سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر لیبی با اعلام اینکه تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل غیر عملی است خواهان تشکیل کشوری به نام اسراطین شد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الجزیره، معمر قذافی، رهبر لیبی در دیدار با یک هیات فلسطینی ساکن اراضی عرب 48 ضمن انتقاد از طرح صلح عربی به خاطر نادیده گرفتن فلسطینی‌های داخل اراضی 1948 و آوارگان تاکید کرد: راه‌حل تشکیل دو کشور غیرممکن است و تنها راه‌حل، تشکیل یک کشور برای دو ملت اسرائیل و فلسطین است.

وی عنوان داشت: جهان عرب باید زمینه را برای تشکیل چنین کشوری فراهم کند چنانکه این کشور جزیی از جهان عرب است. رهبر لیبی خاطرنشان کرد: این به منزله عادی سازی روابط با اسرائیل نیست.

وی در این دیدار دیدگاه خود مبنی بر تشکیل یک کشور را بیان کرد و افزود: مساله فلسطین بعد از اشغال فلسطین و کوچاندن ساکنان آن در سال 1967 آغاز شده است. من هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهم شناخت و هرگز کشور فلسطینی را که در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود، نیز به رسمیت نمی‌شناسم.

معمر قذافی که در حال حاضر ریاست کنونی اجلاس سران عرب را برعهده دارد از طرح صلح عربی انتقاد کرد و گفت: هر گونه راهکاری که در راستای بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان نباشد با شکست روبه‌رو خواهد شد و در طرح صلح عربی وضعیت فلسطینی‌های داخل و آوارگان در نظر گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌حل باید بر اساس تشکیل "کشور دو جانبه ملی" یعنی "اسراطین" یا هر آنچه که می‌خواهید آن را بنامید، باشد.

قذافی ادامه داد: ما با یهود هیچ مشکلی نداریم، مشکل ما با صهیونیست‌هاست.

وی بر غیر ممکن بودن تشکیل کشور اسرائیل به عنوان یک کشور با نژادی خاص تاکید کرد و افزود: اسرائیلی‌ها نباید با دست خود گور خود را بکنند؛ آنها باید دیدگاه تشکیل یک کشور متحد را بپذیرند.

قذافی در ادامه نابودی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل را خواستار شد و افزود: اعراب هرگز نمی‌پذیرند که در سایه تروریسم و وجود چنین سلاحی زندگی کنند.

رهبر لیبی عنوان داشت: یهودیان با گرایش‌های رهبران صهیونیستی همسو نیستند و باید قبل از این که با یک وضعیت جهنمی روبه‌رو شوند خود و آینده شان را نجات دهند.

قذافی ادامه داد: ما عموما با یهود - که بعضا اعراب در هنگامی که غرب آنها را طرد کرد به آنها پناه داد - خصومتی نداریم. ما با استعمار و صهیونیسم مخالفیم که حامیانشان اندک است و آینده‌شان نیز محدود. بقای دولت اسراییل منوط به حمایت‌های مشکوک خارجی است. اسراییل دولتی تحت حمایت آمریکاست لذا وجودش مشکوک است. اعراب بر آن پیروز خواهند شد و سلاح هسته‌ای را نیز در اختیار خواهند گرفت.

وی از فلسطینی‌های داخل اراضی 48 خواست خواسته‌های خود را از جهان عرب و اتحادیه عرب مشخص کنند.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، قذافی از جهان غرب به خاطر اتهامات یهود ستیزی به عنوان سلاحی برای ایجاد رعب و وحشت میان اعراب و مسلمانان انتقاد کرد.

رهبر لیبی عنوان داشت:‌ اسرائیل از مساله یهودستیزی برای اهداف و خواسته‌های خود و مبارزه با کسانی که جنایت‌های وحشیانه‌اش را محکوم می‌کند سوء استفاده می‌نماید. غرب توجهی به عرب ستیزی ندارد و با خواسته‌های صهیونیسم همراه شده است. ما باید این مساله را روشن کنیم که اسرائیل یک قدرت اشغالگر استعماری است.

وی از تشکیلات خودگردان فلسطین که از اسرائیل انتقاد می‌کند و از تجاوزات دشمن صهیونیستی صحبت می‌کند انتقاد نمود و گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین در عین حال خودش در به چالش کشاندن مسائل فلسطین تلاش می‌کند.

رهبر لیبی گفت: سیاستمداران اسرائیلی عمدا دست به کشتار فلسطینی‌ها در راستای تحقق اهداف انتخاباتی‌شان می‌زنند.

وی به کشتار اول قانا که توسط شیمون پرز، رئیس‌ رژیم صهیونیستی در سال 1995 در آستانه انتخابات سراسری صورت گرفت، اشاره نمود و گفت: اهداف مشابهی در جنگ نوار غزه در پایان سال 2008 نیز صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اسرائیل به عنوان تعریفی که از خود دارد به عنوان یک کشور یهود و اصرارش بر این که یک کشور نژادی محض باقی بماند؛ در حالی که یک و نیم میلیون عرب در آن سکونت دارند اقدامی اجحاف آمیز است.

از سوی دیگر هیات فلسطینی نیز از لیبی به خاطر دعوت از رهبران فلسطینی 48 تشکر کرد.

کد خبر 106089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز