همشهری آنلاین: تجمع اعتراض آمیز مخالفان دولت لبنان که 10 روز پیش با هدف سرنگونی دولت سنیوره و تشکیل دولت وحدت ملی آغاز شده است روز یکشنبه با تجمع گسترده مردم در بیروت وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صدهاهزار تن از طرفداران گروه‌های مخالف دولت لبنان روزیکشنبه در پی درخواست سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله بار دیگر در مرکز بیروت و در دو میدان اصلی ریاض الصلح و شهدا جمع شدند و تظاهرات ضد دولتی گسترده‌ای را برگزار کردند.

در فراخوان امروز که دومین فراخوان حزب‌الله برای برگزاری تظاهرات در مخالفت با دولت بود تقریبا میادین اصلی ریاض الصلح و شهدای لبنان با حضور طرفداران گروه‌های معارض پر شد.

در گرد‌هم‌آیی بزرگ امروز شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله و میشل عون، رهبر جناج آزاد ملی، از دیگر مخالفان دولت لبنان سخنرانی کردند.

عون در سخنانش در جمع حاضران تاکید کرد باید برای تغییر دولت، انتخابات زود هنگام پارلمانی برگزار شود.

شیخ نعیم قاسم نیز با تاکید بر ناکارآمدی دولت فواد سنیوره و وابستگی کامل این دولت به آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن، اعلام کرد: این دولت امروز تنها با استعفای سریع خود می‌تواند این لکه‌ ننگ را از دامن خود پاک کند.

معاون سیدحسن نصرالله که در حضور میلیونی طرفداران گروه‌های معارض در میادین و خیابان‌های اصلی لبنان سخن می‌گفت، اظهارداشت: دولت سنیوزه بداند که حمایت‌های آمریکا و غرب نمی‌توانند برایش کارساز باشد و برای اثبات این واقعیت کافی است به حضور میلیونی ملت لبنان در این روز سرد زمستانی نگاه کند.

وی افزود: ملت شریف لبنان امروز برای آنکه پاسخ سیاست‌های ناکارآمد دولت سنیوره در دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا و غرب را نشان دهد، فریاد زند و به سنیوره بگوید آمریکا دیگر هیچ جایی در لبنان ندارد و مرگ و ننگ نصیب آمریکا و اسراییل شود. به دولت سنیوره بگوید که لبنان همیشه آزاد خواهد ماند و به دولتی مانند دولت او اجازه نخواهد داد که این کشور را بازیچه آمریکا و منافع غرب کند.

به گزارش ایسنا شیخ قاسم هم‌چنین تصریح کرد: احزاب حاکم در لبنان تلاش کردند که به واسطه‌ی شبه‌نظامیان خود، فتنه را میان شما معارضان عزیز بیاندازند و این تحصن متمدن و مسالمت‌آمیز را به سوی خشونت و درگیری هدایت کنند تا پس از آن بگویند عاملان اصلی فتنه و کشاندن لبنان به جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی، گروه‌های معارض لبنانی هستند، اما صبر، بردباری و هوشیاری شما ملت عزیز، فتنه‌ی این فتنه‌گران دشمن را خنثی ساخت؛ امروز ملت لبنان مسیحی در کنار مسلمان، شیعه در کنار سنی و سنی در کنار دروزی، با وحدت کامل ایستاده‌اند و پرچم‌های لبنان را در دست دارند تا به شما بگویند، سخن آنها سخن سیاسی است، خواسته‌ی آنها خواسته‌ی سیاسی است و برخلاف آنچه که شما شایعه می‌کنید، این تحصن و این اعتراض طرفداران گروه‌های معارض لبنانی هرگز جنبه و خواسته‌ی مذهبی ندارد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تصریح کرد: دولت سنیوره خواهان تک‌روی و به انحصار درآوردن کامل قدرت در لبنان است، این دولت خواهان حضور و حمایت از آمریکا در لبنان است و بر خلاف آنچه که این دولت می‌خواهد، گروه‌های معارض خواهان آن هستند که قدرت میان تمامی گروه‌ها و طوایف لبنانی تقسیم شوند، که این امر جز با تشکیل حکومت متحد ملی، امکان‌پذیر نیست؛ گروه‌های معارض خواهان عدم حضور آمریکا و دخالت‌های این کشور در امور داخلی لبنان هستند که این امر نیز با توجه به حضور دولت سنیوره و ادامه کار این دولت، امکان‌پذیر نیست.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین با تاکید بر این مطلب که دولت فواد سنیوره، یک حکومت کاملا نامشروع است، گفت: متاسفانه این حکومت بر اساس دیکته‌های کاخ سفید، سیاست‌های لبنان را تعیین می‌کند و سخن ما با این دولت،‌ آن است که آمریکا اکنون در باتلاق عراق وامانده است و شکست سختی در انتخابات اخیر کنگره‌ی آمریکا خورده است، چنین دولتی چگونه می‌تواند به سنیوره برای برقراری امنیت و ثبات در لبنان کمک کند؛ آمریکا همیشه بر اساس منافع خود در منطقه عمل کرده است و تامین امنیت اسرائیل، هدف اصلی این کشور در منطقه می‌باشد. این ظالمانه نیست که سنیوره بخواهد لبنان را در طرح خاورمیانه جدید آمریکا منحل سازد و امنیت و ثبات لبنان را فدای سیاستهای خودخواهانه و احمقانه‌ی خود کند؛ چرا این دولت می‌خواهد خود را در جهنمی بیندازد که نتواند از این جهنم خارج شود؟

شیخ قاسم همچنین گفت: آقای سنیوره! بهتر است بوش شکست خورده‌ی وامانده را رها سازید و به آغوش ملت خود بازگردید و با صدای ما برای تشکیل متحد ملی در لبنان، هم‌صدا شوید! آیا فراموش کرده‌اید که اسرائیل در جنگ اخیر خود با سلاح‌های آمریکایی، ملت لبنان را مورد هدف قرار داد؟

وی ادامه داد: ئسنیوره امروز برای حفظ شرافت لبنان و حفظ آبروی خود، بهتر است استعفا دهید، زیرا حمایت دولت ایهود المرت از تو و نگرانی این دولت از سرنوشت دولتت، بزرگترین ننگ در تاریخ دولت‌های لبنان است، نگذار این ننگ به نام تو ثبت شود؛ و هرچه سریعتر برای حفظ آبروی لبنان حکومت را کنار بگذار!

وی خطاب به سنیوره گفت: ما دو پیشنهاد برای سنیوره داریم، پیشنهاد اول این است که هر چه سریعتر محموله سلاحی را که با دستور مستقیم خود به ارتش‌ و از مقاومت اسلامی لبنان گرفته است، با دستور مستقیم مجدد به ارتش لبنان به مقاومت اسلامی باز گرداند و پیشنهاد دوم ما، طبق معمول همان درخواست استعفا و کناره‌گیری است، زیرا تنها کناره‌گیری تو از قدرت می‌تواند گره‌ کوچکی از این بحران باز کند.

شیخ قاسم همچنین تصریح کرد: دولت سنیوره و احزاب حامی این دولت به گونه‌ای با کشورهای عربی سخن‌ می‌گویند که می‌خواهند این تحصن را به عنوان یک بحران مذهبی که در آن اهل تسنن و اهل تشیع درگیر هستند، نشان دهند؛ اما آنها فراموش کرده‌اند که کشورهای عربی، مهد مقاومت‌های اسلامی هستند و مقاومت‌های اسلامی همیشه به خوبی از وقایع جاری آگاه هستند؛ این دولت و احزاب حامی آن بدانند که اهل تسنن در قلب ما جای دارند و ما نیز در قلب آنها جای داریم و هرگز شما نمی‌توانید با فتنه‌گری میان ما فاصله اندازید.

وی با اشاره به کم‌رنگ شدن فعالیت جنبلاط و جعجع، در اقدامات سیاسی اخیر گفت: آیا این شک ‌برانگیز نیست که این دو سردمدار حزب حاکم، امروز عاقلانه فکر می‌کنند و خود را از فعالیت‌های سیاسی به حاشیه کشانده‌اند؟ من به شما می‌گویم چرا؛ این افراد، رهبران احزاب سنی را تحریک کردند و از پس این افراد، اقدامات و موضع‌گیری‌های سیاسی خود را اتخاذ می‌کنند تا به جهان، بحران فعلی لبنان را یک بحران سیاسی نشان دهند.

وی تاکید کرد: احزاب حاکم فعلی لبنان، نمی‌توانند بر لبنان جز با ایجاد درگیری، بحران و جنگ‌های داخلی حکومت کنند و امروز ما گروه‌های معارض لبنان برای حفظ تمامیت ارضی لبنان و امنیت و ثبات کشور در برابر این احزاب، خواهیم ایستاد و به آنها می‌گوییم ما به این تحصن، حتی اگر به مدت زمان طولانی‌تری کشیده‌ شود،‌ ادامه خواهیم داد و تا زمان محقق شدن خواسته‌های ما در لبنان که تشکیل حکومت متحد ملی می‌باشد، تسلیم نخواهیم شد.

وی همچنین گفت: ما از پیش گفته‌ بودیم که امروز روز سرنوشـت‌سازی خواهد بود، اگر دولت سنیوره به دنبال کشف این موضوع است، ما می‌گوییم آیا حضور میلیونی احزاب و طوایف مختلف لبنانی در میادین و خیابان‌های این کشور، جهت تاکید بر ناکارآمدی دولت لبنان و ثبت تحول مثبت در این کشور، خود یک روز سرنوشت ساز بزرگ نیست؟

این در حالی است که منابع آگاه از تغییر سیاست‌های گروه‌های معارض لبنانی خبر دادند. این منابع تاکید کردند بر اساس اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، مرحله بعدی این تحصن مسالمت آمیز در اعتراض به سیاست‌های فعلی دولت سنیوره و تشکیل حکومت متحد ملی در لبنان به اجرا گذاشته خواهد شد و احتمالا این مرحله مرحله‌ی تعطیلی رسمی ادارات و موسسات دولتی در لبنان خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرنگار شبکه‌ الجزیره روز یکشنبه در حالی که طرفداران گروه‌های معارض دولت لبنان به دعوت رهبران خود و در راس آنها سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله تظاهرات گسترده‌ای را در میادین اصلی لبنان برگزار کردند، گروه 14 مارس (طرفداران دولت) نیز امروز هم زمان با سالگرد ترور جبران توینی، یکی از خبرنگاران لبنانی، تجمعی را در اطراف میادین اصلی لبنان و در برابر مقر اصلی دولت لبنان برگزار کردند.

کد خبر 10625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز