گروه بین‌الملل: هشتمین نشست بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به ان‌پی‌تی در نیویورک آغاز به کار کرد.

این کنفرانس که هر 5سال یکبار با حضور نمایندگان 189 کشور امضا‌کننده آن برگزار می‌شود، امسال تحت‌تأثیر موضوعاتی چون کاهش تسلیحات هسته‌ای قدرت‌های هسته‌ای جهان، برنامه هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی، 

ترغیب کشورهای غیرعضو ان‌پی‌تی برای امضای این پیمان و همچنین تبلیغات منفی واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برگزار شد. سازمان‌دهندگان این کنفرانس امیدوارند که رژیم صهیونیستی، هند و پاکستان را به عضویت در ان‌پی‌تی متقاعد کنند. این در حالی است که هند از شرکت در این کنفرانس خودداری کرده‌است.

دیروز رسانه‌های خبری آمریکا اعلام کردند که همزمان با شروع به کار کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی، دولت آمریکا برای نخستین بار حجم دقیق زرادخانه‌های هسته‌ای خود را فاش خواهد کرد.

این بخشی از تلاش‌های آمریکا برای وانمود کردن نقش یک ابرقدرت منصف در جهان است که قصد دارد دیگر کشورها را به کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و توقف فعالیت‌های نظامی تشویق کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر برای ترمیم وجهه تخریب شده آمریکا در جهان وعده کاهش وابستگی به سلاح‌های هسته‌ای در دکترین نظامی جدید واشنگتن را داده‌است.

با این حال و با وجود همه این وعده‌ها، ماهیت حقیقی برنامه‌های نظامی آمریکا چندان پوشیده نیست زیرا در همین برنامه جدید نظامی و هسته‌ای واشنگتن، کشورهایی نظیر ایران و کره‌شمالی به‌صورت تلویحی تهدید به حمله هسته‌ای شده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس که دیشب انجام شد، وعده داد که اطلاعات دقیق حجم زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا برای نخستین‌بار منتشر خواهد شد.

او همچنین وعده داد که بودجه آژانس‌ بین‌المللی انرژی هسته‌ای اضافه می‌شود. سال‌هاست که مقامات اطلاعاتی آمریکا با انتشار جزئیات مربوط به زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور مخالفت می‌کنند. آنها می‌گویند که انتشار این جزئیات ممکن است به گروه‌های تروریستی برای اطلاع یافتن از چگونگی ساخت بمب هسته‌ای کمک کند.

اما مقامات پنتاگون گفته‌اند که این اطلاعات به‌گونه‌ای منتشر می‌شود که تهدیدی از نظر ساخت بمب هسته‌ای نباشد. این اطلاعات شامل 3 بخش از تسلیحات موجود در زرادخانه‌های آمریکاست؛ 

سلاح‌های مسلح شده، سلاح‌های ذخیره فعال و سلاح‌های ذخیره غیرفعال. تسلیحاتی که طبق برنامه قرار است از رده خارج شوند شامل این فهرست نمی‌شوند. گروه‌های کنترل تسلیحات تخمین می‌زنند که زرادخانه هسته‌ای آمریکا شامل 9000 سلاح است که حدود 5000 عدد از آنها فعال و مابقی در خط باز شدن قطعات هستند.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از این است که دولت آمریکا گفت‌وگوهایی را با مصر در مورد طرحی برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای انجام داده‌است. روزنامه انگلیسی گاردین دیروز نوشت: روسیه و آمریکا پیش‌نویس طرحی موسوم به طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی را تهیه کرده و آن را به دیگر اعضای شورای امنیت ارائه کرده‌اند.

این روزنامه بدون اشاره به نقش مستقیم آمریکا در تجهیز هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: در صورت تصویب این پیش‌نویس یک نماینده ویژه برای مذاکره با رژیم صهیونیستی، ایران و کشورهای عرب در این خصوص انتخاب می‌شود.

بر همین اساس برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای در این رابطه نیز در پیش‌نویس طرح مذکور قید شده است. به نوشته گاردین، این پیش‌نویس یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکراتی خواهد بود که از دیروز در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شده‌است.

این پیش نویس در حالی تهیه شده که در سال 1995 و در نشست بازنگری ان‌پی‌تی قطعنامه‌ای برای عاری شدن خاورمیانه از سلاح هسته‌ای صادر شد اما با گذشت 15 سال هنوز این قطعنامه اجرایی نشده است.

کد خبر 106578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز