جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نبرد نیروهای امنیتی تایلند با معترضان این کشور موسوم به قرمزپوشان برای تخلیه منطقه تجاری بانکوک پایتخت این کشور را به صحنه یک جنگ تمام‌عیار تبدیل کرد.

پس از کشته شدن حداقل 2 نفر در درگیری‌های روز پنجشنبه، روز گذشته نیروهای امنیتی تایلند با شلیک گلوله‌های جنگی و پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کردند که محل تحصن مخالفان دولت را در منطقه تجاری بانکوک به محاصره درآورند.

روز پنجشنبه، ژنرال کاتیا سافاسریفول، یک مقام نظامی قرمزپوشان، در زمان گفت‌وگو با خبرنگاران از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت که به‌شدت مجروح شد و همچنان در کما به سر می‌برد. مخالفان دولت‌تایلند مدعی هستند تک‌تیراندازهای ارتش این ژنرال طرفدار قرمزپوشان را هدف قرار داده‌اند اما دولت تایلند با رد این مسئله تروریست‌ها را مسئول این تیراندازی معرفی کرد. ژنرال کاتیا سافاسریفول در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اعلام کرده بود به‌زودی ارتش تایلند شکست خواهد خورد.

مقام‌های دولتی برای تحت فشار قرار دادن معترضان، برق و تلفن منطقه تجمع آنها را قطع کرده و مانع از رسیدن آب و غذا به آنها شده‌اند. همچنین سفارتخانه‌های چندین کشور  ازجمله آمریکا و انگلیس در بانکوک بسته شده است. علاوه بر این گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل 2 خبرنگار در درگیری‌‌های بانکوک به‌شدت مجروح شده‌اند.

پس از درگیری‌های پنجشنبه‌شب در بانکوک مخالفان دولت، صبح روز جمعه عملیات خود را با حمله و به آتش کشیدن یک دستگاه اتوبوس متعلق به نیروهای پلیس از سر گرفتند و با ورود ماموران آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش، به پشت سنگرهای خود بازگشتند.

معترضان قرمز پوش با استفاده از وسایل نقلیه، نی‌های بامبوو کیسه‌های شن موانعی را در برابر نیروهای امنیتی در منطقه تجاری بانکوک ایجاد کرده‌اند و تعدادی از آنها، مسلح به اسلحه سبک و نارنجک‌اندازهای دست ساز، در پشت این موانع سنگر گرفته‌اند.

گفته می‌شود بیش از 5 هزار نفر مخالف در این منطقه تجمع کرده‌اند که آخرین گزارش‌ها از محاصره شدن آنها از سوی نیروهای ارتش خبر می‌دهد. ارتش تایلند اعلام کرده است که قصد سرکوب مخالفان را ندارد اما در تلاش است با محاصره این منطقه از تعداد مخالفان کم‌کند. سخنگوی ارتش تایلند روز گذشته تاکید کرد که نیروهای نظامی به مخالفان اجازه می‌دهند این منطقه را ترک کنند.

سخنگوی دولت تایلند هم اعلام کرد که نیروهای ارتش فعلا قصد حمله به محل تجمع مخالفان را ندارند. قرمزپوش‌های تایلند که تظاهرات آنها بیش از 2 ماه است ادامه دارد خواستار استعفای آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند و برگزاری انتخابات جدید در این کشور هستند.

پیش از این آبهیسیت وجاجیوا به مخالفان پیشنهاد کرده بود انتخابات زودهنگام در ماه نوامبر برگزار شود اما پس از عدم‌توافق دو طرف وی اعلام کرد که این طرح را اجرا نخواهد کرد. نخست‌وزیر تایلند از مخالفان خواسته است به تظاهرات خیابانی هرچه زودتر پایان دهند و در غیر این صورت ارتش با توسل به زور مناطق تحت کنترل مخالفان در مرکز بانکوک را پس خواهد گرفت.

دولت تایلند در پایتخت و 15 استان این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است اما مخالفان می‌گویند که در مقابل فشارهای دولت تسلیم نخواهند شد. در ناآرامی‌های اخیر تایلند تاکنون حداقل 31 نفر کشته و صدها نفر زخمی‌‌ شده‌اند.

همچنین این ناآرامی‌ها ضربه سختی به اقتصاد این کشور به‌ویژه در صنعت گردشگری وارد کرده است. برخی عقیده دارند که ادامه تنش سیاسی در تایلند ممکن است باعث شود ارتش این کشور برای خاتمه‌دادن به این وضعیت وارد عمل شود و دست به کودتا بزند.

کد خبر 107374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز