چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رئیس شرکت ملی نفت ایران از آمادگی جمهوری اسلامی برای صدور سوخت کوره و سپس بنزین خبر داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفکس، حجت الله غنیمی فرد در مصاحبه‌ای که با مجله MinTop داشت، افزود: قصد ما این است که در نوبت اول سوخت کوره صادر کنیم ولی بعد از آن درصدد هستیم به صادرات بنزین هم مبادرت ورزیم.

به گفته وی، تولید محصولات نفتی روشن یعنی بنزین، نفت سفید و سوخت دیزل اولویت خواهد داشت.

وی گفت‌: قرار است این محصولات 53 درصد محصولات نفتی را که ما تولید می‌کنیم، تشکیل دهد. غنیمی فرد همچنین اطلاع داد که ایران در حال حاضر نیازهای خود را به محصولات نفتی به میزان قریب به 60 درصد تامین می‌‌کند.

وی افزود:‌ ما در ایران حدود 60 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌‌کنیم. از این مقدار حداکثر22 میلیون لیتر وارد می‌شود. به شما اطمینان می‌‌دهم که ما به مرور زمان صادرات این محصولات را شروع خواهیم کرد. ما کوچکترین شکی نداریم که تقاضای جهانی محصولات نفتی رو به افزایش خواهد گذاشت.

معاون رئیس شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد که امروز ایران قادر است 4.230 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند ولی سطح تولید نفت در ایران از سهمیه‌ ای که اوپک تعیین کرد، پائین‌تر است.

وی اطلاع داد که مقامات ایران آگاهانه تولید نفت را محدود می‌کنند و صنعت فرآوری نفت را توسعه می‌‌دهند.

غنیمی فرد ضمن اشاره به قیمت‌ نفت اظهار عقیده کرد که قیمت جاری که معادل حدود 80 دلار بابت یک بشکه است، برای بسیاری از مصرف کنندگان غربی قابل قبول است و اینکه آنها نمی‌خواهند قیمت‌‌های جهانی پایین‌تر آید. به گفته وی، این امر ناشی از آن است که در حال حاضر چین مصرف کننده بزرگ انرژی است.

وی افزود: قیمت‌های پایین به چینی‌ها کمک خواهد کرد تولیدات خود را سریع‌تر توسعه دهند. کالاهای ارزان آنها بیش از پیش بازارهای غربی را پر خواهند کرد که این امر بر صنایع بومی که نمی‌‌تواند با صنایع چین رقابت کند، اثر منفی خواهد گذاشت. به همین علت است که مصرف کننده‌ای که به ظاهر به قیمت پایین علاقمند است، در واقع قیمت پایین را نمی‌‌خواهد.

این مقام نفتی ایران همچنین معتقد است که سهمیه‌‌های استخراج نفت اوپک می‌‌تواند لغو شود: اوپک همیشه سهمیه نفتی نداشت. تصمیم درباره کنترل تولید نفت که همه اعضای سازمان طبق توافق مشترک آن را کاهش یا افزایش دهند، در مرحله معینی در سال 1982 اتخاذ شد. امر مسلم و قطعی نیست که سهمیه‌‌های اوپک همیشه وجود داشته باشد. در نهایت امر این سهمیه‌‌ها بر وضعیت قیمت‌ها اثر چندان زیادی نمی‌‌گذارد. 

کد خبر 107303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز