یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه سیاسی: یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی همچنان‌که 31سال پیش به فرمان امام خمینی (ره) که فرمود:

«ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران...اعلام نمایند»، آمادگی خود را برای استقلال و دفاع از مرزهای کشور اعلام کردند، 29 فروردین نیز آخرین تجهیزات و ساز وبرگ خود را در جوار بارگاه آن امام همام به نمایش گذاشته و اقتدار و خودکفایی نظامی ایران اسلامی را به تصویر کشیدند. در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهوری، فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

نمایش ادوات

در ابتدای مراسم 29 فروردین  پس از آنکه تعدادی از جنگنده بمب‌افکن‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز آسمان حرم امام خمینی (ره) پرواز کردند، یگان‌های نمونه‌ پیاده ارتش از مقابل جایگاه ویژه رژه رفتند.

بالگرد بدون سرنشین به همراه هواپیماهای صاعقه، شاهین و مهاجر و نیز نفربر بی‌تی‌آر 82، نفربر براق مجهز به تیربار، نفربر پی‌ام‌پی 2، تانک تی 62 بهینه‌سازی شده و تانک تی‌72 بهینه‌سازی شده از تجهیزات و ادوات به نمایش گذاشته شده در رژه 29 فروردین  محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، در ادامه‌ این رژه، یگان توپخانه موشکی ارتش از مقابل جایگاه رژه رفتند.

ساخت سامانه موشکی شبیه اس 300 توسط ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران سامانه موشکی دور برد شبیه سامانه موشکی  اس 300 تولید کرده است. در مراسم 29 فروردین سامانه موشکی دفاعی دور بردی شبیه سامانه موشکی اس300 از مقابل جایگاه رژه توسط خودروی حامل عبور کرد.

به گفته سخنگوی مراسم، جزئیات ساخت این سامانه موشکی دور برد که توسط متخصصان داخلی در کشور تولید شده است، متعاقبا اعلام خواهد شد.اس300 سامانه موشکی است که روسیه در سال 2005 به ایران فروخته اما تاکنون از تحویل آن خودداری کرده است.

در ادامه این رژه، موشک کروز ضدکشتی رعد، موشک کروز ضدکشتی نصر 1، سامانه موشکی میان‌برد مرصاد، سامانه موشکی متحرک شاهین، سامانه موشکی راپیر، سامانه مقابله با موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین صاعقه و ابابیل نیز به نمایش درآمد.

3نسل موشک‌ بالستیک

موشک شهاب 3 با عنوان نخستین موشک بالستیک ایران که با سوخت مایع کار می‌کند، به همراه موشک قدر 1 که نسل بهینه‌سازی شده موشک شهاب3 است و 16 متر طول دارد در رژه دیروز به نمایش گذاشته شد.

به گزارش فارس، همچنین موشک سوخت جامد سجیل به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران در رژه 29 فروردین  در مقابل دوربین‌های خبرنگاران به نمایش گذاشته شد.

به خانه‌های خود برگردید این یک دستور است

رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت روز ارتش با تاکید بر اینکه بیگانگان باید منطقه ما را ترک کنند، گفت: این یک خواهش و درخواست نیست بلکه دستور، فرمان و اراده ملت‌های منطقه است؛ یعنی آنها باید به خانه‌های خودشان برگردند و اداره منطقه را به دولت‌ها و ملت‌های منطقه واگذار کنند.

محمود احمدی‌نژاد ارتش ایران را نماد اقتدار، عزت و افتخار ملت ایران و همه مومنان و عدالت‌خواهان جهان دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران ثمره یک تاریخ فداکاری است و مجاهدت‌های انبیا، اولیا، صالحان و یگانه‌پرستان، عقبه نظام است.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح برآمده از این ملت و انقلاب، امروز از چنان اقتداری برخوردار است که هیچ دشمنی سودای دست اندازی به ملت ایران را در سر نخواهد پروراند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ آن دوست و برادر همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه و دولت‌های مستقل دنیاست.

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه تجربه تاریخی نشان‌داده که در منطقه ما که منطقه‌ای حساس و حیاتی برای همه جهان است بهترین راه برای ایجاد و حفظ امنیت پایدار همکاری و همدلی دولت‌ها و ملت‌های منطقه است، گفت: تجربه نشان داده حضور و دخالت بیگانگان منشأ اصلی کدورت‌ها، فاصله‌ها و ناامنی‌ها در منطقه ماست.

وی با بیان اینکه تامین امنیت منطقه هیچ نیازی به حضور بیگانگان در منطقه ندارد، عنوان کرد: آنان اگر خیلی هنر دارند بروند و امنیت خودشان را تامین کنند. رئیس‌جمهوری در ادامه خطاب به مدعیان تامین‌کننده امنیت در منطقه گفت: اگر کسانی مدعی‌اند که می‌خواهند به امنیت منطقه کمک کنند، اولاً باید بساط خود را از منطقه برچینند و دوماً دست از حمایت رژیم جعلی اسرائیل بردارند.

رزمایش بزرگ نیروی زمینی

فرمانده نیروی زمینی ارتش از اجرای رزمایش بزرگ نیروی زمینی با حضور 5 لشکر و 7 تیپ مستقل در سال‌جاری خبر داد. احمدرضا پوردستان، در گفت‌وگو با فارس، در این خصوص گفت: این رزمایش به شیوه جنگ‌های ناهمتراز برای تمرین نیروهای لشکرها و تیپ‌های یادشده انجام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در این رزمایش سناریوی دشمن همه‌جانبه و قدرتمند در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: این رزمایش در منطقه جنوب و با حضور یگان‌های مختلف نیروی زمینی برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 105409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز