پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند بیمارانی که پزشکان بیش از حد برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند، ممکن است دچار مقاومت به آنتی‌بیوتیک شوند

 که تا یک سال به طول بینجامد و این امر آنها و بقیه افراد را هنگامی نیاز به درمان جدی‌تر دارند، در معرض خطر قرار می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران انگلیسی که 24 بررسی قبلی در این باره را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده‌اند می‌گویند هر چه آنتی‌‌بیوتیک‌های بیشتری برای سرفه و بیماری‌های شبیه به آنفلوآنزا یا عفونت‌های ادراری تجویز شوند، باکتری‌های بیشتری در یک چرخه معیوب به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند.

آلسایر های، مدرس مراقبت‌های بهداشت اولیه در دانشگاه بریستول و سرپرست این پژوهش گفت: "این اثر در یک ماه بلافاصله پس از درمان با آنتی‌بیوتیک بیش از همه است،"

"اما ممکن است حداکثر تا یک سال به طول انجامد؛ و این اثر باقیمانده ممکن است ایجادکننده میزان بالایی از مقاومت به آنتی‌بیوتیک در جامعه باشد."

 کارشناسان پزشکی می‌گویند مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک در اروپا، آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند به مقاومت گسترده آنتی‌بیوتیکی انجامیده است و درمان‌های حیاتی پزشکی برای بیماری‌هایی از سرطان تا جایگزینی مفصل ران تا بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را دچار اختلال کرده است.

 های می‌گوید این بررسی نشان داد که چگونه مقاومت به آنتی‌‌بیوتیک در افراد ایجاد می‌شود، و چگونه به صورت مشکلات در سطح اجتماع یا جمعیت در می‌آید.

 آنتی‌بیوتیک‌ها برای همه این درمان‌ها مورد نیاز است تا از عفونت باکتریایی جلوگیری کند، اما در صورتی که آنقدر به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرید که میکروب‌ها نسبت به این داروها مقاوم شوند، این شیوه درمانی بی‌استفاه می‌ماند.

باکتری‌های مقاوم به چندین دارو به یک مشکل فزاینده در بیمارستان‌ها در سراسر جهان بدل شده‌اند، و مشخصه آنه ظهور عفونت‌ها با ابرمیکروب‌هایی مانند "استافیلوک‌ طلایی مقاوم به متی‌سیلین" (MRSA) است.

اما به گفته های که نتیجه بررسی‌اش در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، مشکل مقاومت به آنتی‌بیوتیک در مطب دکترها اغلب نادیده گرفته می‌شود، علیرغم این حقیقت که حدود 80 درصد  تجویز آنتی‌بیوتیک را پزشکان خانواده انجام می‌دهند.

او می‌‌گوید: "تا به حال، اکثریت شواهد در این مورد در سطح جمعیت به دست آمده است، بنابراین چه برای پزشکان و چه برای بیماران ساده است که بگویند: این مشکل ما نیست یا  دادن یک آنتی‌بیوتیک دیگر تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند."

"اما هر چه ما بیشتر آنتی‌بیوتیک تجویز کنیم، باکتری‌های بیشتری مقاومت پیدا می‌کنند. و در واقع تنها راه از بین بردن این چرخه معیوب این است که در گام اول تنها هنگامی آنتی‌‌‌بیوتیک تجویز کنیم که مطلقا مورد نیاز باشد."

کد خبر 107780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز