گروه اقتصادی: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت نهم حل مشکل بیکاری در کشور محسوب می‌شود به نحوی که برای نیل به آن زمینه ایجاد 215 هزار فرصت شغلی در قالب اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی وزارت کار و امور اجتماعی فراهم شده است.

این در حالیست که یکی دیگر از سیاست‌های وزارت کار نیز تغییر دیدگاه مسئولان نسبت به مقوله اشتغال و کار آفرینی است به نحوی که دیدگاه مجموعه عوامل و عناصر این حوزه‌ها در بین مسئولان دستگاه‌ها تغییر یابد.با جواد فرشباف ماهریان معاون برنامه‌ریزی منابع انسانی و سیاست‌گذاری اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی گفتگو کرده‌ایم.
***
* میزان موفقیت سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت از نظر شما چگونه بوده است؟
با مقایسه نرخ بیکاری در اسفند ماه گذشته « زمانی که کار ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده اقتصادی آغاز شد»، تا شهریور ماه امسال به این نتیجه می‌رسیم که این نرخ از 1/12 درصد به 2/10 درصد کاهش یافته است که خود بیانگر کاهش 9/1 درصدی نرخ بیکاری در مدت مذکور است.در این میان نرخ بیکاری جوانان هم از اسفند ماه سال گذشته تا تابستان امسال 2/3 درصد کاهش یافته است.
* یعنی با این روند گمان می‌کنید تا پایان امسال دولت موفق به ایجاد حداقل 900 هزار فرصت شغلی بشود؟
با روند فعلی اشتغال‌زایی در کشور، به نظر می‌رسد اهداف برنامه چهارم توسعه برای سال اول برنامه محقق شود و به حداقل 900 هزارفرصت شغلی تا پایان سال دست یابیم.البته باید گفت با بهتر شدن فضای کسب و کار میزان فرصت‌های شغلی می‌تواند تا پایان سال به یک میلیون و 100 هزار فرصت هم افزایش یابد.
* ظاهراً طرحی تحت عنوان طرح خود اشتغالی برای محرومان هم پیش‌بینی شده است، با اجرایی شدن آن چند هزار فرصت شغلی برای این قشر فراهم خواهد شد؟ 
   این طرح برای ایجاد 300 هزار فرصت شغلی برای خود اشتغالی محرومان در نظر گرفته شده است.از آنجایی که یکی از سیاست‌های وزارت کار ارائه تسهیلات به طرح‌هاست، لذا مقرر شده است از افراد مستضعف نیز از طریق کمیته امداد حمایت‌های لازم به عمل آید.به این ترتیب که بازاریابی و جمع‌آوری تولیدات این افراد از طریق کمیته امداد ساماندهی می‌شود.50 درصد تسهیلات در نظر گرفته شده برای کمیته امداد به مددجویان این کمیته و 50 درصد دیگر نیز به غیر مددجویان از طریق کمیته امداد پرداخت خواهد شد.
* طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان که در دبیرخانه شورای عالی اشتغال مطرح شد به کجا رسیده است؟
بر اساس این طرح برای فارغ‌التحصیلان حداقل 200 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌‌شود.
همچنین 215 هزار فرصت شغلی با مشارکت کمیته امداد، بنیاد شهید، سازمان زندانها، سازمان بهزیستی و شرکت فرش تا پایان امسال ایجاد می‌گردد که در این راستا تسهیلاتی از 7 تا 10 میلیون تومان در اختیار مددجویان و غیر مددجویان قرار می‌گیرد.
کد خبر 10564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز