جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: درست است که عید تمام شده و دیگر کسی فکر خانه‌تکانی نیست، اما فرصت خوبی است که همین اول سال روح تازه‌ای به کامپیوترهایمان بدمیم

کامپیوترهایی که مدت‌هاست کار می‌کنند و گاهی وقت‌ها که کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند، ما حسابی عصبانی می‌شویم. این روزها حتی چند ساعت زندگی بدون کامپیوتر هم کار سختی به نظر می‌رسد، نه؟!
خوب چهار روش ساده وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید بعد از مدت‌ها یک کامپیوترتکانی اساسی کنید. پس دست به کار شوید و معطل نکنید.

اولین کار راحت شدن از شر پوشه‌های اضافی و تمیز کردن هارد دیسک یا همان حافظه دستگاه است. به کمک بخش disk clean up می‌توانید اطلاعات غیرضروری ای را که حافظه دستگاه را اشغال کرده‌اند، پاک کنید. برای این کار به بخش system tools  در accessories بروید و با باز شدن پنجره مربوط، بخش‌هایی را که می‌خواهید پاک شوند انتخاب کنید. نگران از دست دادن اطلاعات ضروری‌تان نباشید، چرا که در این بخش تنها گزینه‌هایی آمده است که پاک کردن آنها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

در پنجره مربوط به Disk Clean up بخش‌های مورد نظر را علامت می‌زنیم تا پاک شوند

دومین کار سر و سامان دادن به اطلاعاتی است که در رایانه ذخیره شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید بعد از مدتی که در یک بخش کامپیوتر، پوشه‌ها را پاک یا جا‌به‌جا می‌کنید، این امکان وجود دارد که آنها پشت سر هم ذخیره نشوند و در حافظه به صورت چند تکه در بیایند. درست مثل کتابخانه بزرگی که تعدادی کتاب در آن جا داده شده است و به مرور که جا‌به‌جا می‌شوند، بعضی قفسه‌ها خالی می‌مانند و کتاب‌ها پشت سر هم قرار نمی‌گیرند. این مسئله باعث می‌شود سرعت دسترسی به آنها کم شود. برای برطرف کردن این مسئله درMy Computer روی هر درایو کلیک راست کنید و پس از انتخاب Properties وارد قسمت Tools شوید. سپس روی Defragment now کلیک کنید. در برنامه‌ای که اجرا می‌شود درایو مورد نظر خود را انتخاب و برای شروع مرتب کردن فایل‌ها روی کلید  Defragment کلیک کنید.  با این کار به بالا رفتن سرعت کامپیوتر کمک زیادی خواهید کرد.

قدم بعدی که باید انجام دهید رهایی از شر ویروس‌ها، کرم‌ها، نرم افزارهای جاسوسی و ... است که روی دستگاه می‌نشینند. هر کدام از اینها اثرهای مخربی مثل پایین آوردن سرعت و کارایی کامپیوتر و انتقال داده‌ها و تخریب برنامه‌ها دارند که باید آنها را از بین برد. برای این کار باید کامپیوتر را به آنتی ویروس‌ها مجهز و آن را هر چند هفته یک بار به روز کنید. البته اگر چند وقتی است که سرعت دستگاهتان پایین آمده بهتر است تمام آن را اسکن کنید تا  خیالتان از وجود هرگونه عامل مخرب راحت شود.

خاک نشسته بر روی قطعات کامپیوتر باعث گرم شدن بیش از اندازه آن می‌شود

حالا نوبت این است که دستکش دست کنید و جدی جدی گرد و خاک‌هایی را که روی قطعات کامپیوتر نشسته‌اند بگیرید. به مرور خاک روی سخت افزارهای دستگاه می‌نشیند و باعث گرم شدن بیش از حد آن می‌شود. این اتفاق می‌تواند به تدریج مشکلات جدی برای کامپیوترتان ایجاد کند. پس با احتیاط کامل و به کمک وسیله‌های پاک‌کننده ویژه، می‌توانید این گرد و غبار را از بین ببرید.

کد خبر 105227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز