چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای ارتش تایلند سرانجام پس از چند هفته درگیری با مخالفان این کشور به محل تحصن معترضان در منطقه مرکزی بانکوک حمله کردند

این حمله مرگبار که کشته شدن 5 نفر را به‌دنبال داشت باعث شد تا 6 نفر از رهبران مخالفان قرمزپوش خود را تسلیم نیروهای پلیس کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ‌سربازان تایلندی که مسلح به اسلحه‌های اتوماتیک ام‌16 بودند با خودروهای زرهی از موانع کارگذاشته شده توسط مخالفان عبور کرده و درحالی‌که فریاد می‌زدند«  امروز روز مرگ است» به سمت معترضان تیراندازی کردند.

رهبران مخالفان تایلندی پیش از خروج از این منطقه با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خونریزی تسلیم می‌شوند از هواداران خود خواستند که دست از نبرد علیه نیروهای دولتی بردارند و به تحصن خود در منطقه تجاری بانکوک خاتمه دهند.

جاتوپورن پرومپان، یکی از رهبران مخالفان در سخنرانی کوتاه خود گفت: من از همه عذرخواهی می‌کنم اما برای جلوگیری از قربانی شدن بیشتر مردم مجبور به تسلیم شدن هستم. ناتاووک سایکوا، یکی دیگر از رهبران مخالف هم با استفاده از یک بلندگوی دستی از قرمزپوش‌ها خواست بدون مقاومت تسلیم نیروهای پلیس شوند.

بر خلاف این توصیه‌ها پس از حمله نیروهای ارتش برخی از قرمز‌پوش‌ها به نبرد خود با نظامیان ادامه دادند و خشونت از منطقه مرکزی بانکوک به سایر نقاط این شهر کشیده شد. گروه‌هایی از افراد مسلح پس از این حمله اقدام به تیراندازی و پرتاب نارنجک دست ساز به سوی ماموران کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که چندین ساختمان ازجمله ساختمان بورس اوراق بهادار، یک مرکز خرید بزرگ و ساختمان یک شبکه تلویزیونی به آتش کشیده شده است. آتش‌سوزی در شبکه 3 تلویزیون تایلند باعث شد که 100 نفر از کارمندان این شبکه ساعت‌ها در میان شعله‌های آتش گرفتار شوند.

این وضعیت باعث شد تا روز گذشته عملا پایتخت تایلند به صحنه نوعی جنگ داخلی در محدوده مرکزی این شهر تبدیل شود. علاوه بر این در شهرهای شمالی و شرقی تایلند هم عده‌ای از مخالفان به ساختمان‌های دولتی حمله کردند. به‌دنبال این درگیری‌های گسترده، آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند روز گذشته در پایتخت بانکوک از ساعت 8 شب به وقت محلی تا 6 صبح امروز حکومت نظامی اعلام کرد.

منطقه تجاری بانکوک که بیش از 2 ماه با تحصن مخالفان، فلج شده بود اکنون تقریبا پاکسازی شده است اما هنوز هم گروه‌هایی از مخالفان به‌صورت پراکنده در حال نبرد با نظامیان هستند.

سخنگوی دولت تایلند روز گذشته اعلام کرد که عملیات نظامی برای برقراری نظم تا خارج کردن تمامی معترضان از محل تحصن و پاکسازی کامل منطقه از سنگرهای خیابانی و برقراری نظم و آرامش در پایتخت ادامه خواهد داشت.حمله نظامیان تایلند به محل تحصن مخالفان پس از رد پیش‌شرط دولت برای مذاکره از سوی معترضان صورت گرفت.

دولت تایلند پیشنهاد کرده بود که با مخالفان پس از ترک محل تحصن خود مذاکره کند اما چند ساعت گفت‌وگو بین نمایندگان دولت و رهبران مخالفان با نظارت اعضای ارشد سنای تایلند در این رابطه به نتیجه‌ای نرسید.

مخالفان، پیش‌شرط دولت مبنی بر، پایان دادن به تحصن در مرکز پایتخت را غیرقابل‌قبول دانستند و در مقابل، خاتمه تحصن خود را به استعفای نخست‌وزیر مشروط ساختند.مخالفان قرمزپوش که اکثریت آنها از طرفداران تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین به حساب می‌آیند خواستار استعفای آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند هستند و دولت او را دست نشانده نظامیان و فاقد مشروعیت قانونی می‌دانند.

شیناواترا که در تبعید خارج از کشور به سر می‌برد، در یک گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که توسل به زور برای خاتمه دادن به اعتراضات مردم، تنها می‌تواند باعث افزایش نارضایی عمومی شود. وی تهدید کرد که افراد ناراضی به چریک‌های مسلح تبدیل خواهند شد.

کد خبر 107788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز