شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت – حمید ضیایی‌پرور: شهردار تهران با بیان اینکه سلامت یک تولید اجتماعی است، گفت:

شهر تهران به یک سازه اجتماعی تبدیل شده که می‌خواهد نشاط و سلامت روحی و جسمی را از شهر بگیرد و ما هم در تلاش و رقابت سخت با این سازه اجتماعی هستیم تا نشاط و سلامت را به شهر بازگردانیم.

هرچند برخی به ما می‌گویند این دخالت‌ها به شما نیامده که به چیزی که وظیفه قانونی ندارید وارد شوید،  اما عقل و وظیفه انسانی به ما حکم می‌کند که به مقوله سلامت شهر بپردازیم.

به گزارش همشهری، دکتر محمد باقر قالیباف در سخنرانی خود در نخستین همایش ملی سلامت شهری که دیروز در مرکز همایش‌های رازی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد،  با بیان این مطلب افزود:  در بدو ورود به مجموعه شهرداری تهران به همکارانم تاکید کردم که به فکر دغدغه خود نباشید بلکه به دغدغه مردم رسیدگی کنید؛ انسان محور به شهر نگاه کنید؛ اگر اینگونه نگاه کنید بدون شک سلامت،  تربیت،  اخلاق و سلامت جسمی،  روحی،  اخلاقی و تربیتی مهم‌ترین دغدغه شهروندان است.

وی به بحث سنجش عدالت اشاره کرد و گفت: روزی که مدیریت شهر تهران را در دست گرفتم قول دادم که نگذارم فاصله بین شمال و جنوب شهر بیشتر شود و در راستای کاهش آن هم تلاش کنم. همین فاصله‌ای که بین شمال و جنوب شهر ایجاد شده بین غرب و شرق هم وجود دارد.

شهردار تهران افزود: امروز مدعی هستم با هر شاخصی اگر به اقدامات شهرداری تهران نگاه کنید این اتفاق افتاده و هیچ گامی در شهر تهران برداشته نشده که اولویت را به جنوب شهر نداده باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مناطق شمالی هم محلات محروم وجود دارد، ادامه داد: در منطقه یک شهر تهران که منطقه‌ای برخوردار است، مناطقی داریم که محرومند و برخی از آنها شاخصشان از جنوب شهر هم بدتر است.

در جنوب تهران یک همنواختی وجود دارد ولی در محلات محروم شمال وقتی شهروندی از خانه و کوچه خود خارج می‌شود با یک تضاد عجیب مواجه می‌شود و بعد وقتی شعار عدالت ما را می‌شنود، همیشه درون خود درگیر است و می‌گوید کدام عدالت؟

قالیباف حل مشکل جنوب تهران را با تولید ثروت میسر دانست و گفت: امروز تولید ثروت فقط در شمال و غرب تهران انجام می‌شود و هیچ سرمایه‌گذاری به‌دنبال سرمایه‌گذاری در جنوب تهران نیست؛ زیرا آورده او در همه بخش‌ها در شمال شهر 5/3برابر جنوب شهر برداشت و منفعت اقتصادی دارد.

وی افزود: در نیمه دوم سال 84 که به شهرداری آمدم کل بودجه شهرداری هزارمیلیارد تومان بود که در سال 88 بالغ بر 500 میلیارد تومان فقط صرف تملک پادگان قلعه مرغی شده که 50 درصد کل بودجه سال‌84 شهرداری است.

این پروژه هم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مایه افتخار نظام خواهد شد و آن را در همه ابعاد به رخ جهانیان خواهیم کشید،  آماده احداث است. ضمن اینکه مشاوران داخلی و خارجی بسیاری با ما در این پروژه همکاری می‌کنند و کار باید به نوعی انجام شود که هر فردی وارد تهران شد، بخواهد قلعه‌مرغی را ببیند.

وی افزود: مولفه سلامت در شهرها با روستاها متفاوت است. حتی در شهرها هم این مولفه متفاوت است.قالیباف با بیان اینکه شهر تهران تبدیل به یک سازه اجتماعی شده، اظهار داشت: در شهری که 400 هزار،  500 هزار و یا یکی دو میلیون جمعیت دارد اگر به‌عنوان یک پدیده به سراغ حوزه سلامت برویم شاید جواب بدهد اما اگر در تهران آن را درک نکنیم که یک سازه اجتماعی است،  به مشکل می‌خوریم.

بنابراین اگر فرق بین پدیده اجتماعی و سازه اجتماعی را نتوانیم مشخص کنیم بدانیم که به بیراهه رفته‌ایم.وی ادامه داد: روزی توفیق داشتم و رئیس پلیس کشور بودم. روزی اطلاعات لایه زیرین شهر را در اختیار داشتم و حالا لایه رویی و زیبای شهر را. یعنی لایه زیبا و زشت شهر را دیده‌ام و حتما وظیفه من با دیگران متفاوت است.

اگر دغدغه سلامت دارم می‌فهمم که امروز در لایه زیرین چه اتفاقی می‌افتد. برای مثال در خروجی و تجزیه و تحلیل حوادث و درگیری‌ها براساس بررسی‌ها دریافتیم که در فلان نقطه علت دعواها و درگیری‌ها در مشکلات خانوادگی است و دلیل آن هم مشکلات جسمی بانوان بود که اکثرشان یکی دو بیماری خاص داشتند. حالا که این را می‌دانیم راهش این نیست که کلانتری‌ها را افزایش دهیم یا  پلیس 110 را فعال‌تر کنیم بلکه راهش توجه به سلامت جسمی بانوان و رعایت اخلاق است.

وی اضافه کرد: امروز مشکل ما امکانات ورزشی نیست؛ زیرا اگر شهروندی حس و حال ورزش‌کردن داشته باشد،  200 یا 300 متر از خانه خود فاصله بگیرد با یک مجموعه ورزشی مواجه می‌شود.

اما هم‌اکنون با اینکه امکانات ورزشی خوبی داریم شهروندان استقبال نمی‌کنند چون وقت ندارند. تا وقتی که مرد خانه 2‌شیفت و زن خانه یک شیفت کار کنند و مشکلات اقتصادی داشته باشند و شب‌ها با استرس وارد خانه شوند و به فکر مشکلاتشان باشند دیگر فرصت و روحیه ورزش کردن را ندارند. ولی ما به‌عنوان شهرداری تهران مکلف هستیم این شرایط را فراهم کنیم.

وی در این راستا به ابلاغ طرح تشکیل هیأت‌امنا در محلات و واگذاری کارهای محله از طریق مدیر محله به‌خود آنها  اشاره کرد و گفت: حال که می‌توان گفت 60‌درصد موضوع سلامت ریشه در مسائل اجتماعی دارد،  باید دست در دست هم تلاش کنیم.

ما در شهرداری تهران نسبت به توان خود هیچ محدودیتی نداریم و اگر از دید برخی دخالت می‌کنیم و به بحث‌هایی مثل سلامت و شهرنشینی می‌پردازیم، باتوجه به سال همت مضاعف و کار مضاعف به وظایف انسانی خود توجه می‌کنیم.

کد خبر 105852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز