همشهری آنلاین: یک بررسی در دانشگاه هاروارد آمریکا بیانگر آن است که پیاده‌روی تند در زنان می‌تواند آنان را تا بیش از ۶۰ درصد از خطر سکته مصون نگاه دارد، مشروط بر این که پیاده‌روی تند باشد یعنی فرد بتواند صحبت کند، اما نتواند آواز بخواند.

محققین در یک بررسی وسیع و طولانی دریافته‌اند که پیاد‌ه‌روی تند اگر به طور مرتب و مداوم انجام شود می‌تواند تا حدود زیادی زنان را از خطر سکته نجات دهد.

بنا بر گزارش منتشره در پایگاه اینترنتی نچرال نیوز در ۲۶ آوریل، محققین دانشگاه هاروارد با انجام یک بررسی به اهمیت این روش غیر دارویی در جلوگیری از انواع سکته پی برده و از آن به عنوان «نسخه‌»‌ای قدرتمند یاد کرده‌اند.

آنها می‌گویند ، پیاده‌روی می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به هر دو نوع سکته یعنی ایسکمیک و هموراژیک جلوگیری کند.

سکته در صورتی ایسکمیک (ischemic) است که وجود یک لخته جریان عادی خون به مغز را مسدود کرده باشد. سکته‌های هموراژیک (hemorrhagic)یا خونریزی‌دهنده به انواعی از سکته‌ها‌گفته می‌شود که بر اثر پارگی رگ، خون به مغز تراوش کرده و بعد از تجمع بافت مغز را بفشرد.

جاکوب ار ساتل‌میر (Jacob R. Sattelmair)، ارائه‌کننده‌ اصلی این بررسی مطالعاتی و دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی در دپارتمان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، در این باره به خبرنگاران می‌گوید: «اگرچه رابطه‌ دقیق بین انواع مختلف فعالیت‌های بدنی و سکته مشخص نیست، اما نتایج یک بررسی تخصصی نشان می‌دهد که (به ویژه) پیاده‌روی خطر ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد».

در بررسی دپارتمان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد ۳۹ هزار و ۳۱۵ زن با سن متوسط ۵۴ سال شرکت کردند. شرکت‌کنندگان بعد از هر دو تا سه سال از فعالیت‌های بدنی خود در طول این سال‌ها گزارش می‌دادند. این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی، کوه‌پیمایی، جاگینگ، دویدن، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های آیروبیک، رقص آیروبیک، استفاده از دستگاه‌های ورزشی، تنیس، شنا و یوگا می‌شد.

در این بررسی سرعت پیاده‌روی زنان نیز ثبت شده است. سرعت پیاده‌روی این افراد شامل آهسته (۲ مایل در ساعت یا ‌2mph)، نرمال (۲ و ۹‌دهم مایل در ساعت)، تند (۳ و ۹‌دهم مایل در ساعت) و خیلی تند (۴ مایل در ساعت) می‌شود.

محققین در پایان دریافتند، زنانی که پیاده‌روی را به طور معمول با سرعت تند انجام می‌دهند و نسبت به سایرین فعال‌تر هستند، ۳۷ درصد بیشتر از سایر زنان در برابر انواع سکته‌ها مصونیت پیدا می‌کنند. همچنین در زنانی که در هفته ۲ ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌کنند خطر سکته تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

مصونیت در برابر سکته‌‌ ایسکمیک

خطر ابتلا به سکته‌ ایسکمیک (بر اثر حرکت لخته) در زنانی که معمولا با سرعت تند (۳ و ۹دهم مایل در ساعت) پیاده‌روی می‌کنند ۲۵ درصد کمتر است. این خطر در زنانی که بیش از ۲ ساعت در هفته پیاده‌روی می‌کنند ۲۱ درصد کاهش می‌یابد.

مصونیت چشمگیر در برابر سکته‌ هموراژیک

خطر ابتلا به سکته‌ هموراژیک (پاره‌شدن رگ و تراوش خون به درون مغز) در زنانی که تند پیاده‌روی می‌کنند ۶۸ درصد و در زنانی که ۲ ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌کنند ۵۷ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش دویچه‌وله، ساتل‌میر می‌گوید، فعالیت بدنی، از جمله پیاده‌روی منظم، روش مهمی در جلوگیری از سکته است. به گفته‌ او، فعالیت بدنی برای سلامت سیستم قلبی ـ عروقی (کاردیو واسکولار) و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی اساسی تلقی می‌شود.
چگونه دریابیم که سرعت پیاده‌روی ما تند است؟

همان طور که گفته‌شد پیاده‌روی در صورتی بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت که سرعت آن تند یا ۳ و ۹دهم مایل در ساعت باشد. ساتل‌میر می‌گوید، برای این که دریابیم با چه سرعت پیاده‌روی می‌کنیم، می‌توانیم از یک مانیتور ضربان قلب استفاده کنیم. اما راه ساده‌تری هم وجود دارد و آن این است که ببینیم، آیا به هنگام راه رفتن می‌توانیم صحبت کنیم یا نه؟
پیاده‌روی با سرعت تند یعنی زمانی که بتوان صحبت کرد، اما نتوان آواز خواند. اگر نمی‌توانید صحبت کنید، باید سرعت خود را کم کنید و اگر می‌توانید آواز بخوانید باید سرعت خود را افزایش دهید.

کد خبر 106854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز