گروه سیاسی: سومین مرحله از رزمایش 4مرحله‌ای پیامبر اعظم 5 با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده پایان یافت

در ادامه رزمایش پیامبر اعظم5 که از روز پنجشنبه و همزمان با سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شده است، عملیات ترکیبی توسط یگان‌های هوایی، دریایی و زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.

بنا به گفته سردار عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در این مرحله از رزمایش یگان‌ها و تکاوران نیروی زمینی سپاه موفق شدند تجاوز نیروهای دشمن فرضی روی سواحل خلیج‌فارس و تنگه هرمز را به‌طور صددرصد با شکست مواجه سازند.

در این مرحله رزمندگان نیروی زمینی سپاه برای مقابله با تهاجم دشمن فرضی که به اشغال خاک کشورمان اقدام کرده‌اند با اجرای عملیات تک‌غافلگیرانه، دشمن فرضی را مجبور به عقب نشینی از مواضع اشغالی می‌کنند.

در این درگیری فرضی که در منطقه شرق تنگه هرمز روی داد، آتش سنگین نیروهای خودی به‌منظور عدم‌استقرار دشمن روی ساحل اجرا شد تا نیروهای دشمن فرضی امکان سر پل‌گیری و اشغال ساحل را نداشته باشند.

این مرحله، مرحله نهایی عملیات یگان‌های نیروی زمینی در این رزمایش محسوب می‌شد.
در مرحله اول و دوم این رزمایش که در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، شناورهای موشک‌انداز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیاتی به شناسایی ناو دشمن فرضی، محاصره و در نهایت انهدام کامل این ناو اقدام کردند.

این برای نخستین بار در رزمایش‌های نظامی کشور بود که یک ناو حقیقی مورد اصابت قرار  می‌گرفت  و به کلی منهدم می‌شد. رزمایش پیامبر اعظم 5 در مرحله نهایی خود که امروز برگزار می‌شود با شلیک موشک‌های ساحل به دریا به کار خود پایان خواهد داد.

شلیک توپخانه هوشمند

در روز اول این رزمایش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شناوری رونمایی کرد که بنا به گفته سردار علیرضا تنگسری سخنگوی مرحله اول و دوم رزمایش، دارای ظرفیت بالای انهدام اهداف سطحی و از قابلیت تخریب بالا برخوردار است.

این شناور با نام «یامهدی» به بهره‌برداری رسید. روز گذشته و در مرحله سوم رزمایش پیامبر اعظم فرمانده نیروی زمینی از دستاورد جدید سپاه پرده برداشت. سردار محمد پاکپور گفت: در این رزمایش از توپخانه هوشمند با گلوله‌های سنگین استفاده کردیم که اخیراً در نیروی زمینی سپاه عملیاتی شد و قابلیت نقطه زنی دقیق هدف را دارد.

وی درباره دستاوردهای رزمایش پیامبر اعظم5 افزود: در این رزمایش نیروهای شرکت‌کننده دفاع مستحکم از سواحل خودی، جزایر و تنگه استراتژیک هرمز را تمرین کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه نیوز، سردار پاکپور ادامه داد: یگان‌های نیروی زمینی سپاه در این رزمایش موفق شدند با عملیات هلی برد دشمن فرضی مقابله مؤثر داشته باشند و به‌طور کامل تهاجم دشمن فرضی را با عملیات ضد‌هلی برد خنثی سازند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: در رزمایش پیامبر اعظم5 موفق شدیم تمام اقداماتی که یگان‌های ما در طول یکسال تمرین کرده بودند و نیز تاکتیک‌های رزم ناهمطراز را با موفقیت کامل آزمایش کنیم.

بازرسی از شناور ایتالیایی و فرانسوی در تنگه هرمز

در حاشیه رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، عصر روز جمعه 2فروند شناور ایتالیایی و فرانسوی در تنگه هرمز توسط واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بازرسی قرار گرفتند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی رزمایش پیامبر اعظم5، این دوفروند شناور با ملیت‌های ایتالیایی و فرانسوی برای اطمینان از رعایت الزامات زیست‌محیطی در تنگه هرمز، توسط واحدهای گشت دریایی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش پیامبر اعظم5 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بازرسی قرار گرفتند و پس از اطمینان از عدم‌تخلفات زیست‌محیطی به راه خود ادامه دادند.

6 ماه آموزش دادیم

سخنگوی مرحله سوم رزمایش پیامبر اعظم 5 اعلام کرد: نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش از 6‌ماه قبل مورد آموزش قرار گرفته‌اند.به گزارش مهر، سردار عبدالله عراقی در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از انجام این رزمایش توسط یگان‌های زمینی، دریایی و هوایی سپاه پاسداران اظهار داشت: نیروی زمینی به‌دلیل اینکه خود را نیرویی چابک و آماده معرفی کرده است برای حراست و حفاظت از مرزهای کشور وظایفی بر عهده دارد به‌طوری‌که هر گونه تهدیدات احتمالی دشمن را پاسخ قاطع خواهد داد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام خبر دستیابی صددرصدی به تمام اهداف پیش‌بینی شده این مرحله از رزمایش تصریح کرد: خوشحالیم که فشار 6ماهه‌ای را که در تمرینات و آموزش‌ها به نیروهای خود آوردیم در این رزمایش جواب داد و ثمرات آن در میدان عمل به وضوح دیده شد.

وی تاکید کرد: البته تنها یک قرارگاه عملیاتی ما به‌عنوان قرارگاه مدینه و یک لشکر عملیاتی نیز به نام لشکر سیدالشهداء در این مرحله از رزمایش وارد عملیات شد و تمام زحمات بر دوش آنها بود که فرماندهان سپاه از نحوه عملکرد فرماندهان قرارگاه مدینه و لشکر سیدالشهدا رضایت کامل داشتند.

کد خبر 105867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز