مدیر مرکز آلودگی صوتی دانشگاه شفیلد انگلستان با اشاره به آمار 95 درصدی بیمارستان‌های در معرض آلودگی صوتی تهران گفت:

این آمار فوق‌العاده زیاد است و شهرداری با تکمیل نقشه‌های تراز صوتی باید راه حلی برای آن بیابد.

به گزارش مهر، مدیر مرکز آلودگی صوتی دانشگاه شفیلد انگلستان با اشاره به سفر پیشین خود به تهران در سال 2008 برای ارزیابی اقدامات شهرداری در زمینه کاهش آلودگی صوتی ابراز داشت: در سال 2008 برای نخستین بار با فعالیت‌های شهرداری تهران برای کنترل آلودگی صوتی آشنا شدم. در آن زمان طرح‌های مفیدی در دست اجرا بود که در حال حاضر بخشی از آنها پایان یافته است.

وی افزود: طی تحقیقاتی که در مرکز کنترل کیفیت آلودگی هوای شهرداری تهران داشتم، متوجه شدم این مرکز فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه کاهش آلودگی صوتی در تهران انجام داده که این امر در ارتقای سلامت شهروندان بسیار تاثیر‌گذار است.

استاد دانشگاه شفیلد انگلستان با اشاره به تنظیم نقطه‌های تراز آلودگی صوتی در پایتخت،  اظهار کرد: کاری که شهرداری تهران در دست اجرا دارد این است که مقدار آلودگی صدا در مناطق مختلف تهران را ارزیابی می‌کند و به رانندگان تهرانی اطلاع می‌دهد تا شهروندان بدانند میزان آلودگی صوتی در طول روز چقدر است تا از ورود غیرضروری به مناطق پر خطر خودداری کنند.

پروفسور توخی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای کاهش آلودگی صوتی، ‌گفت: شهرداری تهران کار ساخت دیوار صوتی در شهر را آغاز کرده و در برخی مناطق نیز این دیوارها به پایان رسیده است که این امر خود پیشرفت قابل توجهی است. وی یادآور شد: در این سفر پیشنهادهایی را در زمینه کنترل آلودگی صوتی در برخی مناطق به مجموعه شهرداری ارائه کرده‌ام که مطمئنا مدیریت شهری در آینده آنها را اعمال خواهد کرد.

پروفسور توخی تاکید کرد: 2 سال قبل و در جریان سفر من به تهران پژوهش‌های زیادی در زمینه کنترل فعال آلودگی و تاثیر آن در سلامت شهروندان انجام شد و مسئولان شهری تهران هم علاقه‌مندی زیادی به اجرای آن نشان دادند.

وی افزود: همانگونه که مشاهده می‌شود،  امکان دارد مدیریت شهری از شیوه کنترل فعال نیز برای کنترل آلودگی شهر تهران استفاده کند. استاد دانشگاه شفیلد انگلستان تصریح کرد: هر یک از ماشین‌هایی که در کارخانه‌های ایرانی تولید یا به ایران وارد می‌شود، باید با استاندارد آلودگی صوتی تطابق داشته باشد و اگر هم‌اکنون این تطابق وجود ندارد، مسئولان تهرانی باید راه‌هایی را دنبال کنند تا به استانداردها نزدیک شوند.

وی معضل ترافیک شهر تهران را «فوق‌العاده زیاد» توصیف و تاکید کرد: برای تحقق سلامت شهروندان و کنترل آلودگی هوا، لازم است شهرداری تهران توجه کند که به چه ترتیبی می‌توان از حجم ترافیک شهر کم کرد؛ چرا که کنترل ترافیک نقش قابل‌توجهی در کاهش آلودگی صوتی دارد؛ ضمن اینکه کاهش Co2 هوا عصبانیت‌های شهروندی را کمتر می‌کند و سلامت شهری را ارتقا می‌دهد.

استاد دانشگاه شفیلد انگلستان با بیان اینکه در این زمینه خبرهای بسیار خوبی از مسئولان تهرانی شنیده‌ام، ادامه داد: شهرداری فعالیت‌های خود را برای کنترل مونواکسیدکربن  آغاز کرده که شاید تاثیر زیادی در ارتقای سلامت شهروندی داشته باشد. پروفسور توخی به‌وجود مراکز اداری، ‌تجاری و بیمارستان‌ها در مراکزی که آلودگی صوتی بالایی دارند اشاره و این مسئله را نگران‌کننده توصیف کرد.

به گفته مدیر مرکز آلودگی صوتی دانشگاه شفیلد انگلستان، شهرداری تهران باید علاوه بر ساخت دیوارهای صوتی، برای کنترل فعال آلودگی در این مراکز، برای گسترش فضای سبز در کنار این مناطق نیز اقدام کند؛ چرا که درخت‌کاری و گل کاری در مناطقی که امکان ساخت دیوار صوتی نیست، ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 106005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز