گروه بین‌الملل: جریان‌های سیاسی عراق واکنش‌های متفاوتی به گزارش گروه بیکر-همیلتون داشتند.

در این میان، کردها به شدت به آن انتقاد کردند و عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و از رهبران موثر شیعی این کشور ضمن قبول و تأیید پاره‌ای از مسائل مطروحه در این گزارش،  بخش‌هایی از آن را عاری از حقیقت و نشانگر عدم شناخت گزارشگران از واقعیت عراق دانست.

حکیم در گفت‌و‌گو با روزنامه واشنگتن‌پست با انتقاد از عدم توجه گروه بیکر- همیلتون به دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها در عراق، وفاداران صدام و گروه‌های تکفیری را عامل اصلی خشونت‌ها در عراق معرفی کرد و بار دیگر بر حفظ روابط کشورش با تهران و واشنگتن تأکید کرد.

وی درخصوص این گزارش گفت:  من فکر می‌کنم مسائل کلی یا استراتژیک این کمیته به دیدگاه دولت عراق بسیار نزدیک است البته برخی ارزیابی‌ها درباره اوضاع درست نبودند.رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی‌عراق افزود:  قتل بر مبنای اختلافات فرقه‌ای اکنون در عراق وجود دارد و کسانی که عوامل آن هستند و دست به این اقدامات می‌زنند، گروه‌های تکفیری هستند؛ کسانی که شیعیان را کافر می‌خوانند و اجازه‌ کشتن و ریختن خون آنها را می‌دهند.آنها سنی‌ها را نیز از کفار دانسته‌اند.کسانی که در روندهای سیاسی مشارکت دارند را مرتد از اسلام می‌دانند.آنها کردها را نیز از کفار دانسته و خائن می‌شمارند و معتقدند همه‌ آنها باید کشته شوند. به طور خلاصه همه‌ اینها دشمنان عراق هستند.آنها تکفیری‌ها و صدامی‌ها هستند.

حکیم درباره‌ روابط با ایران اظهار داشت:  ما تأکید قوی بر  داشتن روابط قوی با ‌آمریکا و ایران داریم.ایران به مدت 25 سال در کنار شیعیان، سنی‌ها، کردها و حتی مسیحیان عراق بود، آنها درهایشان را گشودند و از این گروه‌ها حمایت کردند.  به همین دلیل است که چنین رفتار یا موضعی نمی‌تواند فراموش شود.

اما کرد‌های عراقی واکنش تند‌تری به این گزارش نشان دادند. آنها معتقدند این گزارش حقوق آنها را نادیده گرفته است.در این خصوص مسعود بارزانی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که گزارش مذکور9 ایراد اساسی دارد که مغایر با قانون اساسی عراق است.

دستگیری معاون مقتدا صدر

نیرو‌های آمریکایی بار دیگر به رویارویی با نیرو‌های مقتدا صدر پرداختند.

دیروز سربازان آمریکایی با حمله به دفتر معاون مقتدا صدر در شهر کوت وی را به همراه هفت محافظش بدون ارائه دلیلی بازداشت کردند. در همین حال، در تداوم خشونت‌ها در عراق دیروز نیرو‌های آمریکایی به منظور حمله به تعدادی از نیرو‌های القاعده عراق به منطقه ثرثر در شمال این کشور حمله کردند.

اگرچه بر اثر این حمله 20 تروریست وابسته به القاعده به قتل رسیدند، اما این حمله منجر به کشته شدن افزون بر 25 زن و کودک نیز شد.در کربلا نیز بمب‌گذاری در یکی از بازار‌های این شهر منجر به کشته شدن 8 تن و جراحت 16 تن دیگر گردید.

کد خبر 10569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز