همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از آغاز گفتگو های جدید بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین سوخت راکتور تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی که عصر دیروز جمعه عازم ترکیه شده بود پس از دیدار با همتای ترکیه ای خود که پشت درهای بسته در استانبول برگزار شد در جمع خبرنگاران ، در پاسخ به سئوالی درباره نتایج سفر به نیویورک گفت : در جلسه مشترک با 15 عضو شورای امنیت و اعضای جنبش عدم تعهد دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره بازنگری در ان پی تی و آخرین تحولات درباره مبادله سوخت تشریح شد.

وی با اشاره به پشتیبانی کشورهای عضو عدم تعهد از فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران گفت : اعضا شورای امنیت به صورت " دوفکتو" واقعیت فعالیت صلح آمیز ایران را در زمینه هسته ای پذیرا هستند و پیشنهادهای ایران را نیز درباره ان پی تی اقدامی اعتماد ساز می دانند که موجب همکاری های سازنده شده است.

متکی ابراز امیدواری کرد انتقال درست پیشنهادهای ایران درباره ان پی تی به سایر طرف ها با بازتاب مثبت و سازنده این کشورها مواجه شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها طرح البرادعی برای معاوضه سوخت راکتور تهران را تدبیری اعتماد ساز ارزیابی کردند و سعی در آماده سازی زمینه اجرایی آن داشتند، گفت : ترکیه و برزیل بیشترین رایزنی ها را در این زمینه انجام دادند و مذاکرات گسترده داوود اوغلو از دوماه و نیم پیش زمینه ساز پیشنهادهای شفافی بوده است.

وی همچنین افزود :‌جمهوری اسلامی ایران از گفتگوهای برزیل و ترکیه و پیشنهاد مطرح شده درباره گفتگو با اتحادیه اروپا استقبال می کند و احتمالا در تاریخ نزدیکی این گفتگوها انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راکتور تهران به صد کیلوگرم سوخت نیاز دارد ، گفت : ایران آماده معاوضه سوخت 3/5 درصدی است و اگر همه طرف ها و گروه وین ( امریکا ، روسیه ، آژانس و ایران ) آمادگی خود را اعلام کنند می توانیم مکانیزم آن را با اعتماد سازی درباره یک فرمول پیشنهاد کنیم.

وی با اشاره به روابط سازنده ترکیه و ایران ، آن را نشانه صمیمیت دو طرف دانست و گفت : این مساله نشانگر روابط خوب دو کشور و نقش آفرینی ترکیه در مسائل منطقه ای و بین المللی است.

متکی ابراز امیدواری کرد امریکا به پیشنهاد مبادله سوخت به طور سازنده نگاه کند که در این صورت امکان رسیدن به یک توافق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه همواره دو گزینه روابط بین کشورها وجود دارد ، گفت : هرگاه گزینه همکاری میان کشورها مطرح بوده منافع آن به همگان رسیده است اما وقتی گزینه تقابل با اصرار برخی مطرح می شود چیزی نصیب کسی نشده است.

وزیر امور خارجه ترکیه هم در این کنفرانس خبری با تاکید بر راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران گفت :‌گفتگو بهترین راه حل برای موضوع هسته ای ایران است و انکارا از هرگونه همکاری لازم در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد : منطقه با دخالت بیگانگان دردهای بیشماری را تحمل کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  پس از مذاکره با همتای ترکیه ای خود و رئیس جمهور ترکیه ، استانبول را به مقصد تهران ترک کرد.

متکی پس از دیدار با همتای خود که در دو نوبت انجام گرفت با عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار داوود اوغلو بارها از اتاق مذاکره خارج و پس از گفتگو با مشاوران خود به اتاق محل گفتگو با متکی بازگشت.

  احتمال نشست 1+5 و ایران در ترکیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسیر بازگشت از نیویورک به منظور دیدار با همتای ترک خود وارد استانبول شده بود.

گفته می شود موضوع تبادل سوخت هسته ای به منظور تامین سوخت رآکتور تهران یکی از موضوعاتی بوده که مقامات ترکیه در رابطه با آن با منوچهر متکی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، "احمد داوود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "منوچهر متکی" همتای ایرانی خود در استانبول گفت که مذاکرات میان اعضای گروه 1+5 و تهران مهم بوده و باید فورا از سرگرفته شود.

داوود اوغلو گفت که رئیس جمهوری برزیل طی چند روز آتی به تهران سفر می کند و در این سفر با متکی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: موضع ترکیه در قبال موضوع ایران شفاف و واضح است. ما معتقدیم که مشکلات باید از طریق دیپلماسی حل شود.

وی افزود: خاورمیانه و جهان باید از هرگونه تنش به دور باشند، ترکیه مصمم به انجام تلاشهای دیپلماتیک برای حل موضوع هسته ای ایران است و من پیامهای مثبتی را در این باره از متکی دریافت کرده ام.

داوود اوغلو گفت: ما پیشنهاد برگزاری نشستی را در ترکیه میان اعضای گروه 1+5 و ایران مطرح کرده ایم و تهران به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده است و هم اکنون منتظر پاسخ اعضای 1+5 در این باره هستیم.

کد خبر 106883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز