جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیمارستانی در اسپانیا می‌گوید اولین پیوند کامل صورت را در جهان انجام داده است

 و در این عمل به یک مرد در یک سانحه صورتش را از دست داده بود، بینی، پوست، فک‌ها، استخوان‌‌‌های گونه دندان‌ها و سایر بخش‌های صورت  پیوند زده شد.

به گزارش آسوشتیدپرس سایر متخصصان پیوند این جراحی را تحسین کردند، اما اطمینان ندارند که بتوان آن را یک پیوند "کامل صورت" خواند.

به گفته مقامات بیمارستان  Vall d'Hebron Hospital در بارسلون اسپانیا این عمل بوسیله گروهی 30 نفره از پزشکان در انتهای مارش انجام گرفت و 24 ساعت به طول انجامید.

 دکتر پره بارت، جراح سرپرست این گروه پزشکی گفت بیماراکنون دارای صورتی کاملا جدید از خط رویش  مو به پایین است و تنها یک جای زخم قابل مشاهده در او مانند یک چین پوستی روی گردنش مشاهده می‌شود.

بارت نام بیمار را افشا نکرد و د رمورد جزئیات حادثه‌ای که در پنج سال پیش باعث آسیب شدید صورت او شده بود، هم حرفی نزد. او تنها گفت بیمار یک اسپانیایی میان 20 تا 40 سال است و به خوبی در حال بهبود یافتن است. به گفته جراحان این مرد هنوز نمی‌تواند صحبت کند، غذا بخورد یا لبخند بزند. اما می‌تواند ببیند و بزاقش را فرو دهد.

این بیماری پیش از این آخرین جراحی، 9 بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و تنها می‌توانست از راه لوله نفس بکشد و غذا بخورد. او همچنین در صحبت کردن مشکل داشت.

در انگلیس، گروه پژوهشی پیوند صورت بریتانیا  این عمل در اسپانیا را "احتمالا پیچیده ترین عمل پیوند صورت که تا به حال انجام شده است، خواند، اما از اینکه را اولین پیوند کامل صورت جهان بخواند امتناع کرد.

بارت می‌گوید عمل آنها شامل براشت چیزهایی که از صورت مرد باقی مانده بود و جایگزینی آن با "یک قطعه صورت" بود.

به گفته بارت بیمار حال خوبی دارد، در اتاقش در بیمارستان راه می‌رود و تلویزیو ن تماشا می‌کند.  بارت گفت تا به حال 10 عمل پیوند صورت جزئی در جهان انجام شده است، اما عمل آنها اولین موردی است که کل صورت را در برمی‌گیرد.

دکتر ماریا سیمینووا که عمل تقریبا مشابهی را بروی یک زن در سال 2008 در کلیولند اوهایو انجام داد، در این باره گفت که گروه اسپانیایی کار بزرگی انجام داده‌اند. اما دیاگرامی در مورد این جراحی منتشر شده است  روشن نمی‌کند که آیا کل صورت از جمله پلک‌ها و فک نیز جایگزین شده‌اند یا نه. بنابراین شاید بهتر باشد آن را یک پیوند صورت نزدیک به کامل خواند.

[اولین گیرنده پیوند صورت در آمریکا در انظار قرار گرفت]

 بارت گفت از همان  تکنیک‌های جراحی پلاستیک و جراحی میکروسکوپی  را که در موارد قبلی استفاده شده بود، به کار برده‌اند، اما تصمیم گرفتند که به خاظر جراحت شدید صورت بیمار پیوند کامل صورت را انجام دهند.

 به گفته بارت یک هفته پس از همل به بیمار اجازه داده شد تا خودش را در آینه ببیند و بیمار از ظاهر جدید خود راضی بود.

 مقامارت بیمارستا ن گفتند بیمار قبل از انجام عمل تحت آزمون‌های روانپزشکی قرار گرفته بود تا تعیین شود آیا او می‌تواند با بک صورت کاملا جدید تطبیق کند. انتظار می‌رود این بیمار برای دو ماه بستری بماند.

کد خبر 105770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز