شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرانجام پس از سال‌ها بی‌تفاوتی نسبت به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی قرار است برای نخستین بار پرونده فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم را مورد توجه قرار دهد

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار افکار عمومی کشورهای اسلامی قرار است برای نخستین بار در نشست 7 ژوئن (17 خرداد) خود پرونده فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهد.

با وجود اینکه برای بسیاری از کشورهای جهان اثبات شده است که رژیم صهیونیستی تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، اما در طول 52 سالی که از پیدایش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذرد تاکنون هیچگاه به پرونده زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم توسط آژانس رسیدگی نشده است.

درخواست بررسی برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی ازسوی کشورهای عربی و اسلامی مطرح شده اما ممکن است در فاصله یک ماه باقی مانده به نشست بعدی آژانس،  با مخالفت آمریکا و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی، تغییراتی در دستور جلسه آتی آژانس ایجاد شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در برنامه نشست 7 ژوئن آژانس بررسی توانایی‌های هسته‌ای اسرائیل در رده هشتم ذکر شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش داد در صورتی که با تلاش‌های متحدان اسرائیل موضوع بررسی فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای اسرائیل از دستور نشست آژانس خارج شود اما قرار گرفتن برنامه هسته‌ای اسرائیل در دستور کار آژانس بعد از گذشت نیم قرن از عمر این سازمان برای کشورهای اسلامی یک پیروزی بزرگ به حساب می‌آید.

این خبرگزاری نوشت: تصمیم بررسی پرونده هسته‌ای اسرائیل نه تنها یک سیلی به‌صورت این رژیم است بلکه ضربه‌ای سخت به آمریکا و متحدان غربی اسرائیل به حساب می‌آید که در طول سال‌های گذشته با حمایت از این رژیم ایران را به‌عنوان یک تهدید هسته‌ای مطرح کرده‌اند.

کشورهای عربی و اسلامی به تازگی در نامه‌‌ای به یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی برای بازرسی زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم شده بودند. رژیم صهیونیستی از معدود رژیم‌هایی است که هنوز به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) نپیوسته است.

روز گذشته رئیس گروه اعزامی عربستان سعودی به کنفرانس بازنگری توافقنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هم خواستار فشار بر رژیم صهیونیستی برای پیوستن به ان‌پی‌تی شد.

نایف بن بندر السدیری، رئیس گروه اعزامی عربستان به کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در سخنرانی خود تاکید کرد که تحت فشار قرار ندادن رژیم صهیونیستی برای پیوستن به ان‌پی‌تی باعث می‌شود که منطقه خاورمیانه و ثبات آن بیش از پیش تهدید شود.

وی گفت: ثبات و امنیت هیچ منطقه‌ای با در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی محقق نخواهد شد و دستیابی اسرائیل به سلاح‌های هسته‌ای مانع اساسی در مقابل برقراری امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید. به‌تازگی مجله معتبر دفاع جینز در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن 300 کلاهک هسته‌ای در رده ششم دارندگان تسلیحات هسته‌ای جهان قرار دارد.

کد خبر 106928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز