چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

به مناسبت روز جهانی ارتباطات و بزرگداشت روز روابط عمومی به همت دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک و با همکاری اداره کل روابط عمومی و امــور‌بیــن‌الملـل شـهرداری تهــران مراسم تجلیل از پیشکسوتان و فعالان روابط عمومی برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از استادان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌ها حضور داشتند، دبیر پنجمین همایش روابط عمومی‌ الکترونیک گفت: هدف ما رفتن به سمت برگزاری هفته‌ ملی روابط عمومی‌هاست تا به این بهانه مسائل این حوزه را بررسی و امکان نقش‌آفرینی بیشتر روابط عمومی‌ها در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم.

امیرعباس تقی‌پور، دبیر پنجمین همایش  روابط‌عمومی‌ الکترونیک با بیان اینکه امروز بیشترسازمان‌ها  از روابط‌عمومی الکترونیک استفاده می‌کنند، اظهار کرد: علاوه بر رواج استفاده از روابط‌عمومی الکترونیک، ایجاد بانک مقالات روابط‌عمومی الکترونیک، تقویت ادبیات این حوزه با انتشار کتاب‌ها و الگوسازی و معرفی افراد برتر حوزه روابط‌عمومی به نسل جوانی که به این حوزه وارد می‌شوند، از جمله دستاوردهای برگزاری همایش در سال‌های گذشته بوده است. 

در ادامه، استاد میرسعید قاضی از پیشکسوتان نسل اول روابط‌عمومی به بررسی سیر تحول روابط‌عمومی در ایران پرداخته و با گرامیداشت یاد استاد نطقی و دیگر استادان به بیان خاطرات خود از روزهای اول ورود این رشته به کشور پرداخت. وی از توسعه روابط‌عمومی و رسیدن آن به جایگاه فعلی ابراز خشنودی کرد و افزود: در سفرهای تحقیقاتی فراوانی که به کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا داشته‌ام، متوجه شده‌ام در زمینه‌ روابط‌عمومی تفاوت چندانی بین کشور ما و این کشورها وجود ندارد، هرچند بدنه‌ کارشناسی ما این مسئله را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه تصریح کرد: اگر ما تصور می‌کنیم نسبت به یک روابط‌عمومی آرمانی فاصله داریم، باید این فاصله را با نگاه واقع‌بینانه بسنجیم و توجه داشته باشیم که با وجود برخی مشکلاتی که متأسفانه به‌دلیل همسو نبودن مدیران با کارشناسان روابط‌عمومی پیش می‌آید، انگیزه‌ پیشرفت در کشور بسیار بالاست.

در ادامه دکتر علی‌اصغر محکی، استاد دانشگاه و عضو کمیته علمی این همایش با عنوان «مصالح، منافع و تقاضا در روابط‌عمومی» سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود با اشاره به اینکه توازن در مصالح، منافع و نیازها در حوزه روابط‌عمومی و رسانه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: در بسیاری موارد کسب رضایت مدیر به منزله موفقیت و منفعت نیست.

دکتر محمد سلطانی‌فر، استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال۸۹ با بیان اینکه در ارتباطات 2نوع نگاه عمده بین مسئولان و مردم وجود دارد، اظهار کرد: نگاه اول برمبنای نگاه مسئولان به مردم است که یک دید سنتی است اما نگاهی که در حال حاضر وجود دارد، دیدگاه حالت موازی و یکسان مردم و مسئولان است که حتی گاهی باعث می‌شود مردم تبیین‌کننده وظایف مسئولان باشند. وی گفت: در دیدگاه اول، رسانه‌ها نقش واسط بین مسئولان و مردم را دارند اما در دیدگاه دوم وظیفه رسانه، انعکاس خواست مردم به مسئولان است.

احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر سخنران این مراسم بود. وی به رابطه نظام مردم‌سالار و توسعه روابط‌عمومی پرداخت و گفت: روند رو به رشد روابط‌عمومی در کشور به‌دلیل رابطه ماهیت آن با نظام‌های مردم‌سالار است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در نگاه‌های القایی، وجود روابط‌عمومی ضرورت ندارد، افزود: در حکومت مردم‌سالار روابط‌عمومی از آن جهت مهم است که آرایی که مسئولان از مردم می‌گیرند، مسیر حرکت آنها را مشخص می‌کند؛ بنابراین گسترش روابط‌عمومی در جامعه، ملاک و مبنای پیشرفت مردم‌سالاری است. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وجه مردم‌سالاری که در حوزه روابط‌عمومی وجود دارد، جنبه اخلاقی دارد چرا که ما نسبت به مردم یک تعهد اخلاقی داریم و هزینه‌هایی که برای روابط‌عمومی پرداخت می‌کنیم، رضایت‌مندی فردی و جمعی ایجاد می‌کند. 

او با اشاره به سیاست‌هایی که در حوزه مدیریت شهری مطرح است، اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری هم سند مطالعه ابعاد اجتماعی را طراحی کرده‌ایم که باید در همه پروژه‌های عمرانی لحاظ و به‌عنوان یک پیوست اجتماعی برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شود. وی در ادامه تصریح کرد: نظرخواهی از مردم درباره تأثیر پروژه‌های عمرانی بر زندگی و رفاه آنها، نگاهی است که در حال حاضر در حوزه مدیریت شهری در حال گسترش است.

مسجدجامعی درباره پیوند روابط‌عمومی با هنر یادآور شد: هنر یکی از ابعاد فعالیت‌های روابط‌عمومی است زیرا بیان هنری برای روابط‌عمومی یک ارزش است و در همه فعالیت‌ها برای ماندگاری پیام از ظرفیت‌های هنری استفاده می‌شود. این عضو شورای شهر تهران در پایان اظهار امیدواری کرد با همکاری پیشکسوتان حوزه روابط‌عمومی امکان ارتقای فعالیت‌های روابط‌عمومی در حوزه مدیریت شهری فراهم شود.

در الواح تقدیمی به پیشکسوتان و فعالان روابط‌عمومی که به امضای پروفسور یحیی کمالی‌پور (رئیس ایرانی دپارتمان ارتباطات دانشگاه پوردو)، دکتر علی‌اصغر محکی (نماینده کمیته علمی) و امیرعباس تقی‌پور (دبیر پنجمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک) رسیده بود، آمده است: رشد و بالندگی نهاد روابط‌عمومی در ایران مرهون تلاش‌های جمعی استادان، کارشناسان و فعالان این حوزه است. اسامی تقدیرشوندگان بدین شرح است:

پیشکسوتان

1- استاد میــرسعید قاضی 2- قــربانعلی تنگشیر3 - جواد قاسمی 4- ابوالقاسم حکیمیان
5- علی جهانی 6- خسرو رفیعی 7- حمید صدیق‌پور  8- میرزابابا مطهری‌نژاد9 - ابراهیم‌ رستمیان مقدم10- مهدخت بروجردی علوی  ۱۱- ناصر بزرگمهر.

 مطبوعات

1- کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول روزنامه ایران 2- علی اصغر محکی، مدیر مسئول روزنامه همشهری 3-علیرضا بختیاری، مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد 4- سیف الله یزدانی، مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد 5- فرزانه خرقانی، مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد6- غلامرضا قلندریان، مدیر مسئول روزنامه قدس 7- افشین محمدی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان
8- سید عبدالله میرحسینی، سردبیر روزنامه تفاهم 9ـ ایمان بیک، سردبیر روزنامه   فناوران اطلاعات 10- محمد بروغنی، دبیر گروه اقتصادی روزنامه حمایت11- حسین انتظامی، مدیر مسئول هفته‌نامه فارغ‌التحصیلان 12- مرتضی یوسفی، مدیر مسئول هفته‌نامه بزرگراه فناوری.

سایت‌ها وخبرگزاری‌ها

1- یونس شکرخواه، سردبیر سایت همشهری آنلاین 2- فاطمه محمدنژاد، دبیر گروه جامعه اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) 3- مریم مولوی، دبیر گروه اخبار علمی و فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)4- ساره جعفرقلی، خبرنگار IT خبرگزاری ایلنا 5-رضا یغمایی، دبیر گروه فناوری‌های نوین خبرگزاری مهر 6- حسین مزاریان، دبیرگروه اقتصادی خبرگزاری موج 7- توحید علیخانلو، مدیرعامل خبرگزاری اقتصاد ایران ( اکو نیوز)8- اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه بین‌المللی خبر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران 9 - محسن مقیمی، مدیرکل روابط‌عمومی شبکه بین‌المللی خبر10- مهدی محمدی، مدیر سایت خبری تهران سماء۱۱- زهرا میرج، مدیر روابط‌عمومی خبرگزاری ایسکانیوز.

کد خبر 107724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز