دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلویزیون‌های سه بعدی برای کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که دچار بیماری‌‌های حاد پزشکی هستند خطرناک است.

تلویزیون های سه بعدی را بسیاری پدیده سال 2010 می دانند. عرضه این تلویزیون ها از سوی بسیاری از برندهای معروف لوازم صوتی و تصویری در این سال، خیلی ها را منتظر استقبال از این فناوری در خانه ها کرده است.

مسلما لذت تماشای فیلم و سریال و فوتبال به صورت سه بعدی آن قدر هست که خیلی ها بی صبرانه منتظر همه گیر شدن امکان استفاده از تلویزیون‌های سه بعدی باشند؛ انتظاری که تنها با خرید یک دستگاه تلویزیون سه بعدی برآورده نمی شود و تا هنگامی که تولیدکننده‌ها به اندازه کافی برنامه‌ سه‌بعدی از فیلم گرفته تا گیم و برنامه‌های تلویونی سه‌بعدی تولید نکنند، نه این رویا محقق می شود و نه شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون های سه بعدی می‌توانند امید زیادی به فروش محصولاتشان داشته باشند.

علاوه بر این مشکلات، حالا گروهی از محققان هشدار داده اند که تماشای تلویزیون‌های سه بعدی می‌تواند سبب بروز حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلانی شود. 

 کودکان، سالمندان و زنان باردار گروه هایی هستند که بیشتر در معرض این مشکلات قرار می گیرند.

پژوهشگران همچنین معتقدند از آنجایی که  تماشای این تلویزیونها فشار غیر معمولی را به بدن وارد می‌سازد و به میزان شدیدی، چشم‌ها و مغز را دچار آشفتگی و پریشانی می‌کند، تماشای این تلویزیونها باعث حملات و غش در بیماران مبتلا به صرع می‌شود.
این هشدارها آن قدر جدی هستند که سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت های تجهیزات الکترونیکی دنیا، برای استفاده از تلویزیون های سه بعدی در سایت شرکت توصیه هایی قرار داده است.

این شرکت کره ای که به زودی عرضه تلویزیون‌های خود را آغاز می‌کند، با اعلام اینکه ممکن است برخی افراد با مشاهده برنامه در این تلویزیون ها  دچار مشکلاتی چون حملات صرع، مشکل تخمین فاصله، سرگیجه و حالت تهوع ، انقباض عضلات، تشنج و حرکات غیر ارادی مانند تکان‌های ناگهانی چشم و عضلات بدن شوند؛ از بینندگان این تلوزیون‌ها خواسته است بین زمان‌های تماشای خود استراحت‌های کوتاه مدت داشته باشند تا از اثرات جانبی در امان بمانند.

سامسونگ هم چنین به افرادی که دچار کمبود خواب هستند و یا مشروبات الکلی مصرف کرده اند توصیه کرده از تماشای این تلویزیون‌ها اجتناب کنند.
نظارت دقیق بر زمان تلویزیون دیدن کودکان و نوجوانان از سوی والدین توصیه دیگری است که این شرکت کره ای برای خریداران این محصول دارد.

در قسمت دیگری از این اعلامیه آمده است: « ممکن است برخی افراد در هنگامی که در معرض تصاویر یا نورهای خاصی که در بعضی از بازی‌های کامپیوتری و برنامه‌های پخش شده از این تلویزیون قرار می‌گیرند، دچار حملات صرع یا سکته شوند.»

به همین دلیل این شرکت از افرادی که دارای سابقه حملات صرع یا سکته هستند خواسته است قبل از استفاده از این وسایل با پزشک خود مشورت کنند.
البته گفته می شود که امکان ابتلا به این مشکلات حتی در افرادی که تا کنون دچار این مشکلات نشده اند نیز کاملا منتفی نخواهد بود.

خوب، با همه این اوصاف اگر ترجیح می دهید به محض ورود تلویزیون های سه بعدی به بازار ایران از اولین خریداران این فناوری جدید باشید، دست کم توصیه های ایمنی را جدی بگیرید!

کد خبر 105455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز