گروه سیاسی: بعد از تکرار اظهارات سخیف و بی‌اساس وزیر خارجه امارات و طرح دوباره ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایران، جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی روز گذشته در واکنش به این سخنان، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان را سرسپرده صهیونیسم و کشورهای اشغالگر منطقه دانستند.

وزیر خارجه 37ساله اماراتی که چندی پیش با ادبیاتی سخیف به طرح دوباره ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایران اقدام‌کرده بود، روز یکشنبه بار دیگر، در سفری به سرزمین‌های اشغالی، سخنان بی‌اساسش درباره تمامیت ارضی ایران را به زبان آورد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه انگلیس و آمریکا همواره سعی در ایجاد اختلاف در منطقه داشته‌اند، گفت: این صدای انگلیس است که از حلقوم وزیر خارجه امارات شنیده می‌شود.

به گزارش مهر، علاءالدین بروجردی ادامه داد: از ابتدای انقلاب کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس سعی در ایجاد ذهنیت منفی بین مسئولان کشورهای عربی داشته‌اند تا از رابطه خوب و دوستانه ایران با این کشورها جلوگیری کنند و علاوه بر این آمریکا و انگلیس برای فروش تسلیحات به کشورهای عربی همواره سعی در ترساندن آنان از ایران داشته‌اند.

بنابراین فشاری که آمریکا و انگلیس به کشورهای عربی وارد می‌کنند بعضا باعث می‌شود اینگونه مطالب را از زبان آنها بشنویم.نماینده بروجرد اضافه کرد: این نوع اظهارات شایسته یک مقام کشور همسایه نیست، چون تفرقه‌انگیز است.

سرسپردگان صهیونیسم

اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز درخصوص تکرار اظهارات گستاخانه شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان وزیر خارجه امارات گفت: این نوع اظهارات فقط از طرف انسان‌های خودفروخته مطرح می‌شود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: کسانی که خودفروخته کامل به صهیونیسم باشند و به منافع مردم و کشور خود نیندیشند در راستای سرسپردگی و وابستگی به صهیونیسم سعی می‌کنند خود را مطرح کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا‌کنون به شیوه‌های گوناگون جواب این ادعاهای بی‌پایه و اساس را داده است، گفت: اظهارات وزیر خارجه امارات که هویتش مشخص نیست، چیزی نیست که جمهوری اسلامی ایران بخواهد به آن توجه کند.

اجرای دستور اربابان

پرویز سروری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، این نوع اظهارنظر از سوی مقامات امارات را در راستای اجرای دستور مستقیم اربابان صهیونیستی و آمریکایی‌شان دانست و گفت: ایران تنها کشوری است که همه نقشه‌های متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را علیه ملت مظلوم فلسطین و مردم منطقه به‌هم‌زده است.
وی گفت: طبیعی است که اینگونه اظهارنظرها از سوی اماراتی‌ها بسترساز حضور نامشروع آمریکا در منطقه است.

سروری با تاکید بر وجود اسناد تاریخی معتبر دال بر تعلق قطعی و بی‌قید و شرط جزایر سه‌گانه به ایران، تصریح کرد:‌ خیلی عجیب است که اماراتی‌ها کشوری را به اشغالگری متهم می‌کنند که در جهان برای مبارزه با صهیونیست‌ها شهره و پرچمدار است.

وی ادامه داد: جای بسی تعجب است که اماراتی‌ها در مورد ساده‌ترین مسائل سیاسی توجیه نیستند و با این اتهامات، موجب خنده کشورهای دیگر و تأسف مردم فلسطین و غزه می‌شوند.

باج سیاسی امارات به باج‌خواران

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز با اشاره به سخنان بی‌پایه و اساس وزیر امور خارجه امارات درخصوص جزایر سه‌گانه، گفت: طرح این مباحث فقط به امنیت منطقه ضربه می‌زند که دقیقا خواسته کشورهای بیگانه حاضر در منطقه است.

به گزارش ایرنا، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران کنفرانس خلع سلاح اتمی را در منطقه برگزار کرد ‌و نشان داد که ایران پیام صلح و دوستی برای دنیا ارسال می‌کند،‌ اظهارنظر وزیر امور خارجه امارات درباره جزایر سه‌گانه یک سیاست متناقض است که با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن واقعیات منطقه و موضع کلی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است.

وی افزود: آن دسته از شیوخ امارات که معمولا مسائلی از این دست را مطرح می‌کنند، بیش از همه به‌خود مردم امارات متحده عربی آسیب می‌رسانند، چون اگر فضای منطقه بحرانی شود قبل از همه، همین بازیگران ضربه خواهند خورد.

این نماینده اظهار داشت:‌ کشورهایی نظیر امارات به بهانه‌های مختلف، سرزمین خود را به مأمن پایگاه‌های نظامی خارجی تبدیل کرده‌اند و کشور خود را به سوی نظام‌های وابسته سیاسی پیش می‌برند.

فلاحت‌پیشه گفت: آنها به‌عنوان باج سیاسی به رژیم صهیونیستی و آمریکا، مجبور هستند مسائلی از قبیل جزایر سه‌گانه ایرانی را مطرح کنند تا شاید با یک تیر 2 نشان بزنند؛ هم نظر استکبار جهانی و صهیونیست‌ها را تامین کنند و هم اینکه صدای اعتراض مردم کشورشان از نظام بسته سیاسی و فقدان دمکراسی در این کشورها به گوش کسی نرسد.

نوعی یاوه‌سرایی است

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات را نوعی یاوه‌سرایی، نفهمی و کج‌اندیشی دانست و تاکید کرد که پاسخ به این اظهارات باید در سازمان ملل پیگیری شود.

وی از وزارت امور خارجه خواست که به‌طور قاطع در مقابل این نوع اظهارات وقیحانه موضع‌گیری داشته باشد.نماینده شهرضا اضافه کرد: جزایر سه‌گانه جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران بوده و از ازل تا ابد متعلق به ایران بوده و خواهد بود.

در پی اظهارات نسنجیده و سخیف مقام اماراتی واکنش‌های بسیار دیگری نیز از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران امور منطقه در همین رابطه عنوان شده است؛ هرچند که وزارت امور خارجه فقط با لحنی ملایم به بی‌حرمتی شیخ‌زاده اماراتی پاسخ داده است و افکار عمومی هنوز در انتظار پاسخ شایسته به این یاوه‌گویی‌هاست.

جزایر سه‌گانه در لوح گلی بابلیان هم  متعلق به ایران است

رئیس سازمان جغرافیایی کشور درباره تکرار ادعای امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی به نخستین نقشه علمی جهان که در حدود 2 هزار سال پیش توسط بطلمیوس تهیه شده است اشاره کرد و گفت: در این نقشه که درواقع یک نقشه دریانوردی است و نخستین نقشه‌ای است که در آن طول و عرض جغرافیایی مناطق مشخص شده است، 4 دریا مورد شناسایی قرار گرفته است که این 4 دریا عبارتند از: دریای مدیترانه، دریای خزر، دریای سرخ و خلیج‌فارس که خلیج‌فارس در این نقشه با عنوان سینوس پرسیکوس که همان کلمه یونانی خلیج‌فارس است آورده شده است.

سرتیپ حسین نامی در گفت‌وگو با مهر ادامه داد: یکی دیگر از نکات جالب توجه در این نقشه جزایر سه‌گانه ایرانی است که با رنگ سرزمین ایران مشخص شده است و حاکمیت ایران را در قرن اول میلادی بر این جزایر اثبات می‌کند.

وی گفت: حتی در نقشه‌های پیش از میلاد مسیح نیز خلیج‌فارس و جزایر آن در حاکمیت ایران بوده و اسناد آن نیز در دسترس همه است که به‌عنوان نمونه می‌توان به لوح گلی بابلیان اشاره کرد که متعلق به 5 هزار سال قبل از میلاد است.

کد خبر 106030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز