پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نگرانی‌ها از احتمال سرایت بحران مالی یونان به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، سراسر این قاره را فرا گرفته است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، حتی آمریکا نیز از احتمال سرایت بحران مالی یونان به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نگران شده است.

 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگویی تلفنی درباره این مسئله با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفتگوکرد.

هر دو کشور بر این باورند که یونان باید سیاست‌های ریاضت اقتصادی را برای غلبه بر بحران مالی خود اجرا کند.

این نگرانی‌ها پس از آن بیشتر شد که سازمان جهانی رتبه بندی اعتبار شرکت‌ها و کشورها رتبه اعتباری پرتغال را پایین آورد.

هم اکنون اسپانیا نیز در مسیر ابتلا به این بحران قرار دارد. در پرتغال نخست وزیر مجبور شد تا با رهبر حزب مخالف درباره چگونگی مقابله با این بحران گفتگو کند. در نهایت دو طرف به این نتیجه رسیدند که دولت و احزاب مخالف باید با اتخاذ جبهه‌ای واحد نظام مالی خود را کنترل کند.

دولت پرتغال پیش از این برنامه‌ای را برای ریاضت اقتصادی اعلام کرده بود و اکنون برنامه‌های جدیدی را برای افزایش درآمدها در نظر گرفته است که از جمله آنها افزایش مالیات و محدود کردن پرداخت سود است.

با همه اینها بسیاری نگرانند پرتغال نیز در مسیر یونان قرار گیرد. سقوط شاخص‌های بورس پرتغال و تاثیر آن بر دیگر بورس‌های منطقه نشان از این نگرانی‌ها دارد.

البته مقامات پرتغال تاکید دارند وضع پرتغال با یونان فرق می‌کند و کسری بودجه آن کمتر است و بدهی آن نیز در حد متوسط اتحادیه اروپاست با وجود این بازار هنوز درباره ثبات اقتصادی پرتغال مطمئن نشده است.

در همین حال یکی از مقامات بلندپایه اقتصادی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات درباره کمک‌های مالی به یونان در آستانه نتیجه بخشی است.

اولی رن کمیسر امور اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: من اکنون نمی توانم جزئیاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهم اما ما درصدد دستیابی به نتیجه رساندن این مذاکرات هستیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، کارشناسان  کمیسیون امور اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول، بیست و چهار ساعته در آتن در تلاش برای دستیابی به توافقی درباره برنامه سه ساله ای هستند که بر اساس آن صد و بیست میلیارد یورو (صد و شصت میلیارد دلار) به صورت وام به آتن داده می‌شود تا   فعالیت‌های بودجه‌ای و اقتصادش را اصلاح کند.

یکی از اعضای اتحادیه‌های یونانی روز پنج شنبه پس از دیدار با نخست وزیر این کشور گفت: اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول از دولت یونان درخواست کرده‌اند کسری بودجه عمومی را طی دو سال ده واحد کاهش دهد و دستمزدها را متحول کند.

کمیسیون اروپا  هم پنج شنبه به یونان هشدار داد چنانچه می‌خواهد به دریافت وام‌هایی که شرکای اروپایی این کشور وعده داده‌اند امیدوار باشد باید در طول سال اصلاحات وعده داده شده به منظور کاهش کسری بودجه خود را به اجرا گذارد.

در این حال با افزایش امیدواری‌ها در خصوص دستیابی به توافقی درباره پرداخت کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا به یونان، ارزش شاخص سهام بورس این کشور در اواسط امروز بیش از پنج درصد افزایش یافت.

ارزش شاخص سهام بورس یونان بعد از چندین جلسه افت پی در پی امروز به طور قابل توجهی افزایش یافت. تسریع در روند مذاکرات بین مسئولان یونانی و رهبران اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای فعال سازی کمک‌های مالی این دو نهاد به یونان و تضمین ثبات در بازار‌های منطقه یورو در این افزایش ارزش نقش اصلی را داشته است.

عزیمت مسئولان صندوق بین‌المللی و بانک مرکزی اروپا به یونان برای فعال سازی کمک‌های این دو نهاد به یونان، اعتماد درباره اوضاع اقتصادی یونان و بازار مالی اروپا را افزایش داد. تسریع در روند این مذاکرات باعث شد تا ارزش شاخص سهام بورس‌های اروپایی نیز افزایش یابد. 

کد خبر 106241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز