همشهری آنلاین: فعالان محیط زیست نبست به خطرهای طرح بیل گیتس در مورد تمیز کردن ابرها برای کاهش گرمایش جهانی اخطار داده‌اند

به گزارش گاردین، یک مرکز تحقیقات در آمریکا به نام Silver Lining که برای این پروژه 300 هزار دلار از بیل گیتس، مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت دریافت کرده‌است، در حال طراحی ابزاری است که آب دریا را به ذرات میکروسکوپی تبدیل و به داخل ابرها تزریق می‌کند.

هدف از این طرح افزایش میزان سفیدی ابرها یا "آلبدو"ی آن‌هاست تا با استفاده از آن میزان نور خورشیدی که توسط این ابرها به سمت بیرون اتمسفر منعکس می‌شوند افزایش یابد و در نتیجه نور خورشید کمتری به زمین برسد و زمین خنک‌تر شود.

محققان می گویند یکی از کاربردهای این طرح کاهش میزان آب شدن یخ‌های قطبی در تابستان است.

این طرح که قرار است در منطقه‌ای به وسعت 10 هزار کیلومتر مربع به اجرا گذاشته شود، بزرگترین آزمایش مهندسی زمین تاریخ خواهد بود.

البته این طرح منتقدان زیادی دارد که قصد دارند Silver Lining را از انجام این آزمایش بازدارند. آن‌ها معتقدند چنین پروژه مهندسی زمین عظیمی می‌توانند خطرات زیادی داشته باشد و باید قوانین جدیدی در مورد منع انجام آزمایش‌هایی این چنین به طور جهانی وضع شود.

جیم توماس از یک گروه محیط زیست کانادایی به نام ETC می‌گوید: "ما خبر داشتیم که مایکروسافت برنامه‌هایی با رویکرد ابری برای کامپیوترها طراحی می‌کند ولی انتظار این یکی را نداشتیم! بیل گیتس حق دست کاری در دریاها و آسمان ما را ندارد."

البته در ماه مارچ گروه‌های دیگری نیز نسبت به این تحقیقات واکنش نشان داده‌اند و اعلام کردند که هیچ گروهی بدون اجازه سازمان ملل حق انجام اینگونه آزمایش‌ها را ندارد.

انجمن سلطنتی انگلیس نیز پیشتر در یک گزارش اخطار داد که این آزمایش می‌تواند اثرات خطرناکی برروی محیط از جمله تغییر روندهای اقلیمی و جریان‌های اقیانوسی داشته باشد.

البته این گزارش روش بیل گیتس را بی خطرتر از روش‌های مهندسی زمین می‌داند چرا که این آزمایش را می‌توان به سرعت متوقف کرد و تمام ذرات اضافه شده به ابرها طی چند روز به طور کامل به صورت باران از بین می‌روند.

کد خبر 107544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز