM پس از حفاری تونل و متناسب با پیشروی دستگاه، قطعات پیش ساخته بتنی جداره نهایی تونل موسوم به سگمنت نصب می‌شوند و به این منظور محل ورود دستگاه حفارخط 7 بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان قزوین در نظر گرفته شده است.

بنا بر این گزارش، کارخانه سگمنت‌سازی‌ خط 3 پروژه دیگری است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد. این کارخانه که در قطعه زمینی به مساحت حدود 20 هزار متر مربع در قلعه مرغی بنا شده، با استفاده از سیستم بخار (curing) ظرفیت تولید 120 قطعه سگمنت در روز را داراست.

البته علاوه بر خط 7 مترو، بخشی از تونل‌های خط 3 مترو حدفاصل محدوده قلعه‌مرغی تا چهارراه ولیعصر نیز توسط یک دستگاه TBM دیگر از نوع متعادل‌کننده فشار زمین موسوم به EPB که حمل آن به کشور انجام شده، احداث می‌شود.

همچنین ریل‌گذاری بخش غربی خط 4 مترو حد فاصل میدان آزادی تا انقلاب اسلامی نیز آغاز می‌شود که با اتمام عملیات ریل‌گذاری و آغاز بهره‌برداری از این مسیر، یکی از پررفت‌وآمدترین محورهای ارتباطی که غرب تهران را به مرکز شهر متصل می‌کند تحت پوشش شبکه مترو درمی‌آید.

کد خبر 107861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز