همشهری آنلاین: روزنامه حریت به نقل از وزیر خارجه ترکیه نوشت ایران پذیرفته است با 1+5 در ترکیه مذاکره کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه حریت چاپ ترکیه نوشت: داوود اوغلو در کنفرانس خبری با منوچهر متکی،  وزیر امور خارجه ایران، گفت: ممکن است دیدار سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و کاترین اشتون ـ رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا ـ به نمایندگی از گروه 1+5 در ترکیه برگزار شود.

به گزارش این روزنامه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در سفر خود به ترکیه در کاخ چراغان با احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد.

متکی در این کنفرانس خبری با اشاره به پیشنهاد ترکیه مبنی بر برگزاری دیدار مقامات ایرانی با رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این کشور گفت: این موضوع از سوی ایران نیز قبول شد که در صورت توافق بر سر زمان برگزاری این جلسه، می‌توان در نزدیک‌ترین زمان ممکن برگزار شود. به احتمال بسیار این جلسه در ترکیه برگزار می‌شود. این پیشنهاد برای‌ ما پیشنهاد خوبی است.

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری سی.ان.ان ترک، داوود اوغلو در یک کنفرانس خبری مشترک با متکی اعلام کرد که در این دیدار رویدادهای اخیر در زمینه هسته‌ای را به متکی منتقل کردم.

متکی نیز اعلام کرد که در این دیدار تماس‌های انجام شده با دیگر کشورها به ما منتقل شد که از محتوای تماس‌ها بسیار استفاده شد.

در ادامه داوود اوغلو اعلام کرد: ما با ایران همیشه در چارچوب دوستی و برادری روابط خوبی داریم و معتقدیم که باید مسائل از راه‌های دیپلماتیک حل شود و طرفدار هرگونه اقدام در جهت دیپلماسی هستیم.

وی ادامه داد: در این دیدار من فرصتی برای توضیح اقدامات انجام شده پس از دیدار خود با تهران پیدا کردم، ما معتقدیم که در نزدیک‌ترین زمان ممکن ایران مذاکرات خود را با گروه 1+5 شروع و این مساله هسته‌ای را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کند و این موضوع را بار دیگر به مقامات ایرانی منتقل کردم.

متکی نیز با بیان این که درباره مذاکرات انجام شده با برزیل در زمینه تبادل سوخت در دو سه ماه گذشته گفت:‌ با وزیر امور خارجه برزیل مذاکرات خوبی انجام شده است؛ ما هم‌چنین از تلاش‌های ترکیه تشکر می‌کنیم. ترکیه به مسائل منطقه حساسیت نشان می‌دهد. میان ترکیه و ایران دیدارهای مفید و مثمرثمری انجام شده است و همکاری‌ های سیاسی ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه این کنفرانس خبری متکی و داوود اوغلو به سوالات خبرنگاران جواب دادند.

داوود اوغلو در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات عراق گفت: عراق یک کشور عزیز برای ترکیه است و ثبات در این کشور برای ما مهم است و موضوع انتخابات می‌تواند در تابلوی سیاست این کشور تاثیرات خود را نشان دهد و می‌تواند در تشکیل حکومت مثمرثمر باشد. ما از عراق در همه موضوعات حمایت کرده و به راه خود ادامه خواهیم داد. عراق به عنوان یک کشور قدرتمند و با ثبات می‌تواند گام‌های مهم‌تری بردارد.

هم‌چنین متکی در مورد مسائل عراق گفت: انتخابات عراق در یک فضای دموکراتیک انجام شده است و ما به عنوان کشور همسایه در هر زمان از تمامیت ارضی عراق دفاع می‌کنیم و امیدواریم که بعد از انتخابات یک حکومت دموکراتیک ایجاد شود. در منطقه، عراق برای ایران کشور مهمی است و مشاهده عراق با ثبات ما را خوشنود خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات انجام شده در نیویورک گفت: با 15 نماینده عضو شورای امنیت در نیویورک دیداری انجام شد که این دیدارها مثمرثمر بودند. رئیس‌جمهور ایران نیز در آن‌جا بوده و در کنفرانس بازنگری ان‌.پی.‌تی نیز شرکت کردند. پس از خروج رئیس‌جمهور از نیویورک من با همکاران خود به مذاکرات ادامه دادم و تلاش کردم که موضع و دیدگاه ایران را به ‌آنان منتقل کنم و فرصتی برای انتقال دیدگاه خود در زمینه تبادل سوخت اورانیوم پیدا کردم. در این دیدارها که با 15 نماینده عضو شورای امنیت انجام شد، برای ما فرصت‌های مهمی ایجاد کرد که سفیر ترکیه نیز در این دیدار بود که با وی نیز موضوعات مختلفی مورد تبادل و گفت‌وگو قرار گرفت. ما معتقدیم که این تلاش‌ها می‌تواند به یک نتیجه مطلوب بیانجامد.

داوود اوغلو در پاسخ به سوالی در مورد این که آیا اشتون و ایران در ترکیه جلسه‌ای با یکدیگر خواهند داشت؟ اظهار کرد: پیشنهاد جلسه نماینده 1+5 را در ترکیه اعلام کرده‌ایم که مقامات ایرانی نسبت به این پیشنهاد به صورت مثبت نگاه می‌کنند و اکنون منتظر پاسخ از سوی اشتون هستیم.

هم‌چنین متکی در پاسخ به این همین سوال گفت:‌ ایران این پیشنهاد را قبول کرده است و اگر در زمان آن جلسه توافق به عمل آید در این صورت این جلسه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار می‌شود به احتمال زیاد این جلسه در ترکیه برگزار می‌شود. این پیشنهاد برای ما پیشنهاد خوبی است.

داوود اوغلو در ادامه با اشاره به سفر لولا داسیلوا ـ رئیس‌جمهور برزیل ـ به ایران در روزهای آینده گفت:‌ این موضوع نیز در دیدار با متکی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

او با اشاره به مساله هسته‌ای ایران گفت: ترکیه درباره این مساله موضع خود را کاملا صریح و به صورت آشکار اعلام کرده است. ما همیشه اعلام کرده‌ایم که هر اتفاقی بیفتد بازهم با هر گونه تسلیحات هسته‌ای در منطقه مخالفیم. معتقدیم که مسائل باید از طریق دیپلماسی حل شود و مذاکراتی که اکنون دارد ادامه پیدا می‌کند از نظر دیپلماسی شانس بزرگی است. باید این شانس به دیپلماسی داده شود. این موضوع باید از چالش‌های موجود در منطقه و دنیا دور نگه داشته شود. ما به عنوان کشور ترکیه در ادامه این تلاش‌های دیپلماتیک قاطع هستیم و از دوستم متکی در این‌باره پیام‌های خوبی دریافت کردیم.

وی در ادامه با اشاره به احتمال برگزاری جلسه 1+5 در ترکیه ادامه داد: این گام مهمی در جهت صلح است و راهکارهای لازم برای حل مسائل هسته‌یی می‌تواند با گروه 1+5 به گفت‌وگو و تبادل نظر گذاشته شود. دیدار طرفین یک گام مهمی است که هر دو طرف می‌توانند رو در رو مسائل را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند. در این دیدار متکی بار دیگر اعلام کرد که هنوز پیشنهاد مبادله سوخت وجود دارد. لزوم دیدار 1+5 و ایران باید مدنظر قرار گیرد و اظهارات متکی درباره این که ایران نسبت به تبادل سوخت هسته‌یی آماده گفت‌وگو است موضوع مهمی است که ترکیه حاضر است در این باره هرگونه کمکی انجام دهد.

هم‌چنین وزیر امور خارجه ایران با بیان این که در ترکیه احساس می‌کند که در خانه خود است، گفت: روابط میان دو کشور روزبه روز گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری، متکی با اشاره به روابط اقتصادی میان دو کشور گفت‌: ترکیه و ایران در مسائل منطقه دو سنگ بنا هستند. ترکیه و ایران درباره مساله افغانستان در یک همکاری مهمی به سر می‌برند. ترکیه یکی از اعضای مهم شورای امنیت است و از سوی دیگر یکی از همسایگان خوب ایران است. در این دیدار مسائل مرتبط با شورای امنیت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

هم‌چنین به گزارش روزنامه بیاز گازته، چاپ ترکیه، منوچهر متکیبا عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته این روزنامه ترکی در این دیدار منوچهر متکی با رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر امور خارجه این کشور موضوعاتی به صورت خصوصی به مدت 35 دقیقه مورد تبادل و گفت وگو قرار دادند که از محتوای این دیدار سخنی اعلام نشد.

منوچهر متکی بامداد شنبه وارد تهران شد.

کد خبر 106912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز