سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرارگیری زودرس کودک در برابر تلویزیون برای سلامتی، موفقیتدر مدرسه و رشد اجتماعی او زیانبار است

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران دریافتند که به ازای هر ساعت اضافی تماشای تلویزیون، بیشتر از میزان توصیه‌‌شده در آمریکا، در 29 ماهگی کاهش‌های کوچکی در دخیل‌شدن کودک در فعالیت‌های کلاس درس، نمره‌های درس ریاضی، و زمان صرف شده برای فعالیت جسمی در سال‌های بعدی زندگی کودک بوجود می‌آید.

بر اساس این بررسی تماشای زیاد تلویزیون بوسیله کودکان با مورد آزار قرار گرفتن به بوسیله همکلاسان، مصرف بیشتر نوشابه‌های گازدار و تنقلات، و میزان چربی بیشتر بدنی هنگام رسیدن کودک به دهسالگی همراهی دارد.

 این پژوهشگران می‌گویند: "عقل سلیم به ما می‌گوید زمانی که صرف تماشای تلویزیون می‌شود، را می‌توان برای انجام فعالیت‌ها و وظایف دیگر محرک رشد صرف کرد که رشد شناختی، رفتاری و حرکتی کودک را تقویت می‌کنند."

 بررسی‌های گذشته در مورد عادات تماشای تلویزیون در نوجوانان نشان داده است که موید این نتیجه‌گیری بوده است. اما این بررسی اولین موردی است که در آن به تاثیر تماشایی تلویزیون بر کودکان بسیار کمسن‌تر پرداخته شده است.

این پژوهشگران می‌نویسند: "تلویزیون برای کودکان قبل از سن مدرسه هدف آموزشی دارد، و ممکن است تا حدی منافع شناختی برای آنها داشته باشد."

"با این وجود، تماشای تلویزیون در کودکان در سن قبل از مدرسه یک فعالیت شناختی غیرفعال است، در صورتی که انتظار بر این است که در این دوره تجربیات کلیدی برای رشد توجه و خود- تنظیمی رفتاری رخ دهد."

برای مثال کودکان در این "دوره بحرانی" می‌آموزند که چگونه اطلاعات را پردازش کنند، با محیط‌‌شان وارد تعامل شوند و نهایتا از منطق برای درک ریاضیات و علوم استفاده کنند.

 این بررسی همچنین نشان داد که تماشای تلویزیون اثری بر مهارت‌های خواندن ندارد.

 در این بررسی پژوهشگران از والدین خواسته بودند که عادات تماشای تلویزیون کودکان‌شان را در 29 ماهگی و 53 ماهگی ثبت کنند. سپس والدین و آموزگاران 1314 کودک در سن 10 سالگی درباره توانایی‌های تحصیلی، سلامت و شادمانی آنها گزارش کردند.

کودکان در این بررسی در 29 ماهگی به طور میانگین 8.82 ساعت در هفته تلویزیون تماشا می‌کردند و تا 53 ماهگی این میزان به 14.85 ساعت افزایش یافته بود.

 این بررسی به سرپرستی لیندا پاگانی در دانشگاه مونترآل انجام شده است و درشماره اخیر Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine منتشر شده است.

کد خبر 106679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز