همشهری‌آنلاین – دکتر یونس شکرخواه " شهر بهتر، زندگی بهتر با تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی" مضمون روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی سال ۲۰۱۰ اعلام شده است

هر سال از سال ۲۰۰۶ به بعد روز هفدهم ماه مه به عنوان روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی (WTISD)* جشن گرفته می‌شود.

هدف "روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی" ارتقای آگاهی نسبت به اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) است و اینکه امکانات اینترنت و این نوع تکنولوژی‌ها می‌تواند در خدمت جوامع و اقتصادها قرار گیرد و شکاف دیجیتال را از بین ببرد.

روز جهانی ارتباطات دوربرد

"روز جهانی ارتباطات دوربرد" از ۱۷ مه سال ۱۹۶۹ به بعد به نشانه روز تاسیس اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد و امضای  نخستین کنوانسیون بین‌المللی تلگراف در سال ۱۸۶۵جشن گرفته می‌شده است.

روز جهانی جامعه اطلاعاتی

نوامبر ۲۰۰۵: اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی در تونس که از ۱۶ تا ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۵ (۲۵ تا ۲۷ آبان ۱۳۸۴) برگزار شد [آشنایی با سند دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی] از مجمع عمومی سازمان ملل خواست  تا هفدهم مه را روز جهانی جامعه اطلاعاتی اعلام کند که مجمع عمومی سازمان ملل هم در مارس ۲۰۰۶ با صدور قطعنامه A/RES/۶۰/۲۵۲ این درخواست را تصویب کرد.

روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی

World Telecommunication and Information Society Day

نوامبر ۲۰۰۶:  کنفرانس تام‌الاختیار اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد بود که در نوامبر ۲۰۰۶ در نشست آنتالیا در ترکیه تشکیل جلسه داد تصمیم گرفت تا هر دو رویداد، یعنی روز جهانی ارتباطات دوربرد و روز جامعه اطلاعاتی، در یک روز یعنی  در همین روز هفدهم مه جشن گرفته شود. و سپس قطعنامه به روز شده موسوم به Resolution ۶۸ از کشورها و بخش‌های عضو خواست سالیانه با در نظر گرفتن برنامه‌های مناسب ملی با اهداف زیر به گرامیداشت این روز بپردازند:

• انعکاس و تبادل آرا درباره مضامین (theme) متخذه توسط شورای اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد
• بحث درباره جوانب مضمون با همه طرف‌های ذیربط
• تدوین گزارش برای بازتاب مباحث ملی درباره مباحث مرتبط با مضمون برای پس‌فرست به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد و سایر اعضای آن.

شورای اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد که از سال ۱۹۴۷ اعلام موجودیت کرده است در نشست سال ۲۰۰۹ خود تصمیم گرفت تا مضمون " شهر بهتر، زندگی بهتر با تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی" (Better city, better life with ICTs) را به عنوان مضمون روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی برای ۱۷ مه سال ۲۰۱۰ اعلام کند.

و حالا این روز در نمایشگاه  جهانی شانگهای ۲۰۱۰ (Shanghai World Expo ۲۰۱۰) جشن گرفته خواهد شد که مضمون آن " شهر بهتر، زندگی بهتر" است.

مدت زمان برپایی نمایشگاه جهانی شانگهای ۲۰۱۰ از اول مه تا ۳۱ اکتبر اعلام شده است

World Telecommunication and Information Society Day *

کد خبر 105179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز