گروه دانش و سلامت: کارشناسان نسبت به افزایش مصرف غذاهای فوری یا آماده موسوم به فست‌فود در ایران هشدار دادند

این غذاها ضمن تغییر ذائقه مردم ایران باعث افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور شده‌اند. به گفته یک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، وجود مقادیر فراوان نمک در فست فودها سبب پرفشاری خون و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

دکتر مصطفی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ارزانی، مهم‌ترین علت استقبال مردم از غذاهای فست فود بوده و بیشتر جوانان و خانواده‌ها متأسفانه به سمت تغییر عادات غذایی خود و استفاده از غذاهای آماده روی آورده‌اند.

وی با اشاره به طعم ویژه غذاهای آماده و جذب جوانان به سمت این غذاها، افزود: تغییر شیوه زندگی و مدرنیزه‌شدن زندگی در جوامع کنونی و کمبود وقت برای تهیه غذاهای سنتی در زنان شاغل، تقاضای استفاده از غذاهای فست فود را افزایش داده است.

نوروزی در ادامه درباره محتویات غذاهای آماده، گفت: یک گرم روغن موجود در فست فود‌ها 9 کالری انرژی به همراه دارد به‌طوری که یک سیب زمینی سرخ شده کوچک 200 کالری انرژی در بدن تولید می‌کند و سبب چاقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه فست فود‌ها غالبا از روغن‌های ناسالمی استفاده می‌شود که حرارت بالای 100 درجه و بلند شدن دود سبب تغییر فرم شیمیایی آن و ایجاد خاصیت سرطان‌زایی می‌شود.

این متخصص تغذیه، مصرف نوشابه همراه با غذاهای آماده را عامل مهم چاقی در مصرف‌کنندگان فست‌فود دانست و گفت: هر لیوان کوچک نوشابه دارای 10 حبه قند و یک‌صد کالری انرژی و مقادیر فراوانی فسفر بوده و برای سلامت مضر است. به گفته وی، وجود سس مایونز و نان‌های بدون سبوس با کیفیت بسیار کم و نیز محتویات ناسالم غذاهای فست فود از مضرات این قبیل خوردنی‌هاست.

همچنین به گفته یک کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مصرف بالای فست فود شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، چاقی و دیابت را افزایش داده است.

محبوبه مهدی پناه درخصوص موارد مصرف سوسیس و کالباس گفت: نیترات و نیتریت سدیم موادی هستند که به‌عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند تا مانع رشد باکتری‌های خطرناک همچون کلستریدیوم بوتولینوم شوند. همچنین این مواد با ترکیب شدن با میوگلولولین و هموگلولولین گوشت باعث ایجاد رنگ مطلوب صورتی در گوشت می‌شود و  به آن حالتی جذاب و تازه می‌بخشد.

به علاوه، این مواد شروع فساد را در گوشت به تاخیر می‌اندازد و باعث حفظ عطر و طعم ادویه‌های آن می‌شود. وی با بیان اینکه نیترات و نیتریت سدیم خاصیت سرطان‌زایی دارند و وجود آنها در مواد‌غذایی تهدیدی برای سلامت انسان است، گفت: مطالعات زیادی اثر سرطان زایی ترکیبات حاصل از نیترات و نیتریت سدیم را در حیوانات آزمایشگاهی و حتی انسان‌ها به اثبات رسانده است.

این در حالی است که مشتقات مختلفی از این ترکیبات در ماده غذایی و یا طی هضم و جذب در دستگاه گوارش به‌وجود می‌آیند که اکثر آنها سرطان زا هستند. وی تصریح کرد: ‌بسیاری از نیتروزآمین‌های مشتق شده از این مواد اختصاصا در اندام‌های خاص در ایجاد تومورهای بدخیم مؤثرند و حتی بسیاری از این ترکیبات از جفت نیز عبور می‌کنند. 

از سوی دیگر به گفته دکتر محمد فرانوش، عضو هیأت‌مدیره انجمن خون و سرطان ایران، مصرف مداوم مواد شور، فست فودها (غذای آماده)، غذاهای کنسرو‌شده و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در معرض مداوم تابش نور آفتاب می‌تواند در ایجاد سرطان در کودکان دخالت داشته باشد. این نوع غذاها، علاوه بر اینکه کالری مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کنند، سبب ایجاد سوء تغذیه نیز می‌شوند.

در همین حال نتایج تحقیقات جدید نشان داده که فست فودها، می‌توانند ضریب هوشی انسان را کاهش دهند و اینگونه مواد‌غذایی در بروز آلزایمر نیز مؤثرند ضمن اینکه کیفیت پایین گوشت مصرفی در فست‌فودها عملکرد آنزیم‌های کبدی را مختل می‌کند.

فست‌فودها یا غذاهای آماده، دشمن جانی قلب و کبد هستند، زیرا چربی بالای استفاده شده در این غذاها، افزایش انرژی و به تبع آن چاقی و اضافه وزن را به همراه دارد، بنابراین فردی که به‌طور مداوم از این غذاها استفاده می‌کند با دریافت چربی بالا، به اضافه‌وزن و چاقی مبتلا می‌شود و در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی،

اختلالات چربی و فشار خون قرار می‌گیرد و یا درصورت مبتلا بودن به این بیماری‌ها، بیماری در فرد تشدید می‌شود و عوارض بدتری را در بدن وی ایجاد می‌کند. تشکیل لخته‌هایی که در عروق قلب ایجاد می‌شود به‌دلیل مصرف روغن‌های جامد و اشباع در تهیه این مواد‌غذایی به اثبات رسیده است. علاوه بر این، مصرف زیاد نمک در این مواد‌غذایی در ایجاد فشار خون بالا مؤثر واقع می‌شود.

کد خبر 107483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز