مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌گوید مرگ میلیون‌ها زن و نوزاد با اتخاذ اقداماتی ساده مانند شستن دست‌ها و واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بررسی سازمان جهانی بهداشت که سه‌شنبه 13 مارس منتشر شد، تخمین می‌زند که هر سال 300000 تا 500000 زن در هنگام زایمان می‌میرند، در حالیکه 3.6 میلیون نوزاد از اولین ماه زندگی جان سالم به در نمی‌برند و 5.2 میلیون کودک پیش از رسیدن به 5 سالگی می‌میرند.

این بررسی در آستانه اجلاس روز چهارشنبه سازمان ملل برای ایجاد یک طرح عمل برای کاهش مرگ و میر مادران و کودکان منتشر شد.

جوی لاو از برنامه "جان کودکان رانجات دهید" و عضو گروه علمی و مشورتی گروه Countdown to 2015 که در آماده کردن این گزارش نقش داشته است، گفت:" برای جلوگیری از مرگ و میر مادران وکودکان به تکنولوژی پیشرفته نیازی نیست."

"تا سه میلیون نوزاد را در هر سال با رویکردهای ساده‌ای مانند بریدن بند ناف با یک تیغ تمیز یا استفاده از آنتی‌بیوتیک ها برای درمان عفونت‌ها درمان کرد."

این بررسی خواستار هزینه 15 میلیارد اضافی برای کمک به گسترش دسترسی جهانی به روش‌های تنظیم خانواده و مراقبت‌های پیش و پس از زایمان و نیز برای به استخدام درآوردن میلیون‌ها  کارمند مراقبت بهداشت و اجتماعی شده است.

بر اساس این بررسی این سرمایه‌گذاری جان‌های تا یک میلیون زن، 4.5 میلیون نوزاد و 6.5 میلیون کودک را تا سال 2015 نجات می‌دهد.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر می‌شود که نشریه لنست یک بررسی را منتشر کرد که نشان می‌داد در فاصله سال‌های 1980 تا 2008 در 181 کشور مرگ و میر مادران 35 درصد کاهش یافته است.

این بررسی نشان داد که 50 درصد موارد مرگ و میر مادران حین زایمان درد سال 2008 در تنها چند کشور از جمله هند،افغانستان، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو روی داده است.
 بر اساس آمار یونیسف در حدود 135 کشور میزان مرگ و میر کودکان به کمتر از 40 در 1000 تولد زنده رسیده است و یا در حال رسیدن به این میزان است تا "هدف توسعه هزاره سازمان ملل" برای دوسوم کاهش مرگ و میر کودکان تا سال 2015 تحقق یابد.

اما 39 کشور در این زمینه پیشرفت کافی نشان نمی‌دهند و 19 کشور از لحاظ مرگ و میر کودکان یا بدون پیشرفت بوده‌اند یا وضع‌شان بدتر شده است.

این گزارش می‌گوید گرچه فقر نقش عمده‌ای در این مرگ و میرها دارد، اما به شماری از علل دیگر میزان بالای مرگ و میر مادران و کودکان در برخی از کشورها اشاره می‌کند.
این مرگ ها ناشی از عللی مانند عفونت‌ها، زایمان پیش رس، اشکالات زایمانی و سقط‌های ناایمن است که در کشورهای توسعه‌یافته دیگر تقریبا وجود ندارد.

مالاریا و ایدز هم در برخی از کشورهای عوامل مهمی به حساب می‌ آیند.

بر اساس این گزارش از مقدار زیادی از این موارد مرگ و میر را می‌توان با برنامه مراقبت مادران و نوزادان و اقدامات بهتر بهداشتی پیشگیری کرد.

در برخی از نقاط جهان سنت‌های فرهنگی خطر مرگ و میر مادران و نوزادان را  افزایش می‌‌دهندف برای مثال در برخی از نقاط روستایی جنوب آسیا زایمان عملی"کثیف" به حساب می آید و زنان باید نوزادان‌شان در طویله به دنیا آورند و یک ماه در آنجا بمانند.

کد خبر 105164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز