جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با تاکید بر اینکه آمار جدید تعداد معتادان تا پایان امسال و در راستای برنامه‌ریزی برنامه 5ساله پنجم استخراج می‌شود، گفت:

یکی از اقدامات اساسی برای برنامه‌ریزی در برنامه پنجم توسعه، برآورد عددی از معتادان است که در حال جمع‌بندی آماری این امر هستیم.

به گفته طاها طاهری، درحالی‌که مطالعات سال‌های 83 و 86 در زمینه آمار اعتیاد کشور روی جمعیت نمونه صورت می‌گرفت، مطالعه‌ای که در این زمینه از سال گذشته آغاز شده تا سطح روستاها تسری یافته است؛ به‌طوری که معتادان تمامی شهرها و روستاها به‌صورت «نفری» سرشماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه بدین‌ترتیب طبق این سرشماری مشخصات فردی معتاد، منطقه جغرافیایی، نوع مصرف، میزان مصرف و غیره مشخص و تعیین می‌شود، تصریح کرد: با استخراج نتایج حاصل از جمع‌آوری تعداد معتادان کشور می‌توانیم اقتصاد، توزیع شبکه‌ای و جانمایی مواد‌مخدر را تحلیل کنیم. طاهری گفت: در عین حال دلایل مصرف مواد در جمعیت هدف یا تامین معیشت نیز شفاف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصددیم مطالعات به‌نحوی صورت گیرد که به ارائه برنامه‌های آتی به‌منظور درمان، کنترل و مراقبت‌های امنیتی و اقدامات پلیسی کمک کند، عنوان کرد: در این مطالعه ممکن است به این نتایج دست یابیم که چون در یک شهر ضعف مقاومتی وجود دارد، مردم معتاد می‌شوند یا در  شهری دیگر  سودآوری کلان باعث اعتیاد در این منطقه می‌شود.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ضمن تاکید بر همکاری بسیج در طرح سرشماری معتادان کشور، یکی از دلایل همکاری با این نهاد را اینگونه بیان کرد: به‌دلیل حضور بسیج حتی تا پایانه‌های روستاها و موفق بودنش در ریشه‌کنی فلج اطفال، در سرشماری جدید آمار اعتیاد نیز با کمک بسیج پیش‌ می‌رویم.

طاهری ادامه داد: همچنین نمونه‌گیری از سرشماری آمار معتادان در محیط‌های خاص همچون زندان نیز انجام می‌شود تا بدین‌ترتیب آماری دقیق از معتادان تزریقی، تفننی، ترک‌کرده و غیره به‌دست آید.

وی تاکید کرد: با آنکه جمع‌آوری چنین آماری سخت و وقت‌گیر است اما در سال‌جاری باید این آمار تکمیل شود. به گفته جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، «بیمه معتادان» در سال‌جاری نهایی و اجرایی می‌شود.

طاها طاهری در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه با بهره‌مندی از این طرح معتادان و خانواده‌های آنها به سمت حمایت‌های اجتماعی هدایت می‌شوند، کاهش آسیب‌های ناشی از سوء مصرف مواد در میان خانواده‌های معتادان را از جمله اهداف بیمه معتادان ذکر کرد.

کد خبر 107355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز