شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

ترجمه سمیه صیادی‌فر: گاهی آن‌قدر خسته و ناامید هستید که حتی مشکلات کوچک، حل‌ناشدنی به‌نظر می‌رسند و دلخوری‌های کوچک بین شما و همسرتان به بحث‌های مداوم و خسته‌کننده تبدیل می‌شود و نمی‌دانید چگونه آرام گیرید.

در چنین مواقعی، توانایی تحلیل مسائل توسط شما، به‌شدت کاهش می‌یابد و دچار سردرگمی می‌شوید. نگران نباشید زوج‌درمانی به کمک شما می‌آید. با این روند درمانی بیشتر آشنا شوید.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی ،روشی برای حل مشکلات و تضادهایی است که یک زوج به تنهایی نمی‌توانند به‌طور مؤثر آن را مدیریت کرده و از پس رفع آن برآیند. در چنین موقعیتی زوج مورد نظر در حضور فردی حرفه‌ای و آموزش دیده می‌نشینند و در مورد افکار و احساسات خود با یکدیگر بحث می‌کنند. هدف از این کار کمک به هر کدام از آنها جهت درک بهتر خود و طرف مقابلشان جهت تصمیم‌گیری بابت ایجاد تغییر یا چگونگی ادامه یک رفتار با ایجاد مشکل کمتر است.

 آیا فرزندان نیز در روند زوج‌درمانی درگیر می‌شوند؟

در زوج درمانی فقط زوج مورد نظر در روند درمان قرار می‌گیرند. فرزندان ممکن است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تأثیر مشکلات ارتباطی والدین خود باشند یا میزان این مشکلات را تغییر دهند که البته خود این امر به فاکتورهای دیگری مانند سن آنها، نوع و شدت مشکلات والدین بستگی دارد. اگر فرزندان شاهد مشکلات والدین خود باشند ممکن است دچار اضطراب شده و از خود مشکلات رفتاری بروز دهند. اگرچه همه این مشکلات نیز لزوماً نمی‌تواند از کنش و واکنش‌های رفتاری والدین ناشی شود. در روند زوج درمانی و با بهبود ارتباط والدین یا تنش‌های فرزندان حل می‌شود و یا اینکه والدین با افزایش اعتماد به نفس ناشی از گذران روند درمان، می‌توانند به فرزندان خود نیز بیشتر رسیدگی کرده و مشکلاتشان را حل کنند.

 برای کدام نوع از مشکلات، تمایل به استفاده از زوج درمانی هست؟

افراد برای مشکلات بسیاری به این نوع از درمان تمایل دارند و این مشکلات می‌تواند در هر زوج خاص متفاوت باشد. شایع‌ترین شکایاتی که جهت رفعِ آن، از زوج درمانی استفاده می‌شود عبارتند از: کمبودهای ارتباطی، مشاجره‌های فراوان و مداوم، نیازهای عاطفی اغنا نشده، نگرانی‌های مالی و تضادها در ارتباط با فرزندان.

ممکن است تعجب کنید که چرا بعضی از زوجین برای رفع اینگونه از مشکلات از مقوله زوج درمانی استفاده می‌کنند، در صورتی که بسیاری از زوجین هستند که بدون کمک حرفه‌ای از پس رفع این مشکلات بر می‌آیند باید گفت بعضی از زوج‌ها برای رفع مشکل خود کمک حرفه‌‌ای می‌طلبند نه به خاطر اینکه مشکلات آنها با زوج‌های دیگر متفاوت است بلکه به این خاطر که نمی‌توانند آن مشکلات را به تنهایی حل کنند. شاید این ناتوانی به‌علت خستگی و فرسودگی یا ناامیدی بیش از حد در طول زمان باشد. گاهی اوقات این ناتوانی در حل مشکلات می‌تواند به‌علت موضوعات دیگری باشد که باعث تضاد شده و بر این قضیه نیز تأثیر گذاشته است. بعضی از زوجین به‌علت بحرانی که در آن قرار دارند - مثلا آشکارا نسبت به یکدیگر احساس کمبود محبت، علاقه یا مراقبت می‌کنند یا شاهد ضایعه‌ای عمیقاً ناراحت‌کننده مانند بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده هستند- برای رفع مشکلات خود به شیوه زوج‌درمانی پناه می‌برند.

 زوج درمانگر چه کاری انجام می‌دهد؟

زوج درمانگر آموزش دیده‌ای حرفه‌ای است. او ابتدا صحبت‌های زوجین را در مورد احساسات و افکارشان به‌طور کامل می‌شنود و سپس به آنها با شناسایی و روشن ساختن حوزه‌های مشکلاتشان، کمک می‌کند. اغلب زوج درمانگرها کار خود را با برآورد و ارزیابی شروع می‌کنند. در مرحله برآورد، زوج درمانگر از هر کدام از زوجین در مورد مشکلاتی که دارند، دید هر کدام از آنها نسبت به مشکلات، پیشینه روابطشان و همین‌طور پیشینه زندگی شخصی هر کدام از آنها، سؤال می‌کند. این آگاهی‌ها باعث وسعت دیدی بیشتر و درکی عمیق‌تر خواهد شد. اغلب زوج درمانگرها در پایان مرحله برآورد، احساس و عقیده خود را نسبت به موقعیت زوجین مطرح می‌کنند.

سپس زوجین می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا توصیه‌های زوج درمانگر را بپذیرند یا خیر، آیا مراحل دیگر درمان را ادامه دهند و کدام یک از انواع درمان باید پی گرفته شود. تحلیل‌های زوج درمانگر از نتایج به دست آمده طی روند درمان می‌تواند دیدگاه زوجین را نیز نسبت به مسائل تغییر دهد و بالطبع باعث تغییر در احساسات و رفتار آنها شود؛ در حقیقت زوج درمانگر ممکن است شبیه واسطه‌ای باشد که تلاش می‌کند سوء‌تفاهم‌ها را در ارتباطات زوجین از بین ببرد. معمولا انجام این کار توسط خود افراد مشکل است، زیرا از نظر احساسی درگیر مسئله هستند. از سویی دیگر، زوج درمانگر می‌تواند از طریق پیشنهاد روش‌های جایگزین دیگر برای رفع مشکلات زوجین به آنها کمک کند.

camh.net

کد خبر 106890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز