سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: خواب نیمروز مختص کودکان‌یا سالخوردگان نیست؛ بسیاری از زنان و مردانی که شاغل هستند بعدازظهرها می‌خوابند زیرا این عمل باعث کاهش استرس و همچنین افزایش کارایی افراد می‌شود.

محسنات خواب در نیمه روز را بشناسید

بنا بر تحقیقی که اخیرا توسط مؤسسه ملی پیشگیری و آموزش سلامتی روی افراد و خواب آنها انجام گرفته، 62درصد افراد دست‌کم دچار مشکلات مربوط به خواب هستند. خواب بد روی زندگی روزانه تأثیرگذار است. 48درصد افرادی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند می‌گویند که خواب بد اثری منفی روی شخصیت آنها دارد، 45درصد معتقدند روی خلق‌وخو یا قابلیت تمرکز آنها، 32درصد روی فعالیت‌های روزانه و 32درصد روی روابطشان با دیگران تأثیرگذار است. چاره این مشکلات یک چیز است: خواب نیمروز!

ششمین ساعت

بنا بر گفته برونو کامبای، نویسنده کتاب« در مدح خواب نیمروز»، واژه خواب نیمروز از واژه لاتین Sixta آمده و به معنای ششمین ساعت روز است که درواقع نزد رومی‌ها به ساعت ظهر اطلاق می‌شود. بنابراین خواب نیمروز استراحتی همراه خواب یا بدون آن است و به‌دنبال غذای ظهر می‌آید. و بر‌خلاف عقاید مرسوم، عادت ساده دراز‌کشیدن به‌مدت چند‌ثانیه در روز می‌تواند به‌عنوان عملی نیروبخش، خواب نیمروز درنظر گرفته شود.

خواب نیمروز ژنتیک است!

آیا مایلید بعد از غذا چرت بزنید؟ این مسئله فقط مربوط به هضم غذا نیست. برونو کامبای خاطرنشان می‌کند: «به‌نظر می‌رسد که این مسئله بیشتر مربوط به ریتم بیولوژیکی ذاتی باشد. در واقع، چنانچه احساس ناگهانی خستگی در بعدازظهر مربوط به خوردن غذا بود، بعد از صبحانه و شام نیز شاهد این حالت بودیم و افرادی که ناهار نمی‌خوردند بعدازظهرها نمی‌خوابیدند. احساس خستگی ناگهانی حتی در بین افرادی که ناهار نخورده‌اند نیز دیده می‌شود. از این رو به‌نظر می‌رسد که خواب نیمروز از نظر ژنتیک برنامه‌ریزی شده باشد».

سلامتی، خلاقیت و کارایی با خواب نیمروز

خواب نیمروز فواید متعددی دارد: استرس را کاهش می‌دهد، حافظه، تمرکز و خلاقیت را بهبود می‌بخشد و کارکرد مغز و اعصاب را دوباره به حالت تعادل درمی‌آورد. از این‌رو چند دقیقه‌ای استراحت این امکان را فراهم می‌سازد تا با شارژ مجدد باتری‌ها به‌طور مؤثر فعال و پرجنب و جوش بمانید. افرادی که برنامه کاری زیادی دارند برای کاهش زمان خوابشان در شب، بعدازظهرها می‌خوابند.  این کار به‌طور روزانه می‌تواند یک تا 2 ساعت خواب را صرفه جویی کند.

چه وقت و چگونه خواب نیمروز را به کاربریم

مدت زمان خاصی برای خواب نیمروز وجود ندارد. زمان خوب زمانی است که برای شما مناسب باشد. اما برای آنکه سرحال بیایید، مدت زمان استاندارد خواب نیمروز 20‌دقیقه است. با این حال، دفعات خواب نیمروز (یک، 2یا 3بار در روز یا بیشتر) و مدت زمان آن(از یک تا 30دقیقه یا بیشتر)به معیارهای شخصی بستگی دارد؛ به برنامه زمان‌بندی شده و اولویت‌های فرد.

قبل از هر چیز باید احساس راحتی کنید. چنانچه نمی‌توانید دراز بکشید، روی صندلی به حالت نشسته بمانید، پشتتان را صاف کنید و درصورت ممکن سرتان را به عقب تکیه دهید یا برعکس به جلو خم کنید. نویسنده کتاب در مدح خواب نیمروز توصیه می‌کند: بهتر است دست‌ها و پاهایتان را از هم دور کنید، چشم‌هایتان را ببندید و به‌تدریج تنفستان را کند و تمامی عضلات بدنتان را شل کنید.داخل هواپیما، اتومبیل، قطار و حتی سر کار، خواب نیمروز همه جا می‌تواند عملی شود.

Doctissimo.fr

کد خبر 106070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز