همشهری آنلاین: دولت جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس به کنوانسیون بین‌المللی کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی‌ها پیوست

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ دولت درباره ضرورت تدوین و تقدیم این لایحه به مجلس این توضیح را آورده است.

کشتی‌ها به ویژه نفتکش‌ها برای حفظ تعادل و اجرای عملیات ناوبری ایمن و مؤثر، بعضاً بخشی از آب دریا را حمل می‌کنند که آب توازن کشتی نام دارد و باعث پایداری مضاعف و محدود شدن فشار به بدنه کشتی می‌شود.

بر اساس آمار مراجع بین‌المللی مخازن کشتی‌ها در هر سال حدود 10 میلیارد تن آب توازن را جابجا می‌کنند که به همراه این جا به جایی گونه‌های مهاجم نیز جابجا شده و این انتقال ، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم زیادی را بر آبهای دریا و محیط زیست به دنبال دارد.

در سال‌های اخیر سازمان بین‌المللی دریانوری مسئول بررسی و تصویب مقررات لازم در خصوص تخلیه آب توازن به منظور جلوگیری از انتشار گونه‌های غیربومی شد و پس از تحقیق و بررسی کنوانسیون بین‌المللی کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی‌ها را تدوین و تصویب کرد از این رو با توجه به وضع منطقه، محیط زیست، مسائل اقتصادی، افزایش دانش علمی و اعتبار بین‌المللی لازم است ایران نیز به این کنوانسیون ملحق شود.

بر اساس این لایحه وزارت راه و ترابری (سازمان بنادر و دریانوردی) مسئول اجرای کنوانسیون خواهد بود و تغییر آن بر عهده دولت است.

بر اساس یکی از مواد این کنوانسیون هر عضو تعهد می‌کند که در بنادر و پایانه‌های تعیین شده ازجانب آن عضو که در آنها شست و شو یا تعمیر مخازن آب توازن صورت می‌گیرد، تسهیلات مناسب دریافت رسوبات، با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های تهیه شده ازجانب سازمان بین‌المللی دریانوردی را تدارک ببیند.

همچنین اعضای کنوانسیون باید در شناساسی موارد نقض و اعمال مفاد این کنوانسیون همکاری کنند. 

کد خبر 105143

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز