سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فراهم آوردن امکانات پرنده نگری در پارک‌های تهران، صیانت از گونه‌های کمیاب پرندگان را به دنبال دارد

به گزارش ایلنا، محمد علی فیاضی مسئول کمیته ملی طبیعت گردی سازمان با بیان این خبر گفت: کشور ایران به دلیل دارا بودن 517 گونه پرنده ، از ظرفیت بالایی در زمینه پرنده‌نگری (birdwatchig)، به عنوان یکی از رشته‌های اصلی طبیعت گردی، برخوردار است.

وی افزود: کمیته ملی طبیعت گردی به منظور بهره‌مندی از بسترهای مساعد موجود تدابیر مختلفی را به کار گرفته است که فراهم آوردن تجهیزات پرنده نگری در پارک‌های شهر تهران نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید. [آشنایی با زیبایی‌های طبیعی شهر تهران]

فیاضی در این باره یادآورشد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تصمیم بر آن است تا با همکاری شهرداری و مشارکت بخش خصوصی، مراکز پرنده‌نگری در مبادی ورودی پارک‌های بزرگ شهر تهران همانند قیطریه، جمشیدیه و پارک شهر راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند پس از مراجعه به مراکز مذکور، علاوه برکسب اطلاعاتی در قالب عکس، تصویر و نیز آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان، با دریافت امانی دوربین‌های مخصوص پرنده‌نگری و هدایت راهنمایان، زوایایی جدید از زیبایی پیرامون خود را کشف کنند.

مسئول کمیته طبیعت گردی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و نیز برنامه‌های پیش‌رو به منظور فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز پرنده نگری در پارک‌های شهر تهران، پیش بینی می‌شود گونه‌هایی از جمله توکا، سار، گنجشک سینه سیاه، توکای باغی، سهره، بلبل هزار دستان و دارکوب درکنار سایر انواع پرندگان در تهران قابل رویت شوند.

فیاضی عملی شدن تدابیر گفته شده را راهی به منظور صیانت از پرندگان نامید و یاد آور شد: پس از طی مراحل اداری و اجرایی شدن این طرح مراکز پرنده نگری پارک‌های بزرگ شهر تهران تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند و سپس در سطح کشور توسعه می‌یابند.

این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه تا کنون جذب گردشگر از طریق رشته پرنده‌نگری در ایران، محقق نشده است، یادآور شد: وضعیت موجود در حالی است که تنها در شهر تهران 160 گونه پرنده یافت می‌شود و 92 گونه نیز در قالب پرندگان مهاجر به میهن‌مان ورود می‌یابند.

وی در پایان پرنده نگری را از شاخه‌های محبوب طبیعت گردی در سطح دنیا نامید و یاد آورشد: در اروپا تعداد علاقه‌مندان به این رشته با طرفداران فوتبال برابری می‌کند و بسیاری با عضویت در کلوپ‌های پرنده‌نگری وقت خود را صرف تماشای زیبایی‌های این دسته از مخلوقات الهی می‌کنند.

به گفته وی این در حالی است که طبق نتایج به دست آمده در سال 2001 بیش از 4 میلیون گردشگر از کشور ژاپن به قصد پرنده‌نگری از کشور خود خارج شده‌اند و مردمان ایالت متحده آمریکا، آمریکای شمالی و کانادا نیز هر ساله میلیاردها دلار، برای پرنده‌نگری صرف می‌کنند.

کد خبر 106659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز