چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

گروه شهری استان‌ها: هر سال در روز جهانی زمین پاک که برابر 22 آوریل، 2 اردیبهشت شمسی است در تمام دنیا صدای نجات زمین در گوش‌ها طنین‌انداز می‌شود و تمامی کشورها سعی می‌کنند تا به مناسبت این روز از زمین به‌عنوان تنها مکان زندگی بشر سپاسگزاری کنند و به یاد بیاورند که درصورت ادامه روند فعلی تخریب محیط زیست، زمین نابود خواهد شد.

در ایران نیز این روز را به پیروی از جامعه جهانی گرامی می‌داریم  اما به برنامه های نمادین، اهدای جوایز و  برپایی همایش‌ها و سخنرانی مسئولان محیط زیستی محدود می‌شود و بعد از گذشت این روز فراموش می‌شود که چرا چنین روزی وجود داشته است. تخریب تالاب‌ها و بی توجهی به این اکوسامانه مهم در کشور، تخریب جنگل‌ها و قطع درختان شمال کشور در ساخت جاده دو هزار (تهران- شمال)، آلودگی چشمگیر هوای کلانشهر‌ها، آلوده کردن رودخانه‌ها و رودهای جنوب کشور همانند کارون و کرخه از سویی و سرازیر شدن فاضلاب‌های شهری و کارخانه‌های صنعتی به دریا‌ها و تالاب‌ها همگی نشان از بی توجهی ما به محیط زیست اطرافمان دارد. همچنین نشت نفت از لوله های فرسوده انتقال نفت در جنوب کشور که سابقه آنها به پیش از انقلاب می‌رسد و آلودگی زمین‌هایی که لوله‌های انتقال نفت از آنها می‌گذرد نیز از نمونه‌های دیگر تخریب آشکار محیط زیست در کشورمان است.

جالب است بدانید نابودی جنگل‌های کشور در حالی به‌صورت آشکار رخ می‌دهد که در کشوری همچون ایتالیا نگهداری ماهی قرمز در تنگ کوچک گود بیش از 300 دلار جریمه دارد.  در هر حال کاش از یاد نبریم که روز زمین پاک، زمانی برای متحد شدن است. محیط زیست هیچ مرزی نمی‌شناسد، همه ما در یک هوا تنفس می‌کنیم و از یک آب می‌نوشیم، همه ما باعث آلودگی هستیم و هر کدام از ما در برابر زمین مسئولیم. ما با یکدیگر کار می‌کنیم و می‌توانیم راه حلی را که برای حفاظت از سیاره‌مان به آن نیاز داریم، بیابیم.
این گزارش نگاهی دارد به وضعیت تأسف‌بار زمین و محیط زیست کشورمان ایران.

کردستان

دریاچه زریبار از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر ایران و مهم‌ترین تالاب استان کردستان است. این دریاچه که مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت در داخل و خارج از کشور است با مشکلاتی همچون چندگانگی مدیریت و افزایش بی‌رویه نیزارها و رسوبات و مسدودشدن چشمه‌های خود‌جوش کف دریاچه دست و پنجه نرم می‌کند و اگر این مشکلات همان‌طور ادامه پیدا کند نابود خواهد شد.

اصفهان

زاینده‌رود بزرگ‌ترین و مشهورترین رودخانه مرکزی ایران است که به سبب ورود فاضلاب شهرک‌های پیرامون اصفهان، کم‌شدن آب آن و خشکسالی، روزهای سختی را می‌گذراند.

خوزستان

جنگل‌های بلوط بلند یکی از مناطق بکر جنگلی در نزدیکی شهرستان ایذه است که از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است. این منطقه که در جنگل های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است تنها ذخیره‌گاه جنگلی درختان بلوط ایران به شمار می‌رود که بیشترین حجم بلوط منطقه را در خود جای داده است اما این منطقه به‌دلیل کمبود نیروی حفاظتی هم‌اکنون مورد هجوم افراد ناشناس برای تهیه هیزم و ذغال واقع شده است.

کرمان

کویر لوت کویری است در منطقه جنوب شرقی ایران. این کویر در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد. هسته آن گرم‌ترین نقطه کره زمین است. دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا‌ست؛ همچون بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان که از دور به خرابه‌های شهری بزرگ می‌ماند.
جالب است بدانید در این سرزمین خشک، درختان و درختچه‌هایی جای گرفته‌اند که به آن «نبکا» گفته می‌شود و این روزها به دلیل بی‌توجهی و ناآشنا بودن مردم با این گیاه در معرض نابودی است.

گیلان

از جمله زیباترین مناظر آبی گیلان تالاب انزلی است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است اما به دلایل زیادی همچون رشد گیاه آزولا، ورود آلاینده‌ها و پساب‌های شهری، کشاورزی، صنعتی، رسوبات و گل و لای به همراه فاضلاب‌ها و... به سختی نفس می‌کشد.

مازندران

دریای مازندران یا دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است که از همین رو دریا نامیده می‌شود.بی‌توجهی،وارد‌شدن انسان‌ها به حریم آن، ورود نفتکش‌های آلوده به فلزات سنگین و نیز سرازیر شدن فاضلاب شهری به آن  باعث شده تا یکی از آلوده‌ترین مناطق دریایی جهان شناخته شود.

خراسان رضوی

کشف رود، رودی در میان دره کشف رود خراسان رضوی که از مشرق به شهر قوچان می‌ریزد و از کوه‌های هزار مسجد و بینالود سرچشمه می‌گیرد به دلیل ندانم کاری‌ها و وارد شدن 20 درصد از فاضلاب شهری به داخل آن، این روز‌ها در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

آذربایجان غربی

دریاچه ارومیه یکی از زیستگاه‌های طبیعی مهم آذربایجان غربی است که در عین حال برای ورزش‌های آبی همانند شنا، قایقرانی و اسکی روی آب نیز بسیار مناسب است. اما به چند دلیل مانند خشکسالی، ساخت پل میان گذر بر روی دریاچه، افزایش میزان نمک در آب و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری همچون آرتمیا شکوه خود را آرام آرام از دست می‌دهد.

فارس

دریاچه پریشان از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که به دلیل خشکسالی، آتش سوزی نیزار‌ها و ساخت و ساز جاده و آسفالت در معرض خطر نابودی است.

هرمزگان

خلیج‌فارس، این آبراهه بزرگ هم‌اکنون با مشکلات و ضایعات زیست‌محیطی فراوانی روبه‌روست که بخش اصلی آن به فعالیت‌های انسانی باز می‌گردد؛ تهدیداتی همچون صید بی‌رویه، آبزیان، ایجاد ساختارهای مصنوعی و خشک کردن برخی قسمت‌های این آبراهه، انتشار آلاینده‌های نفتی و وجود آفت‌کش‌ها، کشند قرمز و نابودی تنوع زیستی.

کد خبر 105622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز