سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس در ترکیه به سر می‌برد، اعلام کرد:

از حضور کشورهای منطقه و دیگر کشورها در عرصه بین المللی برای مشارکت در مذاکرات سازنده در پروند هسته‌ای استقبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، به استانبول، علی لاریجانی در نشستی خبری، برگزاری نشست اضطراری کمیته اجرایی بین المجالس اسلامی را در کشور ترکیه موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: برپایی این اجلاس فضا را به گونه ای فراهم کرد تا افکار عمومی جهان و منطقه نسبت به جنایاتی که رژیم صهیونیستی با حمایت امریکا در شهرک سازی و مهاجرت اجباری دسته جمعی فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی خود انجام می دهند، آگاه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تهران از نقش آفرینی ترکیه به عنوان یک کشور دوست و همسایه در فعالیت صلح آمیز هسته ای خود استقبال می کند.

لاریجانی همچنین در تشریح اهداف اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی بین المجالس اسلامی، اظهار داشت: رفتارهای ناجوانمردانه رژیم صهیونیست در برخورد با ملت فلسطین در شرایط کنونی به وضعیت بحرانی رسیده بود، لذا پیشنهاد شد تا یک اجلاس فوق العاده در ترکیه برای یافتن یک راهکار مناسب برای حل مشکل مردم فلسطین برپا شود.

وی با تاکید بر این‌که اجلاس در روز گذشته حاوی نکات برجسته‌ای بود،افزود: این مساله در سخنان آقای اردوغان نخست وزیر ترکیه تبلور داشت و آن این‌که فلسطین یک مسئله با اهمیت و مورد توجه جهان اسلام است که باید صدای مظلومیت آنها به گوش جهانیان رسانده شود.

لاریجانی در ادامه از مقامات ترکیه ازجمله رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس برای برپایی نشست اضطراری کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حضور هیات ایرانی اظهار داشت: بنده به همراه چند تن از نمایندگان مجلس تلاش خود را برای این‌که ایران بتواند نقش فعالانه ای در کمک به شرایط بحرانی فلسطین در این روزها داشته یاشد، انجام دادیم.

وی با اشاره به مذاکرات حاشیه ای خود با مقامات کشورهای عربی اسلامی در کنار این اجلاس فوق العاده اظهار داشت: در پی این مذاکرات نکات برجسته و مهمی در حمایت از فلسطین مطرح شد که در این زمینه مسئولان دولت ترکیه نقش برجسته و با اهمیتی داشتند.

وی با اشاره به دیدار خود و نخست وزیر ترکیه (اردوغان) اظهار داشت: در کنار موضوع اصلی فلسطین رایزنی هایی نیز بین ما و ترکیه در مورد مسائل دوجانبه صورت گرفت، ازجمله مقامات ترکیه ای به حضور و نقش آفرینی در روند فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تمایل نشان دادند زمانی خطاب به آنها اعلام کردیم که تهران از نقش آفرینی ترکیه در این خصوص استقبال می کند.

وی تصریح کرد خوشبختانه ترکیه در درک این مسئله و این‌که فعالیت جمهوری اسلامی در مسیر هسته ای صلح آمیز است درک بهتری نسبت به سایر دولت های منطقه دارد و قرار شد که رایزنی ها در مورد فعالیت صلح آمیز اتمی ایران ادامه داشته باشد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه فعالیت صلح آمیز ایران در فناوری هسته ای یک مسیر روشن و صلح آمیز است، اما متاسفانه امریکایی ها خیلی تمایل دارند که در این زمینه دست به ماجراجویی بزنند.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور امریکا اظهار داشت: اوباما از ابتدا گفت می خواهم ندای متفاوتی را داشته باشم، اما امروز که زمان ارزیابی اظهارات ایشان می باشد می بینیم که متاسفانه امریکایی ها نتوانستند یک جمع بندی مناسب و واقع بینانه در این خصوص ارائه دهند. شاید اوباما دوست دارد از خود شخصیتی برای همه فصول ارائه دهد، اما باید بداند که این انتخابات اقتضائات خاص خودش را دارد و به تبع تبعات آن را نیز باید بپذیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد مواضع مقامات امریکایی در قبال تروریسم سوال کرد، اظهار داشت: ما در این که امریکایی ها رفتار دوگانه ای نسبت به تروریسم دارند مطمئن هستیم و اسناد لازم را هم در اختیار داریم که می توان به نمونه آن در برخورد امریکایی ها در اشغال عراق و افغانستان اشاره کرد. امریکایی ها در افغانستان با هدف مبارزه با تروریسم و کاهش مواد مخدر وارد شدند، اما ما دیدیم که نه تنها با تروریسم مبارزه ای نشد، بلکه علی رغم مواضع رسمی آنها خبرهایی می رسید که با القاعده مذاکرات پنهانی دارند و در مورد مواد مخدر نیز نه تنها میزان تولید این مواد کاهش پیدا نکرد، بلکه چهل برابر هم شد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: البته این موضوع برای ما عجیب نیست، تنها ممکن است برای افکار عمومی جهان مهم باشد که مقامات امریکایی را در خلال این اتفاقات بشناسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امریکایی ها در مسئله هسته ای ایران نیز رفتار ماجراجویانه ای را دنبال می کردند تلاش آنها این است که به رغم آنکه ایران فعالیت خود را در چارچوب مقررات بین المللی به پیش می برد، آنها مسیر پرونده ایران را از راه اصلی منحرف کنند و به سمتی ببرند که در راستای اهداف تبلیغاتی و جنجال رسانه ای آنها است.

لاریجانی با تصریح بر این‌که جمهوری اسلامی هیچگاه از انجام مذاکرات در روند پرونده هسته‌ای پرهیز نکرده، افزود: این طرف غربی بود که میز مذاکره را ترک می کرد.

وی همچنین دیپلماسی امریکا را دیپلماسی‌ای خواند که هنوز نتوانسته شکل اصلی خودش را پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حضور ایران در اجلاس شانگهای سوال کرد اظهار داشت: دوره معاصر زمانی است که کشورهای منطقه باید به فکر خودشان باشد و در مورد شانگهای باید بگویند که این یکی از اتحادیه منطقه ای است که ثبات و امنیت منطقه در بخش های مختلف و از جمله فعالیت اقتصادی را دنبال می کند.

وی افزود: شانگهای اصلش این است که از بستر و امکانات موجود در منطقه استفاده کند و به نحوی به نظم بخشی اقتصادی در مبادلات تجاری و اقتصادی کمک کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی اگر کشورهای منطقه از یک پیوستگی لازم برخوردار باشند می توانند حضور موثرتر و مفیدتری را در مسائل مختلف در عرصه بین المللی از خود نشان دهند.

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد میانجیگری برزیل در بحث پرونده هسته ای ایران و این‌که گفته می شود تهران به دنبال وقت گیری در روند مذاکرات است اظهار داشت: برای تحلیل این مسئله ما باید ببینیم اصل ماجرا چیست، وقتی مسئله روشن شود مشخص می شود که آیا ما نیاز به زمان داریم و یا دیگران.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که مسئله هسته‌یی ایران یک روند صلح آمیز دارد،افزود:امریکایی ها از مدت ها پیش به دنبال محروم کردن ایران از فناوری هسته ای بودند و این مسئله برمی گردد به رویکرد امریکایی ها که به دنبال این هستند که تکنولوژی های مدرن را مختص خودشان بدانند و در این راستا طرحی را نیز ارائه دادند که برخی از کشورهای کانونی هستند که باید از تکنولوژی های نوین ازجمله فناوری هسته ای و نانوتکنولوژی برخوردار باشند و دیگر کشورهای که کشورهای دسته دوم و سوم هستند نمی توانند از این تکنولوژی های نوین برخوردار باشند.

وی افزود: امریکایی ها ناراحت نیستند که ایران، ترکیه و دیگر کشورهای در حال توسعه صرفاً به تولید آب معدنی و یا رب گوجه فرنگی بپردازند، اما آنچه مسلم است این که اگر کشوری مثل ترکیه بخواهد فعالیت هسته ای صلح آمیز داشته باشند آنها در برابر ترکیه نیز می ایستند؛ چرا که داشتن این تکنولوژی ها در راستای اهداف انحصار طلبانه آنها نیست.

وی افزود: در همین ارتباط آنها طرحی را مطرح کردند مبنی بر این‌که یک بانک سوخت تاسیس شود و کشورهایی که نیازمند به سوخت هسته ای هستند از این بانک بتوانند کمک بگیرند.

لاریجانی در ادامه با بیان‌این‌که غرب و به ویژه امریکا می خواهند انرژی هسته‌یی و تکنولوژی های از این دست را همانند یک گلوگاه در اختیار داشته باشند ،گفت: این سیاستی است که در زمان دولت بوش با یک ادبیات مطرح می شد و امروز نیز اوباما قصه‌های جدیدی را در این ارتباط بیان می کند.

وی با اشاره به تامین سوخت رآکتور تهران اظهار داشت: به طور مثال ما یک رآکتور داشتیم که از قدیم کارکرد داروئی داشت و سوخت آن را نیز از دیگر کشورها می خریدیم. نکته جالی این است که در طول این سال‌ها هیچ اشاره ای به سوخت راکتور تهران و نحوه تهیه آن نشد، اما به یکباره ما می بینیم که امریکایی ها پابرهنه وارد بحثی شدند و گفتند شما هرچه سوخت دارید به ما بدهید تا ما سوخت راکتور شما را تامین کنیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: نکته مهم این است که آنها تصور می کردند با فریبکاری می توانند مسائل را پیش ببرند، اما جمهوری اسلامی نیز متوجه فریبکاری آنها شد و حاضر نشد دراین خصوص تن به معامله بدهد.

وی اضافه کرد: امریکایی ها وارد یک معامله ناصحیح با تهران شدند و انتظار داشتند تهران سال‌ها نسیه کاری بکند، اما بررسی ها نشان داد که آنها به دنبال فریبکاری هستند و بر همین اساس تهران زیر بار پیشنهاد آنها نرفت.

اخبرنگاری از رئیس مجلس در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران مبنی بر حضور برزیل به عنوان یک میانجی گر در پرونده هسته ای ایران سوال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت: طرح موضوع میانجی گری مهم است که از چه زاویه ای مطرح شود آنچه که مسلم است این که غنی سازی اورانیوم به هیچ عنوان نمی تواند در یک کشور دیگر باشد این موضوع حرف کهنه ای است که تهران مدت ها قبل پاسخ آن را داده است.

وی افزود: ما خودمان فناوری را بدست آورده ایم و خودمان هم از آن در مسیر صلح آمیز حفاظت می کنیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی سوال کرد که آیا نتیجه عملی نیز از نشست اضطراری کمیته اجرایی بین المجالس بدست آمده یا خیر اظهار داشت: فلسطین موضوع مهم و حساسی در شرایط کنونی شده است از وقتی اوباما بر روی کار آمد در سخنانی در ترکیه و مصر بر این نکته تاکید کرد که می خواهم به حقوق مسلمانان پیش از پیش توجه کنم و در این راستا انتظار بود، برنامه معتدلی را ارائه دهد، اما مرور زمان نشان داد که امریکایی ها تنها مسیر اعتدال را دنبال نکردند بلکه به سمت حمایت از اسرائیل و شهرک سازی رفتند، بسیاری از اماکن اسلامی را تخریب کردند، به مهاجرت های دسته جمعی دست زدند و علاوه بر این، فشارها در غزه به قوت خود باقی است.

وی افزود: در این شرایط ما شاهد یک سکوت معنادار از سوی برخی کشورهای منطقه و بین الملل بودیم، اما رژیم صهیونیستی و اسرائیل نیز در این فضا اعلام کردند که قصد دارند مذاکرات فریبکارانه ای را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: ما با صدای بلند اعلام می کنیم که این اقدام یک فریبکاری است؛ چرا که بر این باوریم که سهم امریکا در جنایاتی که اسرائیل در مورد مردم فلسطین مرتکب شد، هم وزن جنایات اسرائیل است.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: آنچه که مهم است این که در این شرایط باید جنایات امریکا و اسرائیل افشا شود؛ چرا که آتشی که اسرائیل در غزه و فلسطین روشن کرده است به زودی کل منطقه را دربر خواهد گرفت. در این راستا اسرائییل نباید تصور کند یک بازی کوچک را شروع کرده، بلکه با ادامه این روند دارد با هویت خود بازی می کند.

لاریجانی در ادامه به نقش حزب الله و مقاومت در حمایت از حقوق مردم فلسطین اشاره کرد و افزود: مقاومت و حزب الله شرایط را تغییر داد و به عنوان قهرمان در این صحنه حاضر شدند.

رئیس مجلس اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که اسرائیل نقش یک آدم کش را در خاورمیانه ایفا کرد و امریکایی ها نیز در پشت صحنه به عنوان چاقوتیزکن اسرائیل عمل کردند ،اما رسماً و در بیرون تلاش کردند تا یک ژست صلح طلب از خود ارائه دهند.

وی افزود: آنها (امریکا و اسرائیل) می خواستند با طرحی که ارائه دادند نقشه خاورمیانه را تغییر دهند اما در این مسیر با نقشی که حزب الله و مقاومت در جنگ سی و سه روزه و بیست و یک روزه از خود نشان دادند اسرائیل را ضربه فنی کردند.

وی افزود: در چنین وضعیتی بعید به نظر می رسد که اسرائیل در صدد اقدام دیگری باشد، اما چنانچه بخواهند جنایات خود را ادامه دهند باید بدانند که این بار جنگ، جنگ سرنوشت اسرائیل است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی سوال کرد آیا بحث غنی سازی اورانیوم برای ایران قرار است در خاک ترکیه انجام شود، اظهارداشت: برای اولین بار است که این موضوع را می شنوم؛ چرا که ما هیچگاه برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم در خاک کشور دیگر نداشتیم بلکه همواره اعلام کردیم که از حضور کشورهای منطقه و دیگر کشورها در عرصه بین المللی برای مشارکت در مذاکرات سازنده در پروند هسته ای استقبال می کنیم.

از رایزنی‌های ترکیه برای حل مسائل هسته‌یی ایران استقبال می‌کنیم

لاریجانی در گفت‌وگو با یک شبکه‌ی خبری ترکیه نیز گفت: از رایزنی‌های ترکیه برای حل مسائل هسته‌یی ایران استقبال می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: ما از نقش‌آفرینی کشور دوست و برادر خود ترکیه استقبال می‌کنیم. ضمن آنکه می‌دانید مسئله‌ی هسته‌یی ایران مسیر روشن و صلح‌آمیزی دارد.

وی افزود: برخی کشورها همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی ماجراجو هستند و می‌خواهند برای دشمنی با ایران موضوعات مختلف را دستاویز قرار دهند.

لاریجانی در ادامه با بیان این‌که 30 سال است که ما در موضوعات مختلف سیاسی با این کشورها درگیر هستیم، اظهار داشت: آنها هر زمانی به گونه‌ای رفتار کرده‌اند. زمانی صدام را تحریک کردند تا به ایران حمله کند و حالا مسئله‌ی هسته‌یی را مطرح می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که ترکیه چه کمکی می‌تواند در این زمینه داشته باشد، گفت: بیشتر رایزنی‌های سیاسی. ترکیه و برخی کشورها این حسن را دارد که از طریق دیپلماتیک موضوعات را دنبال می‌کنند و در این زمینه ما از آنها استقبال می‌کنیم.


رژیم صهیونیستی قادر نیست به ملت فلسطین ضربه بزند

رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان، در حاشیه‌ی اجلاس کمیته‌ی اجرایی مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و در دیدار با رییس مجلس سوریه گفت: رژیم صهیونیستی در حال حاضر به خاطر ترس از لبنان و سوریه و مقاومت فلسطین قادر نیست به ملت فلسطین ضربه بزند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی برای برون‌رفت از شرایط توام با فشاری که از سوی دولت‌های اسلامی - عربی به وی وارد می‌شود، درصدد انجام مذاکراتی با مقامات عربی می‌باشد .

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت‌های اسلامی و عربی منطقه نباید به اسراییل اجازه دهند تا بیش از این گستاخ شود و درصدد اعمال فشار بیشتر بر ملت فلسطین برآید.

لاریجانی سپس موضوع عراق را یکی از مسائل مهم شرایط فعلی منطقه برشمرد و گفت: برای حل مساله‌ی عراق هم باید مذاکرات سازنده‌ای صورت گیرد.

رییس مجلس سوریه نیز در این دیدار با انتقاد از شرایط حاکم بر مواضع برخی دولت‌های عربی در قبال مساله‌ی فلسطین، اظهار داشت: با این وضع اسراییل برای چه باید عقب‌نشینی کند؟

وی افزود: از بین کشورهای منطقه فقط جمهوری اسلامی ایران است که با همه‌ی امکانات و به طور عملی از حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کند و دیگر کشورهای عربی – اسلامی توجه شایانی در این خصوص از خود نشان نمی‌دهند.

الابرش تصریح کرد:در این شرایط کسی در رابطه با وجود کلاهک‌های اتمی اسراییل سخنی به میان نمی‌آورد؛ در صورتی که در مورد انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی ایران همه‌ی کشورها موضع‌گیری می‌کنند.


باید فضای حضور همه‌ گروه‌های سیاسی ساکن در عراق در حاکمیت این کشور فراهم شود

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس مجلس ملی عراق  با اشاره به انتخابات عراق،اظهار داشت: مقامات عراقی باید به گونه‌ای رفتار کنند تا فضا برای حضور موثر همه‌ی گروه‌های سیاسی ساکن در عراق در حاکمیت این کشور فراهم شود.

وی با بیان این‌که برخی دولت‌ها به دنبال این هستند که عراق سر و سامان نگیرد، افزود: دولتمردان عراقی در این فضا باید بستر تفاهم را بین کردها، سنی‌ها و شیعیان بیش از گذشته فراهم کنند.

لاریجانی در ادامه از آمادگی ایران برای کمک به عراق برای حل مشکلات در این کشور خبر داد.

رییس مجلس عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دوست و همسایه، اظهار داشت: شرایطی که در حال حاضر در عراق حاکم است این است که گروه‌هایی که در انتخابات پیروز شدند، بتوتانند در تشکیلات حاکمیتی حضور داشته باشند.

وی افزود: عراق در وضعیت کنونی شرایط حساسی را سپری می‌کند و امیدواریم با تفاهم احزاب و گروه‌ها بتوانیم از این مرحله هرچه سریع‌تر بگذریم.

کد خبر 107215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز