شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: ظرفیت جابه‌جایی مسافر با مترو تا پایان سال از روزانه 5/1به 5/2میلیون نفر افزایش خواهد یافت

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه فرهنگسرا در خیابان جشنواره با اعلام اینکه امسال قصد دارد کار خود را با تمرکز بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به پیش ببرد، گفت: تا پایان سال 18کیلومتر مترو تحویل شهروندان تهرانی می‌دهیم.

وی با اعلام اینکه از دیروز خط 2متروی تهران به منتهی‌الیه شرق تهران رسیده و با افتتاح ایستگاه فرهنگسرا، توسعه شرقی خط 2به انتها رسیده است، گفت: در فازهای بعدی،  قرار است این خط با عبور از سطح زمین به سمت سه راه آزمایش ادامه مسیر دهد.

قالیباف در مراسم بهره‌برداری از مسیر 2کیلومتری مترو حد فاصل ایستگاه‌های تهرانپارس تا فرهنگسرای اشراق،  از ادامه خط یک به سمت تجریش خبر داد که به این ترتیب خط یک مترو از حرم امام(ره) تا تجریش تا پایان امسال به‌طور کامل تکمیل می‌شود.  همچنین به گفته قالیباف، تا اول مهر ماه خط‌4 مترو به‌عنوان یک خط شرقی – غربی، میدان شهیدکلاهدوز را به شهرک اکباتان و میدان آزادی متصل خواهد کرد.

به گزارش همشهری، با توسعه غربی خط 4،  مسافران خط 5 ( کرج - تهران) به غیر از ایستگاه صادقیه می‌توانند از ایستگاه جدید خط 4 که با این خط تقاطع دارد، برای ورود به شبکه داخلی مترو استفاده کنند که این امر کاهش ازدحام در ایستگاه صادقیه و خط 2 را نیز به همراه خواهد داشت.

قالیباف در عین حال از کندی پیشرفت خطوط 3 و 7مترو انتقاد کرد و گفت: از دید ما این دو خط با تاخیر در حال پیشرفت است و نسبت به شتاب ما در عرصه مترو عقب هستند، به همین دلیل از مدیرعامل شرکت مترو، مهندسان و متخصصان می‌خواهیم روند توسعه این خطوط را با سرعت بیشتری پیگیری کنند. 

مترو و اتوبوس تندرو،  راه حل ترافیک

قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه فرهنگسرا ( توسعه شرقی خط 2 مترو) توسعه خطوط اتوبوس‌تندرو در کنار توسعه خطوط مترو را چاره کار ترافیک تهران دانست و گفت: قبلا ساخت تونل‌های مترو زمان بر بود اما امروزه با بهره‌گیری از دستگاه‌های تی‌بی‌ام که به روزترین تکنولوژی دنیاست امکان روزانه 15تا20متر حفاری تونل فراهم شده است.

وی خبر داد: ظرف 10روز آینده یکی از این دستگاه‌ها به کار خواهد افتاد و 3دستگاه دیگر هم به فاصله کمی از دستگاه اول در کار تونل‌سازی‌ مترو به کار گرفته خواهند شد. به گفته قالیباف هدف از به کارگیری دستگاه‌های تی‌بی‌ام، آن است که با سرعت هر چه بیشتر کار ساخت سالانه 20 تا 25 کیلومتر فراهم شود و هرچه زودتر کار تکمیل 217 کیلومتر متروی درنظر گرفته شده برای تهران پایان یابد و تهران از نقطه بحرانی ترافیک کنونی خارج شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان دیروز خود یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری را هوشمند‌سازی‌ و وارد کردن بلیت الکترونیک به چرخه حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: در آینده نزدیک استفاده از بلیت الکترونیک علاوه بر اتوبوس و مترو در تاکسی و آژانس‌ها نیز میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم حتی در مسافرت به شهرهای دیگری نظیر تبریز، مشهد، اصفهان یا شیراز بتوانند از همین بلیت‌های الکترونیک برای وسایل نقلیه عمومی این شهرها نیز استفاده کنند.

رکورد جدید در ساخت ایستگاه مترو

مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه فرهنگسرا با بیان اینکه امسال، سال شکوفایی و به نتیجه رسیدن طرح‌های متروست، گفت: مهندسان مترو در ساخت این ایستگاه شجاعت به خرج داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که کاملا از زیر با روش ریب و با استفاده از سازه نگهبان از کف بتن ریخته شد و سرعت عمل بالا رفت.

وی با اعلام اینکه امسال قابلیت بهره‌برداری بیش از 12 ایستگاه جدید مترو در تهران وجود دارد، گفت:  در ساخت ایستگاه‌های مترو با تاکید شهردار تهران به سمت بومی‌سازی‌ پیش می‌رویم و در ساخت ایستگاه‌های متروی خط2 نیز کاملا از صنعت‌کاران و پیمان‌کاران داخلی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه امسال تعداد قابل‌توجهی واگن مترو ساخته و وارد شبکه خواهیم کرد، گفت: شرکت واگن‌سازی‌ تهران هر دوماه حداقل 3قطار در اختیار ماخواهد گذاشت. علاوه براین، 20واگن 2طبقه در حال مونتاژ است و تا آخر سال، 45‌واگن 2‌طبقه و 28‌لکوموتیو به خط کرج اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران در پایان خاطرنشان کرد: در تلاشیم که تا سال 94-93 طول خطوط متروی تهران را به 217 کیلومتر برسانیم.

انتخاب مستقیم

شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی فرهنگسرا در خیابان جشنواره با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد تجمیع انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری که به کاهش عمر شورای چهارم به 2سال منجر خواهد شد، گفت: عمر 2ساله برای فعالیت شوراها به‌نظر منطقی نیست،  زیرا تا شوراها شکل بگیرند،

کار خود را شروع کنند و شهردار منتخبشان را برگزینند سال بعد باید از مدیریت شهری خداحافظی کنند که این موضوع به نفع شهرها و شهروندان نیست. شهردار تهران گفت: با وجود این، برای تمدید عمر شوراها 2نگاه وجود دارد.

بعضی‌ها معتقدند شوراهای فعلی باید عمرشان 2سال تمدید شود و بعضی دیگر معتقدند که باید انتخابات جدید انجام شود و برای 6سال شوراها به کار خود ادامه دهند. با وجود این، در نگاه اولیه به‌نظر می‌رسد که اگر عمر شوراها 2سال تمدید شود مناسب‌تر و به نفع مردم و شهرها باشد.

قالیباف در پاسخ به سؤال دیگری در مورد احتمال سیاسی‌شدن انتخابات شوراها به‌دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: شهرداری‌ها باید غیرسیاسی باقی بمانند و هیچ وقت حزبی نشوند و جز خدمت و رفاه مردم به چیز دیگری نیندیشند اما همانطور که در گذشته نیز گفته بودم، معتقدم شهرداران باید همزمان با شوراهای شهر و به‌طور مستقیم توسط مردم انتخاب شوند.

کد خبر 105320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز