چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه ورزشی - آرمن ساروخانیان: حذف سپاهان صدرنشین و یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های لیگ برتر از لیگ قهرمانان آسیا به‌ قدری غیرمنتظره بود

که صعود عجیب مس را هم تحت‌تأثیر قرار داد.

سپاهان برای اطمینان از صعود، در خانه العین حذف شده تنها به یک تساوی نیاز داشت ولی ضعیف و پرانتقاد بازی کرد و با 2 گل مغلوب شد تا تنها تیم حذف‌شده ایرانی باشد.
نمایش نیمه اول سپاهان به‌هیچ‌وجه در حد نام این تیم و بازیکنانش نبود،

به‌طوری‌که قلعه نویی هم به کنایه می‌گوید: «به بازیکنان تیم تاکید کردم حریف را دست کم نگیرند اما آنها یک نیمه تمام خواب بودند.» اما آیا در این نمایش ضعیف، تنها بازیکنان مقصرند؟ در شروع بازی و با دقت در جایگیری و شرح وظایف بازیکنان سپاهان، به‌نظر می‌رسید این تیم استراتژی مشخصی برای این بازی ندارد؛ معلوم نبود مردان قلعه نویی به‌دنبال بستن بازی و حفظ نتیجه‌اند یا می‌خواهند با زدن گل کار را تمام کنند.

سپاهان بین این دو حالت سرگردان بود و بیشتر این العین بود که جریان بازی را پیش می‌برد.‌ تیمی که مساوی هم برایش کافی بود، درست قبل از پایان نیمه اول مرتکب پنالتی شد و گل خورد تا با اضطراب به رختکن برود.

سپاهان در نیمه دوم دیگر حق انتخاب نداشت و برای فرار از شکست مجبور به حمله بود. العین اما با هوشیاری تاکتیک دفاع - ضد‌حمله را انتخاب کرد و توانست در دقیقه 75 به گل دوم برسد. البته بی‌دقتی مهاجمان سپاهان، به‌ویژه عماد رضا که 2 موقعیت عالی را به تیر عمودی زد و درخشش البیرق، دروازه‌بان العین هم در ناکامی تیم اصفهانی تاثیر زیادی داشت. خط دفاع سپاهان هم با وجود مدافعان ملی‌پوش‌اش در این بازی بسیار ناهماهنگ بود و به ساند، مهاجم آرژانتینی العین فرصت داد 2 بار دروازه این تیم را باز کند.

قلعه نویی ضمن پذیرفتن مسئولیت این شکست و حذف سپاهان، درباره جریان بازی در این نیمه می‌گوید: «مهاجمان ما بی‌دقت بودند. ضمن اینکه نمی‌دانم عماد رضا چطور فرصت‌های بسیار عالی را از دست داد.

درحالی‌که توپ و میدان را در اختیار داشتیم و می‌توانستیم گل تساوی را به ثمر برسانیم، روی یک ضد‌حمله گل دوم را هم دریافت کردیم. ما شکست خوردیم و حرفی برای گفتن نداریم. با این شکست شرمنده مردم اصفهان شدیم زیرا در حد قهرمان لیگ برتر بازی نکردیم.»

او درمورد دست کم گرفتن تیم العین اضافه می‌کند: «قبل از مسابقه به بازیکنان تیم تاکید کرده بودم که حریف را دست کم نگیرند اما آنها یک نیمه تمام خواب بودند. در نیمه دوم هم که بیدار شدیم، متأسفانه موقعیت‌های متعددی را از دست دادیم تا نتوانیم در این دیدار به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.»

حذف سپاهان از لیگ قهرمانان یک نمره منفی دیگر در کارنامه بین‌المللی قلعه نویی محسوب می‌شود. او در فصل گذشته هم با استقلال نتوانسته بود به مرحله حذفی این تورنمنت صعود کند.

اگر همگروهی استقلال با الاتحاد عربستان که به فینال فصل گذشته رسید و‌ ام‌صلال قطر که توانست تا مرحله نیمه‌نهایی پیش برود، تا حدودی این ناکامی را توجیه می‌کرد، تیم قلعه نویی این بار در گروه آسان‌تری قرار داشت تا انتقادات از این مربی بیشتر شود.

البته برخی با استفاده از اصطلاحاتی مانند «شخصیت آسیایی» که در ادبیات فنی فوتبال جهان مرسوم نیست، استدلال می‌کنند که قلعه نویی بر خلاف موفقیت‌های داخلی‌اش،  نمی‌تواند در آسیا موفق شود‌ ولی این سطحی‌ترین تحلیلی است که می‌توان درباره عملکرد یک مربی و ارزیابی فنی یک بازی انجام داد و به معنی نادیده گرفتن عوامل دیگر مانند قدرت حریف، عملکرد بازیکنان یا حتی اشتباهات داوری است که می‌تواند نتیجه یک مسابقه را تعیین کند.

صعود عجیب مس

برخلاف سپاهان که مسیر آسانی برای صعود داشت، صعود مس به یک ماموریت غیرممکن شبیه بود و با وجود این، تیم کرمانی توانست به کمک مجموعه‌ای از اتفاقات به جمع 16 تیم پایانی برسد.

مس توانست تیم ذخیره‌های الهلال را ‌ بدون لژیونرها و ملی‌پوشان و حتی اریک گرتس، مربی مشهورش -که به‌علت محرومیت در این بازی حضور نداشت- با نتیجه 3 بر یک شکست دهد.

از سوی دیگر الاهلی امارات هم در ثانیه‌های پایانی توانست السد را در خانه‌اش متوقف کند تا راه صعود مس هموار شود. لوکا که پیش از این توانسته با سپاهان به فینال این تورنمنت برسد، پس از این پیروزی گفت: ما همانطور که با پیروزی، لیگ قهرمانان آسیا را شروع کردیم با پیروزی نیز این مسابقات را به پایان رساندیم و با کسب پیروزی مقابل الهلال ثابت کردیم که شایستگی صعود به مرحله بعد این بازی‌ها را داریم.

تیم الهلال با بازیکنان جوان خود به میدان آمده بود و همین مسئله باعث شده بود که الهلال از انگیزه بالایی برخوردار باشد. اما بازیکنان مس به‌خوبی از اشتباهات این تیم استفاده کردند و توانستند این تیم را شکست دهند.

لوکا اضافه کرد: مس از هم‌اکنون باید به فکر بازی مقابل تراکتورسازی باشد و امیدواریم افت و خیزهای مس در این بازی به پایان برسد و بتوانیم نتایج مثبت تیم را ادامه دهیم.سرمربی تیم فوتبال مس کرمان مهم‌ترین هدف مس را بقا در لیگ برتر دانست و ابراز امیدواری کرد با همدلی و اتحاد بازیکنان بتوانند تراکتورسازی را شکست دهند وشانس حضور خود در لیگ برتر سال آینده را بالا ببرند.

کد خبر 106199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز