دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مشخص شدن 13 نوع برنج وارداتی با میزان سرب و ارسنیک غیرمجاز خبر داد

انوشیروان محسنی بند پی در گفتگو با مهر، از نتایج آنالیز فلزات سنگین 62 مورد برنج‌های وارداتی خبر داد.

وی گفت: آنالیز صورت گرفته درخصوص ارسنیک، سرب و کادنیوم موجود در برنج‌های وارداتی بود.از آنجا که در کشور ما متاسفانه استانداری برای سلامت برنج تعیین نشده است ناچار از استاندار کشور چین استفاده کردیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: براساس این استاندارد میزان مجاز ارسنیک در برنج پانزده صدم پی. تی.ام درنظر گرفته شد و از میان 62 نمونه برنج وارداتی برنج‌هایی با نام‌های سوفی کلاسیک، شیرخوان، فرهادجان، آریا(خرده فروشی در تهران) ، آریا( نمونه‌گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای ارسنیک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند.

محسنی خاطرنشان کرد: براساس استاندارد کشور چین درخصوص سرب موجود در برنج نیز دو دهم پی.تی .ام حد استاندارد است که میزان سرب آزمایش شده در این 62 نمونه نشان داد  نمونه‌های عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی 1121، عررمان و حاجی مردای سرب بالاتر از استاندارد را دارا هستند.

نماینده چالوس و نوشهر گفت: گزارش تهیه شده پس از جمع بندی به رئیس مجلس و وزارتخانه بهداشت ودرمان، وزارت بارزگانی و موسسه استاندارد داده خواهد شد.

محسنی تاکید کرد: متاسفانه ما در کشور درخصوص سنجش سلامت برنج هیچ استانداردی نداریم و باید استاندارد اجباری را تعیین کنیم. کشور چین به لحاظ علمی از ایران عقب‌تر است اما در این باره برای خود استاندارد مشخصی تعیین کرده است و ما نیز باید چنین کنیم.

وی گفت: مورد دیگری که در گزارش قید خواهد شد این است که توصیه می کنیم از نمونه‌های آزمایش شده‌ای که میزان سرب وارسنیک آنها پایین نشان داده شده به عنوان واردات مورد استفاده قرار گیرد و یا اینکه قبل از ورود به کشور میزان غلظت این مواد در برنج‌ها بررسی شده و سپس وارد کشور شود.

محسنی تصریح کرد: در بررسی‌های گذشته اختلاف بر سر نوع آزمایش و نمونه‌گیری بود که باعث می‌شد پاسخ‌های متفاوتی از آزمایشات به دست آید.

نماینده چالوس گفت: با توافقی که بر سر نحوه آزمایش و نمونه‌گیری انجام شد در آزمایش‌های انجام شده در هشت نهاد از جمله سازمان بازرسی کل کشور، وزرات بازرگانی پژوهشگاه استاندارد و استاندارد تهران ناظر بر آزمایشات بودند. تمام مراحل آزمایش و نحوه آماده کردن نمونه‌ها و قرائت آنالیز‌ها با حضور همه ناظران انجام شده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت یادآور شد: باید سعی شود از این پس نیز برای نمونه‌گیری از برنج‌های وارداتی همه دستگاه‌ها از نمونه‌گیری که در این آزمایش و آنالیز استفاده شد، بهره بگیرند.

وی گفت: میزان کادنیوم موجود در برنج‌های وارداتی نیز اندازه گیری شد که نمونه‌های انجام شده در این مورد مشکلی نداشتند

کد خبر 106556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز