جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوسنی نخستین گام خود به سوی عضویت در ناتو را در حالی برداشت که این پیمان 28 عضوی به این کشور حوزه بالکان مسیر مشروط عضویت را پیشنهاد داده است.

خبرگزاری آلمان از تالین گزارش داد، ناتو امتیاز موسوم به طرح اقدام عضویت (MAP) را به بوسنی اعطا کرده است. این پیشنهاد شروطی را تعیین کرده است که از بوسنی خواسته تا اصلاحات مشخصی را پیگیری کند.

در دسامبر سال گذشته میلادی، وزیران ناتو توافق کردند MAP را پس از آنکه رهبران سیاسی بوسنی نشان دادند می‌توانند بر اختلافات خود فایق آیند، به این کشور ارایه دهند. یک هفته پیش، این رهبران سرانجام تصمیم‌های کلیدی را در خصوص موضوعات نظامی گرفتند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو تحول هفته گذشته را "گام‌های مهمی برای ما" خواند. وزیران ناتو در تالین به بحثی طولانی در این باره پرداختند که آیا پیشرفت بوسنی به اندازه کافی بوده است تا بتوان MAP را به این کشور پیشنهاد داد یا خیر که نهایتا تصمیم به ارایه این پیشنهاد گرفته شد.

وزیران ناتو علاوه بر این توافق، از اقدامات بوسنی در انهدام مازاد مهمات و تسلیحات خود و همچنین کمک این کشور به عملیات ایساف در افغانستان استقبال کردند.

با این حال، دیگر موضوعات نظامی که هنوز میان جناح‌هاسی بوسنیایی حل و فصل نشده، همچنان مایه "نگرانی" است. بوسنی باید تقسیم‌بندی‌های مرتبط با امور دفاعی را از تملک منطقه‌ای به ملی و تحت مدیریت وزارت دفاع بوسنی قرار دهد.

کد خبر 105733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز