چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

ترجمه سمیه صیادی‌فر: همانطور که به‌دست آوردن پول نیازمند برنامه‌ریزی بوده و هر‌کسی با توجه به شغل خود جهت کسب هرچه بیشتر پول تلاش می‌کند، برای خرج کردن آن نیز باید برنامه‌ریزی داشت.

 اگر برنامه درستی برای هزینه‌های لازم در زندگی وجود نداشته باشد، خیلی زود مقدار پولی که برای هزینه‌های مختلف در زمانی مشخص در نظر گرفته شده تمام می‌شود، بدون آنکه به درستی از آن استفاده شده باشد. در چنین موقعیتی فرد حتی برای هزینه‌های لازم و قطعی زندگی دچار کمبود مالی می‌شود و مسلماً نمی‌تواند هیچ‌گونه پس‌اندازی داشته باشد. پس‌انداز برای یک زندگی معقول و موفق ضروری به‌نظر می‌رسد.

اگر فکر می‌کنید شما از دسته افرادی هستید که کمتر توانایی پس‌انداز دارید و خیلی پول خرج می‌کنید، برای یادگیری چگونگی پس انداز، مطالعه این نوشتار را از دست ندهید.

بزرگ‌ترین اشتباه در پس‌انداز کردن این است که بعضی از افراد تصور می‌کنند باید حتما این کار را با مبلغی هنگفت شروع کنند. البته مسلم است که هرچه مبلغ پولی که پس‌انداز می‌کنید بیشتر باشد، بهتر است. اما حتی اگر پس‌انداز خود را با هزار تومان هم شروع کنید، بهتر از نداشتن پس‌انداز است.

در حقیقت بیشتر افرادی که اهل پس اندازکردن هستند، مقدار کمی از درآمد خود را به این امر اختصاص می‌دهند و با تبدیل این شیوه به یک عادت رفتاری، میزان پس‌اندازشان هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود.

کسانی که تازه شروع به پس‌انداز کردن می‌کنند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که اغلب افراد احساس می‌کنند چیزی برای پس انداز کردن ندارند و بنابراین هرگز اقدامی هم نمی‌کنند.

چنین افرادی ممکن است با خود بگویند روزی از همین روزها پس انداز را شروع خواهم کرد اما چون خود را عادت نداده‌اند که میزانی از درآمد خود را پس‌انداز کنند، همه درآمد خود را خرج می‌کنند. پس‌انداز برای چنین افرادی بسیار سخت است و اغلب در زندگی خود خیلی دیر به فکر این کار می‌افتند.

بنابراین فردی که شروع به پس‌انداز می‌کند باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که مهم نیست با چه میزانی از پول این کار را شروع می‌کند حتی اگر مبلغ کمی در ماه باشد، برای شروع کافی است.

پس انداز کردن را به یک عادت رفتاری تبدیل کنید

اگرچه در طول گذر زمان، میزان درآمد افراد نسبت به گذشته افزایش می‌یابد اما آنها همچنان فکر می‌کنند پول زیادی برای پس انداز ندارند. شاید یکی از دلایل، افزایش هزینه‌های زندگی باشد اما به‌نظر این دلیل کوچکی است. علت مهم‌تر برای سخت بودن پس‌انداز کردن، مصرفی شدن جامعه و لذت بردن افراد از خرج کردن پول به جای پس‌انداز کردن آن است. با این رویکرد افراد هزینه‌های غیرضروری را متحمل می‌شوند و کالاهایی را خریداری می‌کنند که به آن نیاز واقعی ندارند.

چگونه در هزینه غذا صرفه‌جویی کنید؟

خیلی از افراد تمایل دارند پول خود را پس انداز کنند اما صرف‌نظر از دلیل این کار، هیچگاه موفق به انجام آن نمی‌شوند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، خودتان را ملزم کنید که مقداری از درآمد خود را به‌صورت ماهانه پس انداز کنید. دقت کنید که حتی قبل از ایجاد چنین الزامی، باید بدانید گاهی پس‌انداز کردن به معنی قطع هزینه‌ها در بخش‌هایی از زندگی است که بی‌جهت هزینه زیادی را صرف آن می‌کنید.

غذا چیزی است که حتماً باید مبلغی را برای آن صرف کنید و اگر روش غلطی را انتخاب کنید مسلماً برایتان گران تمام می‌شود. نکاتی برای صرفه‌جویی در هزینه غذا وجود دارد که به آنها اشاره می‌شود:

*سعی کنید وسوسه خرید غذا از فروشگاه‌های بزرگ و لوکس را از سر به در کنید: قیمت‌ها در چنین فروشگاه‌هایی اغلب از سوپرمارکت‌های معمولی، بیشتر است. خرید غذا از چنین فروشگاه‌هایی را فقط به مواقع اضطراری اختصاص دهید.

*وقتی گرسنه هستید خرید نکنید: یکی از بدترین زمان‌ها برای خرید کردن هنگامی است که گرسنه هستید. در چنین حالتی همه چیز به‌نظرتان خوشمزه به‌نظر می‌رسد و در پایان خرید متوجه می‌شوید خوراکی‌هایی خریده‌اید که اصلا به آنها نیازی ندارید. پس هرگز با معده خالی به خرید غذا نروید!

*لیستی برای خرید تهیه کنید: قبل از مراجعه برای خرید، لیستی کامل و دقیق از چیزهایی که لازم دارید بنویسید و پس از خرید، کنار هر کدام علامت بزنید. افرادی که از لیست خرید استفاده نمی‌کنند بیشتر از نیاز اصلی خود خرید می‌کنند و هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند.

*خودتان غذا بپزید: پخت غذا برای وعده ناهار یکی از روش‌های مناسب برای کاهش هزینه‌هاست مخصوصاً اگر شما عادت دارید هر روز از رستوران ناهار بخرید. برای وعده شام نیز می‌توانید از غذای حاضری استفاده کنید. این روش کمک زیادی به پس انداز در هزینه‌های مربوط به غذا خواهد کرد.

*به غذایی که صرف می‌کنید دقت کنید: اگر فقط برای اینکه لذت ببرید و آسوده باشید غذا می‌خورید ممکن است پول زیادی را صرف وعده‌هایی کنید که فاقد ارزش غذایی مناسب هستند. عادات غذایی خود را بسنجید، مثلاً کم غذا بخورید اما دقت کنید آن غذا از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. در این صورت هم به سلامت خود کمک کرده‌اید و هم هزینه کمتری متقبل شده‌اید.

*درصورت عدم‌نیاز، از خرید بسته‌های غذایی با سایز بزرگ اجتناب کنید: بعضی محصولات غذایی در سایز‌های متفاوت بسته‌بندی می‌شوند و به‌نظر خرید سایزهای بزرگ‌تر مقرون به صرفه‌تر است. صرفاً به‌دلیل ارزان‌تر بودن، بسته‌های بزرگ‌تر را نخرید چرا که درصورت عدم‌نیاز و خراب شدن آنها در یک مدت زمان خاص، مجبورید مقداری از آن را دور بریزید و با این کار پول خود را هدر می‌دهید. البته در مورد مواد فاسد نشدنی مانند مایع‌ها و پودر‌های شوینده و مواد غذایی خام این قضیه متفاوت است و می‌توان بسته بندی‌های بزرگ‌تر و ارزان‌تر را خریداری کرد.

*کمتر در رستوران غذا بخورید: اگر شما عادت دارید در رستوران غذا صرف کنید، باید هزینه زیادی را بابت این عادت بپردازید. اگر غذا خوردن در رستوران زیاد برایتان مهم نیست و می‌توانید از این عادت صرف‌نظر کرده و معمولاً در خانه غذا بخورید، رفتن به رستوران را تنها به مناسبت‌های خاص محدود کنید.

چگونه در هزینه‌های پوشاک صرفه جویی کنید؟

نگاهی به کمد لباستان بیاندازید، چند عدد لباس دارید؟ تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که برای خرید آنها چقدر پول خرج کرده‌اید؟ اگر هزینه زیادی صرف خرید لباس می‌کنید به نکاتی که برای صرفه جویی در این هزینه‌ها اشاره می‌شود، توجه کنید:

* فقط لباس‌هایی را که احتیاج دارید خریداری کنید: شاید خیلی سخت باشد که وقتی به فروشگاه‌های عرضه لباس مراجعه می‌کنید در مقابل وسواس خرید پوشاکی که حراج شده‌اند و شما نیازی به آنها ندارید، مقاومت کنید. در عین‌حال تلاش کنید فقط لباس‌هایی را که لازم دارید بخرید و فروشگاه را ترک کنید.

* کلکسیون نسازید: اگر می‌خواهید از دستبند، ساعت، کمربند، کفش و کیف متناسب با لباستان استفاده کنید، فقط مواردی را خریداری کنید که نیاز دارید و از تبدیل این رفتار به عادت و جمع‌آوری کلکسیونی از این اشیاء خودداری کنید.

* کمتر از خشکشویی استفاده کنید: لباس‌های خود را کمتر به خشکشویی‌ها بسپارید چرا که اگر بخواهید به‌طور مداوم این کار را انجام دهید باید هزینه زیادی صرف کنید.

* از خرید لباس‌های مارک دار خودداری کنید: شکی نیست که مقداری از قیمت لباس‌ها با برند معروف، به‌دلیل اعتباری است که نام برند آنها کسب کرده است. به جای لباس‌هایی با مارک خیلی معروف سعی کنید از مارک‌های معمولی‌تر استفاده کنید. این امر به این معنا نیست که شما لباس زیبا و مرتب نپوشید بلکه معنایش این است که همه لباس‌های زیبا لزوماً مارک‌دار نیستند.

* در انتخاب زمان خرید، باهوش باشید: بهترین زمان برای خرید لباس جدید در فصل حراج است. مثلا خرید لباس‌های زمستانی در فصل تابستان یا بعد از تعطیلات نوروزی.

* لباس‌هایتان را بفروشید: اگر در کمد لباس‌های زیادی دارید که نو هستند اما به‌دلیل تعدد، از آنها استفاده نمی‌کنید به جای نگهداری ِ بی‌جهت، می‌توانید آنها را در بین دوستان و آشنایان به فروش بگذارید.

* در سفرهای خارج از کشور خرید کنید: اگر به مسافرت خارج از کشور می‌روید، می‌توانید حین سفر خرید کنید. بسته به کشوری که به آن سفر می‌کنید، می‌توانید بعضی اقلام را با قیمتی کمتر از کشور خود خریداری کنید.

امیدوارم این توصیه‌ها به شما در جهت کسب پس‌انداز هر چه بیشتر و تبدیل آن به یک عادت رفتاری خوب کمک کند.

حتی یک ریال هم باید به حساب آید

آیا شما تصور می‌کنید که هرروز باید هزینه‌هایی برای خرید ساندویچ، سیگار، قهوه و... بدهید که با در نظر گرفتن هفتگی این هزینه‌ها مبلغ تقریباً زیادی بابت این خریدهای کوچک صرف کرده باشید؟

شاید فکر کنید که به هیچ وجه نمی‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد اما باید بدانید اگر این کار را انجام دهید، شانس بزرگی برای تبدیل به فردی مقتصد خواهید داشت.

به‌عنوان مثال به جای اینکه در محیط کار ساندویچ آماده بخرید و یا از قهوه‌های بسته‌بندی گران قیمت استفاده کنید، سعی کنید خوراکی‌های مصرفی خود را از منزل به سرکار بیاورید. در این صورت شانس بیشتری برای کاهش هزینه‌های روزمره خود خواهید داشت.

اگر دائما برای پس انداز پول با خودتان کشمکش داشته و در پایان ماه نیز هیچ اندوخته‌ای ندارید نخستین کاری که باید انجام دهید محاسبه تمام هزینه‌های صرف شده در طول ماه (آن دسته از هزینه‌هایی که حتماً باید انجام شود) است؛ سپس روشی برای کاهش این هزینه‌ها بیابید.

منابع:
http://www.eruptingmind.com/how-to-start-saving-money/
http://www.eruptingmind.com/tips-for-saving-money-on-food/
http://www.eruptingmind.com/tips-for-saving-money-on-clothes/

کد خبر 107278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز