دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا می‌گوید امسال پیشرفت‌های مهمی در شناسایی و درمان سرطان رخ داده است – اما کاهش بودجه‌های دولتی در پژوهش سرطان ممکن است این سیر را متوقف کند.

به گزارش لایوساینس جمعه 8 دسامبر (17 آذر) انجمن سرطان‌‌شناسی بالینی آمریکا (ASCO) گزارشی را تحت عنوان "پیشرفت‌های بالینی سرطان 2006 : پیشرفت‌های عمده پژوهشی در درمان، پیشگیری و غربالگری " منتشر کرد که به شش پیشرفت مهم پژوهش سرطان را در سال جاری، از جمله پنج داروی جدید که طول عمر بیماران را می‌افزایند اشاره می‌کند.

اما علیرغم این پیشرفت‌ها ASCO در مورد کاهش‌های اخیر در بودجه‌های فدرال در مورد پژوهش سرطان ابراز نگرانی می‌کند. این گروه خواستار افزایش سالانه دست کم 5 درصد در بودجه‌های موسسه‌های ملی بهداشتی آمریکا (NIH) برای تحقیق درباره سرطان شده‌است.

مهمترین پیشرفت‌ها در درمان سرطان در سال 2006 براساس این گزارش اینها هستند:

• واکسن HPV یا Gardasil : این واکسن به عنوان اقدامی پیشگیری‌کننده در برابر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، علت اغلب موارد سرطان گردن رحم، دارای این قابلیت است که بار این بیماری را که سالانه بیش از نیم میلیون زن در جهان مبتلا می‌کند را کاهش دهد. به علاوه یک بررسی در سال 2006 نشان داد که این واکسن در پیشگیری ضایعات پیش‌سرطانی دستگاه تناسلی زنان هم موثر است.

• درمان‌های هدفمند که بقای بیماران و میزان پاسخ درمانی سرطان‌های صعب‌العلاج را می‌افزایند:

 برای سرطان کلیه داروی تحقیقاتی temsirolimus یا CCI-779 که به عنوان درمان خط اول برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته و مهاجم کلیه طول عمر بیماران را افزود و دارویsunitinib یا  اSutent که طول عمر بدون پیشرفت بیماری و میزان پاسخ را در این بیماران افزایش داد.

برای سرطان پیشرفته سینه اکنون داروی (Lapatinib (Tykerb در دسترس است. برای سرطان خون یا لوسمی داروی Dasatinib یا Sprycel  در دسترس قرار گرفت که در بیمارانی که به داروی Imatinib  پاسخ نمی‌دهند، موثر است.

و در سال جاری داروی cetuximab یا  Erbitux وارد بازار شد که اولین داروی جدید برای درمان سرطان‌های سر و گردن در طول 45 سال اخیر است.

• پیشرفت‌های عمده در آزمون ژنتیکی که سرنوشت مبتلایان به سرطان ریه را پیش‌بینی می‌کند.

 دکتر گابریل ان هورتوباگی رئیس ASCO   در یک کنفرانس تلویزیونی در مورد این گزارش گفت: " اینها نتایج نهایی کار 30 ساله محققان و سرمایه‌گذاری عظیمی هستند که در زمینه  پژوهش سرطان به عمل آمده است."

کد خبر 10666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز