دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: اجرای سیاست‌های راهبردی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری سهام دولتی از فردا با عرضه سهام 13 شرکت آغاز می‌شود.

قرار است، در نخستین اقدام روز چهارشنبه 60 درصد سهام هپکو در تالار بورس عرضه شود.

شنبه آینده(25 آذر) نیز 66 درصد سهام شرکت ماشین‌آلات عمرانی و زراعی واگذار خواهد شد. در این میان اعلام شده، 34 درصد سهام شرکت موتورسازان نیز 26 آذرماه خصوصی می‌شود.

سهام عدالت

این گزارش حاکی است؛ غلامرضا حیدری کرد زنگنه، ‌رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز ضمن تایید خبر آغاز اجرای برنامه‌ واگذاری سهام دولتی در قالب اصل 44 درباره نتایج اجرای طرح سهام عدالت گفت: تاکنون به 6/4 میلیون نفر سهام عدالت واگذار شده است و مرحله نخست توزیع سهام عدالت که قرار بود به 6 میلیون نفر واگذار شود به‌زودی پایان می‌یابد.

وی افزود: در این مرحله به هر نفر 500 هزار تومان و به هر خانوار تا پنج نفر 5/2 میلیون تومان سهام عدالت واگذار می‌شود. با اجرای کامل طرح توزیع سهام عدالت به هر نفر مشمول این طرح دو میلیون تومان و به هر خانوار حداکثر تا پنج نفر و تا 10 میلیون تومان سهام عدالت تعلق خواهد گرفت.

وی همچنین از تدوین کتاب آشنایی با سهام عدالت خبر داد و گفت تا دو هفته آینده این کتاب چاپ می‌شود.

سهام پتروشیمی در اولویت واگذاری

رئیس ستاد اصل 44 قانون اساسی در شرکت نفت هم گفت: در اجرای بند «ج» اصل 44 قانون اساسی، صنایع پتروشیمی نخستین اولویت واگذاری بخش‌های پائین‌دستی صنعت نفت به بخش خصوصی خواهد بود.

علی کاردر در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: صنعت نفت دارای دو بخش اصلی بالادستی و پایین‌دستی است که بخش بالادستی بر اساس بند «ج» اصل 44 در اختیار دولت باقی خواهد ماند که شامل شرکت ملی نفت و شرکت‌های تولید کننده و بهره‌برداری نفت و گاز است.

وی افزود: بخش پایین‌دستی که شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و بخشی از شرکت‌های گاز استانی و پالایشگاه‌های گازی می‌باشد، بر اساس اصل 44 قانون اساسی، قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: بر این اساس در حال مطالعه این موارد هستیم. کمیته‌های تخصصی نیز برای اجرای علمی و کلاسیک این امور تشکیل شده و به‌تدریج قیمت‌گذاری این شرکتها با کمک سازمان خصوصی که نقش اساسی را در این زمینه ایفا خواهند کرد، صورت گیرد. این شرکتها به‌تدریج و بر اساس وضعیت بازار عرضه خواهند شد.

کد خبر 10727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز