گروه اجتماعی: لایحه افزایش مرخصی زایمان از 4 ماه به 6 ماه پس از تصویب هیأت دولت برای تصویب به مجلس ارسال شده و در انتظار رای 290 نماینده مجلس است.

به گزارش همشهری، یکی از برنامه‌های فوری وزارت بهداشت در سال جاری ، اولویت دادن به تصویب قوانین حمایتی مادران شاغل است که افزایش مرخصی زایمان از 4 ماه به 6 ماه یکی از این قوانین است که اخیراً به تصویب هیأت دولت رسید و پس از تصویب در مجلس به اجرا خواهد رسید و در این لایحه هیأت دولت  شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد دولت را نیز به رعایت این قانون ملزم کرده است‌.

یکی از 4 تعهد سازمان جهانی بهداشت در خصوص ترویج فرهنگ تغذیه  نوزادان با شیر مادر، اجرای قوانین حمایتی از زنان شاغل و شیرده است از این رو قانون تغذیه با شیر مادر در کشور ما از سال 74 تصویب و اجرا شده و درصد استفاده از شیر مادر از 9 به 45 رسید، اما در چند سال اخیر آمارها حکایت از کاهش این ارقام دارند.

باقری لنکرانی، وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی، فقط شامل 28 درصد کودکان کشورمان می شود، گفت: شروع زود هنگام غذای کمکی به دلیل عدم حضور مادران شاغل در کنار کودکشان ، آسیب‌های جدی به سلامت کودک وارد می‌کند چون دستگاه گوارش شیر خوار هنوز کاملاً تکامل نیافته ، باعث بروز بیماری‌های گوارشی از جمله اسهال و آلرژی می شود.

سازمان جهانی بهداشت  مدت دو سال تغذیه با شیر مادر را مورد تاکید قرار داده و هفت استراتژی این سازمان در رشد و سلامت کودک شامل ایمن سازی‌، پیشگیری از اسهال‌، پیشگیری از عفونت‌های حاد تنفسی‌، تنظیم خانواده‌،  تغذیه با شیر مادر‌، تغذیه تکمیلی و پیگیری رشد همگی در زیر چتر تغذیه با شیر مادر است.

کاهش عفونت‌های مزمن دیابت 1 و 2 ، بیماری‌های التهابی روده، کانسر، بیماری آلرژی، آسم، رشد و تکامل مغزی و افزایش هوش از مهمترین فواید تغذیه با شیر مادر است‌.

این درحالی است که شهبازخانی ،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایسنا گفت‌: 4 ماه مرخصی زایمان کافی است و امیدوارم  که مصوبه دولت مبنی بر افزایش دوره مرخصی زایمان از 4 به 6 ماه در مجلس رای نیاورد.

وی با تاکید بر نیاز کشور در راستای انجام کار مفید در ادارات و مراکز دولتی  افزود: بزرگترین دغدغه ما تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به مشکلات مردم است‌، لذا با نبود و کمبود  نیرو کارهاروی زمین مانده و مشکلات بیشتر می‌شود.

از سویی دیگر ، محسنی بندپی‌، نایب رییس  کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: کمیسیون با در نظر گرفتن  تسهیلات بیشتر برای مادران پس از زایمان موافق است.اما بهتر است که دو ماه مرخصی اضافه زایمان پیشنهاد دولت در بین یک سال اول تولد کودک لحاظ شود.

وی افزود: کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است که برای ارایه این لایحه به مجلس باید نظر متخصصین زنان و زایمان ، اطفال و روانشناسان نیز اعمال شده و بررسی‌های علمی صورت گیرد تا مشخص شود آیا شش ماه مرخصی زایمان برای فرزندی که تازه به دنیا آمده کفایت می‌کند یا بهتر است تسهیلات دیگری چون کم کردن ساعت کاری مادران در صبح و بعد از ظهر و یا تعطیل کردن یک روز آنان در طول هفته در نظر گرفته شود.

کد خبر 10527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز