همشهری آنلاین: احتمال اضافه شدن واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا به برنامه ایمن سازی کشور، انجام واردات واکسن در راستای انتقال دانش فنی و همچنین احتمال تولید واکسن آنفلوآنزای «آ» در کشور تا سال 90 در نشست خبری بزرگداشت هفته ایمن سازی با واکسن مطرح شد.

به گزارش ایسنا دکتر سید محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد که از سال جاری یک واکسن دیگر (هموفیلوس آنفلوآنزا) به برنامه ایمن سازی کشور اضافه شود و در ادامه گفت: بر اساس تصمیم کمیته کشوری ایمن سازی، با ترکیب واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا در واکسن ثلاث (واکسن سه بیماری دیفتری و کزاز و سیاه سرفه) واکسن هموفیلوس نیز در قالب یک واکسن چهار ظرفیتی برای ایمن سازی کودکان زیر 2 سال کشور در مقابل این بیماری به کار گرفته می‌شود.

دکتر زهرایی گفت: "برخلاف بیماری آنفلوآنزا که از عاملی ویروسی برخوردار است، عامل بیماری هموفیلوس آنفلوآنزا باکتری است که تمایل زیادی برای ایجاد عفونت‌های شدید و کشنده در کودکان دارد. اغلب این ابتلا در کودکان زیر 2 سال بویژه کودکان شش ماه تا 2 سال ایجاد می‌شود و عفونت‌های شدیدی مانند مننژیت را سبب می‌شود."

"عفونت‌های ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزا درصد قابل توجهی از مرگ و میر کودکان زیر 2سال را به خود اختصاص می‌دهد. امیدواریم با حمایت وزیر بهداشت بتوان از امسال واکسیناسیون علیه این بیماری را نیز به برنامه ایمن سازی کشور آغاز کنیم."

وی با اشاره به تولد سالیانه حدود یک میلیون و 300 هزار نوزاد در کشور، افزود: هر نوزاد پس از تولد باید واکسن‌های ضروری در برنامه کشوری شامل واکسن سل، ب ث ژ، واکسن خوراکی اطفال (در شش نوبت)، واکسن سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (در پنج نوبت)، هپاتیت (در 3 نوبت) و واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون در 2 نوبت) را دریافت کند.

دکتر نبوی با اشاره به پوشش بالای واکسیناسیون در کشور گفت: بیست سال گذشته در بخش‌های عفونی، اتاق‌های دیفتری و کزاز در نظر گرفته می‌شد اما اکنون با پوشش بیش از 95 درصدی واکسیناسیون در کشور، این اتاق‌ها حذف شده‌اند.

وی پوشش واکسیناسیون در برخی مناطق شهری کشور را صد در صد عنوان کرد و افزود: اما وجود برخی اتباع بیگانه و حاشیه نشین ممکن است، مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کند. بنابراین برنامه واکسیناسیون کشوری برای اتباع بیگانه نیز اجرا می‌شود.

دکتر سید محمدحسین مدرسی، رییس انستیتو پاستور ایران نیز نیروی انسانی، دانش و امکانات را سه مبحث مهم مورد توجه در ظرفیت سازی واکسن عنوان کرد و گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی در بخش بیوتکنولوژی و فرآورده‌ها موفق بوده‌ایم و حدود هزار و 300 دانش آموخته در زمینه بایوتکنولوژی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

مدرسی با اشاره به برخی واکسن‌های تهیه شده توسط انستیتو پاستور کشور، افزود: بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها بومی هستند و بنابراین لازم است که به باکتری‌های بومی توجه لازم صورت گیرد. از طرف دیگر ژنوم این ویروس‌ها دائم در حال تغییرند؛ بنابراین باید برای تولید واکسن داخلی، ظرفیت سازی لازم صورت گیرد.

وی به اقدامات انجام شده در انستیتو پاستور درزمینه تولید واکسن آنفلوآنزای «آ» گفت: با حمایت معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری حرکت تولید واکسن آنفلوآنزا «آ» آغاز شده است.

وی گفت: در حال حاضر مراحل آزمایشگاهی تولید واکسن آنفلوآنزا «آ» در انستیتو پاستور تمام شده و در حال ورود به مرحله نیمه صنعتی آن قرار داریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تولید واکسن آنفلوآنزای «آ» در کشور ادامه داد: تولید واکسن آنفلوآنزا «آ» در کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد که تمام کشورهای همسایه طالب این واکسن هستند بویژه آن که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت تولید شود؛ چرا که مورد نیاز تمام این کشورهاست. به این ترتیب برای تولید واکسن آنفلوآنزای «آ» و آنفلوآنزای فصلی تلاش می‌شود. در مجموع در مرحله اول سعی می‌شود ابتدا نیاز کشور در زمینه این واکسن‌ها تامین و سپس برای صادرات آن اقدام کرد.

دلیمی در ادامه با بیان این که تولید واکسن در موسسه رازی بدون حمایت وزارت بهداشت امکان پذیر نخواهد بود، گفت: تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور طرحی دو ساله است که از تابستان سال گذشته این برنامه آغاز شده است. بنابراین شاید تا سال 90 واکسن آنفلوآنزا در کشور تولید شود.

کد خبر 105854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز